Da stiu, o sa spuneti ca sunt nebun sa scriu un asemenea articol cand toata lumea a dezvoltat retele de cartier, le-a vandut, acum exista RDS, UPC si Romtelecom, si alte cateva retele inca mari si cat de cat stabile. Ei bine asta se intampla in orasele mari, dar in calatoriile mele prin tara am vazut orase pustiite din cauza lipsei unei industrii, orase in care nu exista probabil decat o singura varianta, si aia scumpa probabil. Mai mult chiar zilele acestea m-am intalnit cu un un fost coleg de liceu care dezvolta una chiar in Bucuresti. L-am intrebat mai e loc in ziua de azi? Mi-a zis ca mai e loc.Ei bine pentru locurile din romania in care internetul inca nu a ajuns, ceea ce eu faceam in urma cu 5 ani e inca valabil si azi.
1. Ia-ti un om bun pe administrarea de servere. Daca nu sti sa lucrezi cu linux, atunci ai nevoie de un om care sa se ocupe de servere. Chiar daca furnizorul de net iti ofera ei prima oara serverul configurat, o sa ai nevoie sa te uiti prin el, sa vezi ce client consuma cu adevarat net, o sa vezi ca poti avea un client care consuma cat toata reteaua la un loc. Eu am avut un asemenea client. In plus nu intodeauna lucrurile merg bine pe server, e bine sa ai un om disponibil la orice ora care sa controleze serverul respectiv. Sunt si perioade in care luni de zile nu te atingi de server si merge totul perfect, dar cand nu merge omul care iti face anumite lucruri doar la interventie e foarte scump. Multi prefera o plata mica lunara si se asigura ei ca totul merge bine.
2. Cercetarea pietei. Avand in vedere ca acum exista tot felul de optiuni la internet. Oricat de amarat ar fi satul ala s-ar putea sa aiba o acoperire buna Vodafone/Orange si preturile sunt destul de ok si la ei. Deci trebuie sa cauti clientii inainte de a incepe afacere efectiv. Si aici intevine punctul 3.
3. Creearea unei baze de clienti. Nu odata mai ales cand intram peste concurenta am vorbit cu oameni, am batut palma, ne mutam toti la tine, a treia zi cand sa trag cablurile, aaa pai ne-a facut ala o oferta mai buna si nu ne mai mutam. Asa ca nu face studii de piata bazate pe „as vrea net la 30 de lei”. Creeaza-le iluzia ca daca maine vin cu banii maine le si instalezi. Defapt chiar daca nu ai nici o retea inca facut-a tu pune anunturile in cutiile postale. Cand suna e foarte simplu sa le explici ca nu ai ajuns in zona respectiva si ca ii suni cand ajungi cu instalariile in blocul lor. In felul asta o sa ai o baza de date cu nume, adresa si telefon ar unor clienti care in 90% chiar vor vrea serviciul tau.
4. Identificare pret. Toata lumea a facut un standard din pretul de 30 sau 35 de ron, asa a fost inca de pe la inceputuri. Totusi eu am putut sa castig banii cu reteaua mea la un pret de 23 de ron de persoana. Pretul a facut sa faca diferetna multa vreme si sa dea cosmaruri concurentei. Chiar daca era mai prost, chiar daca pica netu, am reusit sa nu pierd nici macar 5% din clienti din cauza problemelor tehnice, care orice ai face tot vor exista.
5. Un expert in retele structurate, eventual in retele de cartier. Desi lucrurile par simple, punem switchuri fara numar, punem o mufa in capat la cablu si cablurile in switch, in practica uneori e mai complicat. E bine sa stie cateva chesti de baza, un numar pe capetele cablului te ajuta mult cand vei avea 20 de cabluri intr-o cutie si nu mai sti care unde duce. Asezarea lor, modul pe unde si cum sunt trase, pot duce la mai putine probleme, la clienti mai fericiti, la servicii mai de calitate.
6. Nu te zgarci la bani, cablul STP sau mai ales fibra optica e sfanta si te scuteste de multe belele. Oricum pretul a mai scazut, acum 5 ani doar visam la fibra optica si nu aveam niciodta banii de asa ceva. Si cablul STP era scump, si mergea perfect si FTP, ce naiba. Pana venea un nor mai incarcat electrostatic si ardeau toate switcurile. Erau in garanitie se schimbau repede, dar totusi cateva ore clientii stateau fara net, uneori poate chiar pana a doua zi. Clienti nefericiti, servicii proaste, si toate din cauza unui cablu mai ieftin.
7. Switcurile cu management in punctele cheie sunt de aur. Iara-si nu mai sunt o avere ca pe vremuri. Te scuteste de multe drumuri si urcari pe scari pana la etajul 4 unde de obicei ai cutia cu ele. Uneori o problema la un calculator poate deregla activitatea in toata reteaua, daca ai cateva astfel de wsitcuri poti detecta rapid care e zona din retea care are probleme.
8. UPS-urile iarasi sunt o investitie buna. In primul rand la servere apoi chiar si la switcurile din punctele importante. Mai ales daca e un oras mic, releele de curent nu-s intodeauna stabile. Sau vecinu de la 3 s-a plicitisit de joaca cu borbasina si are chef sa incerce noul aparat de sudura. Nu trebuie UPS-uri scumpe care sa tina 2-3 ore, cele mai ieftine sunt bune, nu pana de curent e problema mare ci intreruperi de o secunda care duc de multe ori la blocarea switcului respectiv.
9. Comunica cu clientii. Cred ca pe langa pretul avut asta a fost iar un avantaj enorm. Primul lucru pe care il faceam atunci cand pica conexiunea la internet era sa intru pe chatul de retea si sa fiu acolo cu ei. A picat netu, avem o problema, acum sunam la provider sa vedem ce s-a intamplat sau acum lucram la rezolvarea problemei. Am vazut si cazuri in care li se spunea clientilor „doar la tine merge prost la vecinu de la 5 merge perfect” doar ca oamenii aia se stiu intre ei, discuta, si la un moment dat vor fi foarte frustrati cand vor descoperii ca asa zici la toata lumea. Daca comunici cu ei, vei vedea ca-s oameni, ca inteleg problemele care le ai si vor fi alaturi de tine. Fi cinstit cu ei si vei avea parte doar de beneficii.
10. Nu lua mai multi clienti decat poti duce. Si aici ai zice ca e o tampenie asta, cum sa nu iei clienti daca ei vor. Ei bine mai bine ii mai ti putin in asteptare pe noii veniti. Cand am ajuns pe la 70 de insi deja suma data la net crescuse semnificativ si in loc de jumatate de mega am primit 1 mega, netu mergea de rupea, (in contidiile de atunci) si astfel m-am trezit cu o groaza de instalari. Astfel am ajuns la 120 de clinti si un net care nu mergea tocmai bine, am vrut sa iau mai mult, defapt ironia soartei a fost ca chiar am luat mai mult, dar antena prin care eram legati la provider era deja incarcata si cu alti clienti. Asa ca aveam 1.5 mega pe hartie si in realitate tot vreo 0.5 Mbs. Am fost doua luni in care doar punctul 9. m-a ajutat sa nu pierd o mare parte din clienti. Le-am explicat ca asteptam fibra optica ca mai dureaza pana se instaleaza si ca ne chinuim asa pana rezolvam. Dar nu cred ca vrei sa risti sa pierzi clienti si sa distrugi renumele firmei doar pentru ca nu poti duce atatia clienti in spate la un moment dat.
Îmi poate spune cineva ce trebuie sa pornesti o asemenea retea ?
Pai servere, cabluri, locatie, oameni care sa-ti munceasca, routere, bani, firma, provider de internet.