Ce inseamna sa scrii bine?

Posted by

blog_3000_articole Multa vreme m-am intrebat daca eu scriu bine; si imi aduc vremurile cand ma duceam pe la diversi a-listeri si ii intrebam daca imi citesc blogul si daca scriu bine. Si de fiecare data raspunsul era evaziv si nu reuseam sa inteleg daca scriu sau nu bine. Apoi, cu timpul, am inceput sa inteleg faptul ca ceea ce place unui cititor ar putea displace altui cititor, ca unuia ii place stilul meu amuzant, in timp ce altul prefera un text sobru, plin de informatie.

Asa ca, in timp, am inceput sa vad reactiile cititorilor, sa vad mai multe tipuri de articole si avantajele aduse de acestea. Mai mult chiar, am descoperit ca nici macar nu e nevoie sa scrii bine (articole extraordinare) ca sa ai succes cu blogul. Ca sa nu imi sariti in cap, am sa vin cu explicatia ca prin articol scris bine inteleg un articol care te face sa-l citesti cu sufletul la gura. E destul de greu de explicat ce vreau sa spun, dar o sa exemplific mai jos si sper sa intelegeti.

Un articol scris bine

Asa cum spuneam si mai sus, un articol pe care eu il consider scris bine este acel articol care te face sa spui wow, te face sa simti nevoia sa-l dai si prietenilor tai sa-l citeasca. Sunt acele articole care, dupa ce au fost scrise, au fost mereu urmate de intrebari de genul „De ce nu scrii mai multe articole ca asta?”. In general, am stiut intotdeauna ca articolele respective sunt geniale (asa le numesc eu) inca de cand le-am scris; si nu m-am inselat niciodata. Insa e greu cu inspiratia.

Am sa iti dau si cateva exemple, ca sa intelegi mai bine despre ce e vorba. Unul din articolele foarte apreciate, scrise de mine prin 2009 a fost asta. Un articol scris pentru Monday’s si pe care l-am preluat zilele trecute, vazand ca site-ul respectiv nu mai exista. Un alt exemplu de articol scris bine si care a strans de asemenea reactii pozitive si multe felicitari, este cel cu care am participat la ultima campanie Blogal Initiative „Ceva nou in fiecare zi ca sa ai ce povesti„. Si nu in ultimul rand, te invit sa citesti un alt articol care a avut mare succes: „O zi din viata unui programator„.

Sunt acele articole la care lumea vine pe messenger si iti spune wow, mi-a placut extraordinar de mult articolul tau. Si nu una, doua persoane. Aceste articole sunt in general muncite. Chiar daca sunt scrise in momente in care inspiratia atinge cote maxime, sunt prelucrate si revizuite de mai multe ori, un fel de finisaj al unui diamant neprelucrat, pentru a le da stralucire.

Dupa cum vezi, unul se leaga de antreprenoriat, altul se leaga de sentimentele umane, iar ultimul este pur si simplu o parodie. Le-am ales special pentru a va arata ca articolele acestea scrise bine pot fi scrise pe teme diferite, cu elemente diferite, pot fi vesele sau triste, sobre sau amuzante.

Un articol bun

Dincolo de articolele scrise bine, pe care, oricat talent ai avea, eu unul ma indoiesc ca le poti scrie zi de zi, ai nevoie si de alte articole. Articole care nu-s tocmai geniale, dar care sunt articole bune, de valoare, care te ajuta sa iti cresti blogul. Aceste articole nu dau dovada de un talent extraordinar din partea autorului, dar contin informatii utile care ajuta oameni, care rezolva o problema si care sunt citite si cautate pentru informatia din interiorul lor.

Si aici am sa va dau cel mai bun exemplu, cel de la care a si venit de fapt ideea acestui articol: Lista de nume Coca-Cola. Vi se pare voua ca articolul acesta contine vreun text extraordinar? Vi se pare voua ca autorul (adica eu) a dat dovada de vreun dram de genialitate atunci cand l-a scris? NU. E un text destul de scurt, destul de sec, care prezinta cateva informatii introductive, dupa care urmeaza o lista lunga de nume populare romanesti.

De ce am scris acest text? Eram curios daca numele meu „Dragos” apare pe sticlele Coca-Cola. M-am invartit putin pe internet pana am gasit lista, asta dupa ce am dat si 2-3 e-mailuri la agentia cu care lucreaza cei de la Coca-Cola, pentru a obtine lista. Mi-am dat seama ca si altii cauta pe internet aceasta informatie si, desi se gaseste pe site-ul oficial, din cauza efectelor grafice este mai greu de gasit.

Practic articolul meu a simplificat accesul la o informatie deja existenta si sunt cel putin 10 oameni care ajung zilnic la acest articol.

As mai veni cu un exemplu aici, un articol scris prin 2012 despre setarile la internet in reteaua Vodafone de pe tableta Samsung Galagy Tab 2. Un articol despre o intamplare si despre problema mea de atunci cu setarile la internet. Articol pe care, la fel, vad zilnic vizitatori si de unde am tras concluzia ca sunt destul de multi care au batai de cap cu setarile astea de APN si retele mobile.

In concluzie

Asadar, cred eu ca succesul unui blog este dat nu doar de talentul autorului de a scrie niste texte extraordinare, cat si de cumulul de articole bune scrise de acest autor. Articole menite sa ajute cititorii, sa le prezinte informatii utile si care sunt capabile sa genereze trafic pe termen lung.

13 comments

  1. Orice articol este bun in felul lui, exceptand greselile gramaticale cu care se confrunta oricine ba din cauza oboselii, sau ca este scris pe graba.
    Dar intrebare (?): cum naiba poti scrie atata text? Nu prea am vazut articole scurte la tine si curios (ca de obicei nu o fac) le-am citit in intregime.

  2. Cred ca din cauza ca vorbesc mult. 🙂 De exemplu asta mai avea si un al treilea „capitol” dar cand am vazut ca am sarit de 700 de cuvinte am renuntat. Si la exemple am mai taiat din cauza asta, ca ar mai fi fost cateva exemple bune.

    Oricum ma bucur ca nu sunt lungi si plictisitoare.

  3. Chiar ca cu tema aceasta(care este putin cam stramta) pare ca scrii romane intregi, uneori am impresia ca sunt peste 10.000 de caractere iar cand testez ma uit uimit ca sunt sub 5000

  4. Vreau sa o „largesc” dar o data cu largirea voi marii si fonturile asa ca nu vor fi mai lungi. Asta cand trec pe varianta reponsive, in 5-10 ani…. 🙂

  5. Nu este chiar asa de rea, doar ca daca privesc textul din ansamblu pare foarte mult.

    Ai si avantajul ca poti scrie articole scurte iar ele sa para medii.

  6. Sa sti ca nu m-am gandit niciodata la perceptia oamenilor asupra lungimii textului. La mine pana in 300 e scurt , intre 300-500 e normal, peste 700 e lung, peste 1000 caut sa tai in doua articole daca se poate.

  7. @Sfinx: ma bucur ca te-am putut ajuta. Eu nu le-as zice chiar sfaturi ci mai mult niste idei si constatari personale.

  8. Si era sa uit, sfaturile despre blogging(sau constatari, tot pe langa sfaturi ajungem) in general sunt apreciate, deci la mai multe 😀
    Iar in general cele existente deja pe internet sunt vechi, informatia noua este mult mai apreciata ca cea de acum 3 ani de exemplu.
    …si inca ceva, input-urile astea arata bestial de atractive

  9. La ce te referi cand zici „inputuri” eu ma gandesc la casuta de comentarii, cea de cautare si de e-mail. Oricum eu fiind logat nu-mi apar cele cu URL/mail/nume

Comments are closed.