Daca saptamana trecuta va vorbeam despre metode de promovare a afacerii cu investitii minime, astazi am decis sa vin cu cateva sfaturi utile celor care sunt la primii pasi pe taramul antreprenorial si care ar putea fi scutiti de anumite greseli, daca sunt putini atenti.
Adevarul este ca atunci cand suntem tineri, avem multe sperante, multe vise, dar care, din pacate, sunt destul de departe de realitate. Eu am facut multe greseli in 10 ani de antreprenoriat si probabil, daca acum 10 ani, cineva mi-ar fi dat sfaturile de mai jos, probabil i-as fi zis „Ce stii tu, bah fraiere, e firma mea si fac ce vreau!”
Asadar, am decis sa pun pe blog 7 sfaturi pe care eu le consider cele mai importante atunci cand decizi sa pasesti pe acest drum si sa fii ceea ce multi numesc antreprenor.
1. Investitii minime
Nu ma refer aici la investitiile legate de promovarea afacerii sau cele legate de dezvoltarea ei. Insa, de multe ori, suntem tentati sa cheltuim banii pe logistica, bani pe care i-am putea utiliza in alte scopuri (de promovare si dezvoltare) si care ar aduce inapoi profit. Eu nu doar ca am fost tentat sa imi cumpar un birou, dar prevedeam un drum maret al afacerii, astfel incat am cumparat 3 birouri si 3 computere la inceputurile mele antreprenoriale.
O poza foarte sugestiva am vazut-o la un moment dat intr-una din prezentarile lui Marius Ghenea, care arata un birou construit dintr-o usa mai veche si 2 scaune pe care era pus un laptop.
La inceputurile unei afaceri, lichiditatile sunt cea mai mare problema, deci nu are rost sa le risipesti pe birouri scumpe sau alte lucruri care nu sunt esentiale pentru afacerea ta.
2. Dezvoltarea personala
Acum 10 ani, daca citeam ceva legat de dezvoltare personala, catalogam imediat drept un mare „bullshit„, cum zic americanii si nu dadeam doi bani pe asa ceva. Culmea este ca in ziua de azi, am ajuns sa ii dau cea mai mare importanta acestui aspect, pentru ca mi-am dat seama ca, daca acum 10 ani as fi invatat despre antreprenoriat si as fi invatat de asemenea sa imi controlez anumite reactii, as fi fost mult mai departe in prezent.
3. Focus si perseverenta
Pentru a reusi, ai nevoie de multa perseverenta, dar si de focusul pe un singur proiect. Mai multe proiecte te vor face sa consumi resurse importante, pentru a face managemenul lor si sansele de esec cresc dramatic. Eu am chiar si in ziua de azi probleme de genul acesta, este foarte greu sa iti canalizezi energiile pe un sigur proiect, dar gandeste-te ca, atunci cand esti implicat in mai multe proiecte in acelasi timp, energia ta se distribuie catre toate. De asemenea, as mai veni aici cu precizarea sa faci doar ceea ce stii sa faci si sa nu te bagi in domenii pe care nu le stapanesti sau nu ai habar de ele.
4. Incepe acum
Stiu, toti avem cel putin o idee geniala, pe care nu o spunem nimanui si pe care cel mai probabil nu o sa o facem niciodata. Si daca am avea doar una, ar fi bine, dar suntem plini de astfel de idei. Gandeste-te bine ce vrei sa faci si incepe sa lucrezi la ideea ta si sa o transformi intr-o afacere de succes. Altfel, ideea nu valoreaza absolut nimic.
5. Agile in business / KPI-uri
Aici e o intreaga teorie, cred ca ar trebui sa vorbesc separat intr-un articol despre ce inseamna agile, iteratii, pivotari. Deocamdata iti spun doar atat, nu-ti stabili tinte foarte inalte si pe termen lung. Cel mai bine e sa setezi niste obiective foarte mici, pe care stii ca le poti atinge in decurs de o saptamana. La finalul fiecarei saptamani, vezi ce a mers bine, ce a mers rau si stabileste obiectivele si directia afacerii pentru o noua saptamana.
6. Mentine-te sanatos
De multe ori, avem tentatia sa ne suprasolicitam. Ore nedormite, mese sarite, munca si iar munca. Toate acestea iti vor afecta productivitatea, vei munci 6-7 ore in plus in noaptea asta si maine pe parcursul celor 10 ore ale zilei productivitatea ta va fi zero. Daca tragi linie, vei vedea ca iesi in pierdere. Asigura-te ca aloci timpul necesar somnului, meselor, dar si relatiei tale. Esecul companiei nu este un esec al vietii, insa esecul unei relatii este.
7. Ia in calcul si esecul, o sa te lovesti des de el
Mai des decat iti imaginezi. 90% dintre antreprenori isi inchid prima afacere in primul an de zile. Multi antreprenori de succes au cel putin 7-8 incercari in care au esuat. Altii au de ordinul zecilor. Dupa fiecare esec, e bine sa vezi ce nu a mers, de ce nu a mers si sa mergi mai departe, sa inveti dupa fiecare astfel de esec si sa evoluezi constant.
Bonus va ofer si 3 sfaturi de pe entrepreneur.com
Foarte bune sfaturile. Eu inca sunt la faza ‘penibila’ de a lucra de acasa, desi as putea sa iau un ‘office’ si sa angajez macar 2 oameni. Dar prefer sa pastrez afacerea la un nivel usor de gestionat de catre un singur om si sa am libertate absoluta, in conditiile in care ne place sa si calatorim mult.
Am niste prieteni pe o afacere similara care de ani buni ocupa un spatiu in oras, ca li se pare ‘penibil’ sa faca munca de acasa, desi puteau. Acum 2 luni le-am imprumutat eu bani sa acopere chiria, ca ramaneau in strada cu ‘biroul’.
Sunt tot mai atenta la banii mei si prefer sa economisesc, decat sa arunc bani aiurea. Tin de un laptop cat poate functiona (4-5 ani de obicei), nu cumpar decat chestii care mi se par ca-mi ajuta munca etc.
Am si eu pacatul de a rula mai multe proiecte. Cred ca am 20 de situri in acest moment, ceea ce e putin fata de 40 cate aveam acum 4 ani. Incerc sa ma limitez la ce am realizat momentan pe net, desi mereu am idei si le-as pune in aplicare 😉
E bine si cu angajati si fara. In general iti dau dureri de cap in plus. Articole copiate, proiecte care nu sunt facute la timp, nu dai de ei la telefon cate o saptamana, etc. Cred ca as putea sa scriu o poveste antreprenoriala care ar putea sa te intereseze legata de antreprenoriat fara nici un angajat.
Chiar te rog.
Am avut de lucru din cand in cand cu programatori sau ‘content writers’. Asa cum spui, e greu sa gasesti oameni seriosi, care sa nu-si bata joc de tine. In cazul ‘freelancer to freelancer’ macar ii pot da ‘afara’ imediat si majoritatea lucreaza cu spaima unui review negativ (daca sunt recrutati de pe situri de specialitate), deci sansele sa ti-o traga sunt mai mici.
Nu vreau sa ma gandesc cum este sa ai angajati pe care sa trebuiasca sa-i monitorizezi ca pe bomba cu ceas, sa nu ii poti da afara (legislatia romaneasca inca e cu cantec la faza asta etc). Probabil unul dintre motivele pentru care prefer sa nu ma incurc 😀
Foarte bune aceste sfaturi, cred ca este important sa te poti ridica dupa orice cazatura.
Angajatii sunt o durere de cap daca ii tratezi asa, ce dai, primesti inapoi, iar oamenii seriosi vor atrage mereu alti oameni seriosi, si ca si orice relatie, si aceasta trebuie intretinuta.
Dli: Angajati nu sunt o durere de cap daca ii tratezi asa si nici nu tine de seriozitatea mea. Unii din ei si-au facut excelent treaba si i-am recomandat mereu mai departe, altii nu. Am colaboratori de care sunt foarte multumit in momentul asta de exemplu. Si ma rog de obicei de ei sa le dau banii.
In afara de punctul 5 toate mi se par foarte importante. Sfaturi simple dar foarte importante.