Tu urmaresti ce face concurenta?

Posted by

Eu nu prea o fac, trebuie sa recunosc; poate si din lipsa de timp, poate si datorita mentalitatii ca e bine sa te concentrezi pe ceea ce faci, ca sa faci cat mai bine si nu sa te uiti in curtea vecinului, poate si din alte motive. Cert e ca daca stai putin sa analizezi, este chiar foarte important sa urmaresti ce face concurenta ta.

Ei bine, daca eu nu urmaresc firmele concurente de pe piata, tind insa sa cred ca ele o fac. Bineinteles ca nu ma deranjeaza asta, chiar ma simt mai influent si inseamna ca, cel putin din perspectiva altora, ceea ce fac eu conteaza. Ba mai mult de atat, vreau sa ii felicit pe cei ce fac asta, pentru ca astfel incearca sa gaseasca noi clienti.

 

Cum am aflat?

Acum cateva zile, ma suna un prieten: „Auzi mah, tu nu te ocupai cu publicitate pe bloguri, ca uite, am primit astazi un mail de la o firma care zice ca are singura retea de bloguri din Romania (sau cam asa ceva) si ma intreaba daca vrem sa colaboram. Ce ma sfatuiesti sa fac?

Primul impuls a fost sa ii zic sa aiba grija cu e-mailuri de genul asta, ca sunt tot felul de experti pe piata si ceva nu e bine daca „e singura retea de publicitate pe bloguri din Romania”, avand in vedere ca am si eu una si mai stiu inca vreo 3-4 agentii care se ocupa cu publicitate pe bloguri; si asta asa, fara sa stau prea mult pe ganduri ca sa le numesc.

Pe urma, am fost curios sa intreb cum se numeste firma de i-a trimis e-mailul. Am ras cand am auzit despre cine e vorba si i-am zis sa dea un reply, in care sa spuna ca a vorbit deja de o campanie pe bloguri cu Chinezu, explicandu-i amicului meu ca nu trebuie sa inteleaga despre ce e vorba. Apoi i-am spus ca e baiat bun si ca, daca are buget de marketing si vrea sa incerce, poate sa incerce si cu el, ca are ceva bloguri bune in retea.

Da de unde stie asta de mine, ca nu inteleg, ca eu nici nu am dat drumul la magazin inca….?” a continuat sa ma intrebe amicul meu. Am stat cateva momente sa ma gandesc si am ras din nou: „Pai iti spun eu de unde stie, de la mine de pe blog, ai participat la blog meet acum doua editii si probabil a vazut ca ai magazin online si te-a contactat. De acolo trebuie sa stie.

In seara asta ma contacteaza o bloggerita, participanta la ultimul blog meet (cel de saptamana trecuta): „Uite, ma intreaba o agentie de preturi pentru advertoriale si nu stiu ce preturi sa le dau.” Bineinteles, dupa ce i-am dat cateva sfaturi, am intrebat ce agentie. Era aceeasi care il contactase pe amicul meu in urma cu 2 saptamani, semn ca a luat la rand si lista de participanti de saptamana trecuta.

 

De ce e bine sa urmaresti ce face concurenta ta?

In primul rand, ca asa poti observa unde greseste si poti evita anumite greseli. Poti vedea, de asemenea, punctele slabe ale ei si le poti exploata. Poti cauta noi oportunitati de a face afaceri si, nu in ultimul rand, de a face parteneriate cu ea. Si bineinteles ca avantajele nu se opresc aici.

Cred ca cel mai bun exemplu este parteneriatul meu cu Anticaffe New Experience, care oferea ceva servicii, sa zicem asemanatoare cu ceea ce vroiam eu sa ofer la Hub23. Ei aveau spatiu, dar nu aveau clienti prea multi pe zona de business, eu aveam ceva potentiali clienti, dar nu aveam spatiu. Decat sa piarda toata lumea, am ales sa facem un parteneriat in care sa castigam amandoi.

Atentie totusi, sa urmaresti concurenta nu inseamna sa incerci sa copiezi ce face ea. Asta doar in foarte rare cazuri te ajuta.

 

Portofoliul poate fi unul din elementele importante ale unui business

Tot de curand m-a intrebat cineva de ce nu apar pe site-ul firmei, la portofoliu, site-urile alea super misto (sa las pe altii sa ma laude) pe care le fac. Am zambit, gandindu-ma daca sa-i spun sau nu adevarul. Pana la urma, am ales sa ii povestesc: In urma cu 10 ani, cand eu eram genul ala mai „rocker”, cineva imbracat la costum si cu cravata, a reusit sa-mi ia aproape toti clientii. Nu facea treaba mai buna decat mine, dar stia sa vanda mult mai bine decat mine si ce-i drept, judecand acum lucrurile, prezenta mult mai multa incredere. Eu eram baiatul ala care se pricepe la site-uri, iar el reprezenta „o firma” cu vasta experienta in crearea site-urilor web. Cel putin asa prezenta el lucrurile, ca acasa tot el facea site-urile.

Am stat putin si m-am gandit: cu multe dintre firmele cu care lucrez in ziua de azi, am o relatie extrem de buna, astfel incat sa ma mai tem ca s-ar putea intampla ceea ce s-a intamplat in urma cu 10 ani. Si totusi am decis ca e mai bine asa, sa nu stie lumea tot ce fac. Si daca am mai aratat pe facebook cate un site facut de mine, pot sa garantez ca doar cativa prieteni apropiati stiu majoritatea site-urilor pe care le am, sau la care am lucrat. Spun majoritatea, ca uneori nici eu nu stiu toate site-urile pe care le am in portofoliu.

 

In concluzie

Urmareste ce face concurenta si ai grija ca si ea s-ar putea sa te urmareasca pe tine; astfel ai grija ceea ce pui si cea ce nu pui in online despre activitatea sau proiectele tale, mai ales daca sunt proiecte pe care intentionezi sa le faci si nu ai dat inca drumul la treaba.

Comments are closed.