Am decis sa va vorbesc astazi despre buget, un cuvant de care toata lumea se sperie, desi te poate ajuta mult sa-ti schimbi perspectiva din care privesti banii si sa vezi mult mai clar pe ce se duc banii tai. Astfel poti lua decizii mai intelepte si poti face ca lucrurile sa functioneze mai bine. Pe scurt, ca nu vreau sa ma lungesc prea tare cu vorba in aceasta seara, am sa va enumar cateva idei despre cum puteti calcula bugetele, cum le puteti controla si cum puteti lua decizii in functie de ele.
Evaluare si predictie
Eu lucrez in mod constant cu doua tipuri de bugete, le zic eu bugete evaluate si bugete predictive (nu am idee care sunt termenii corecti pentru ele). Primul buget il calculez pe baza experientelor anterioare. Poate fi ultima luna, sau pot fi ultimele 3 luni, sau ultimul an de zile. Cu alte cuvinte, pot stabili un buget cu o aproximatie destul de buna, bazandu-ma pe experientele avute anterior. Cele predictive se fac pe baza unor predictii si a unor date de intrare mai mult sau mai putin stabile.
Cel mai simplu mod de a lucra cu bugete este un tabel, poate fi pe hartie, poate fi intr-un excel sau alt document de tip foaie de calcul pe care il impartiti foarte clar in venituri si cheltuieli. Completati cele cateva surse din care va vin banii, apoi ganditi-va pe ce anume trebuie sa cheltuiti banii si ce este prioritar in vata voastra.
Daca esti angajat, cel mai probabil ai o sursa de venit constanta, salariul si probabil mai ai inca una sau doua surse de venit suplimentare, cum ar fi chiria unui spatiu, ciubucuri, meditatii daca esti profesor etc. In cazul unei firme, in functie de profilul de activitate, sursa de venit poate fi impartita pe serviciile si produsele pe care firma le comercializeaza. In partea de jos a tabelului, avem cheltuielile pe care trebuie sa le facem si impartirea banilor astfel incat sa ne ajute.
Daca in viata de zi cu zi, e grav si aproape imposibil ca veniturile minus cheltuielile sa dea cu minus, in viata unei firme, se poate intampla asta fara sa reprezinte o mare problema daca firma are totusi un excedent de cashflow care sa o salveze din astfel de situatii.
Cele mai bune bugete sunt cele calculate pe baza evaluarii experientelor anterioare. Daca eu am incasat in firma, in ultimul an, 1300 de euro lunar, e destul de irealist sa ma astept ca luna viitoare bugetul de cheltuieli curente sa fie de 5000 de euro.
Chiar si asa, obisnuiesc sa fac diverse predictii, bazate pe cresteri realiste ale firmei si sa pot estima bugetele de peste 3 luni sau de peste 6 luni. In general, poti face doua predictii simultan bazate pe un scenariu pesimist si pe unul optimist. Atentie, in cazul unei companii, un scenariu optimist nu prea depaseste un profit de 12% pe an. Sunt cateva exceptii in lumea tech, dar in general e bine sa fiti cat mai realisti, chiar si in cazul scenariilor pesimiste.
Durata de viata
Avea un termen specific chestia asta, dar chiar imi scapa la ora asta. Bazandu-va pe banii pe care ii aveti si pe bugetul de cheltuieli lunare, puteti calcula foarte usor care este perioada in care puteti supravietui pana in momentul in care intrati in faliment, in cazul in care toate veniturie voastre dispar.
Pe scurt, daca ai un salariu de 1000 de euro, cheltuiesti in medie cam 500 de euro pe luna si ai reusit sa pui deoparte 3000 de euro si maine iti pierzi locul de munca, vei avea posibilitatea, fara sa faci modificari drastice la buget, sa supravietuiesti timp de 6 luni de zile fara niciun fel de probleme.
La fel si in cadrul firmei, ai o perioada in care puteti supravietui fara sa mai incasati niciun ban si puteti sa suportati totusi in continuare cheltuielile. Bugetele si cashflow-ul ne ajuta sa ne dam seama foarte bine despre asta si astfel sa luam deciziile potrivite.
La ce ajuta bugetul?
In primul rand, impreuna cu cashflow-ul este un indicator al sanatatii tale financiare. Asa incepi sa observi cam ce bani ai si ce poti face cu ei. Revin la exemplul anterior cu salariul de 1000 de euro, asta inseamna un buget anual de 12000 de euro. Daca tu crezi ca iti poti lua o masina noua de 9000 de euro si poti si supravietui, o sa iti dai seama foarte clar ca nu iti permiti. Si chiar daca in cazul exemplului cu masina iti cam dai seama de asta, inchipuie-ti ca iti iei un telefon de aproape 1000 de euro, un laptop de 2000 de euro si o vacanta de 3000 de euro in strainatate si astfel banii pe care crezi ca ii ai pentru a trai un an de zile se reduc la jumatate, astfel ca sa iti permiti toate cele 3 lucruri enumerate mai sus, dar va trebui sa traiesti de fapt cu un salariu de 500 de euro lunar.
Cred ca se vede clar, din exemplul de mai sus, cum trei cheltuieli majore pot sa-ti influenteze drastic viata si sa reduca practic confortul financiar la jumatate.
Alte sfaturi
Folosesc in articol valori cu care eu ma simt confortabil, insa problema si calculele sunt fix aceleasi, chiar daca vorbim de un venit de 100 de euro lunar (salariu part time student, freelancer etc.), sau daca vorbim de 100.000 de euro lunar (o companie cu multi angajati, investitori etc.).
Faceti-va un tabel in excel, google drive etc., in care sa va notati chetuielile. Eu folosesc cu succes atat pentru bugetul familiei, cat si pentru bugetul firmei, aplicatia AndroMoney (dai click pe link pentru a vedea articolul scris despre ea).
Cu cat aveti mai multe date legate de veniturile si cheltuielie pe care le aveti, impartite pe categorii, puteti lua decizii mai bune. De exemplu, eu pot sa spun cu precizie de cativa lei cati bani au venit anul acesta din afiliere, cati bani au venit din advertoriale si cati bani au venit din alte surse pentru a putea sa imi focusez atentia anul viitor pe sursele cele mai importante de venit.
Atentie cum faceti impartirea categoriilor, mai ales in cazul unei companii. Revin la exemplul de mai sus: stiu cati bani imi vin anual din afiliere si din advertoriale, dar nu stiu din pacate care este suma de bani pe care o aduce fiecare blog, astfel incat sa-mi indrept atentia catre cele care aduc cele mai mari venituri. Bazat pe aceste date, pot sa va spun ca nici la anul afilierea nu va prezenta un interes deosebit pentru mine, fiind una din sursele secundare de venit din firma.