Masina viitorului ar putea fi propulsata cu Thoriu

Posted by

cadrilac_thorium_img Ce ai zice daca masina ta ar trebui alimentata o singura data la 100 de ani? Sau cum ar fi sa ti se vanda masina cu 5-10-20 de ani garantie si sa nu fie niciodata nevoie sa o alimentezi? Suna de domeniul filmelor SF, ati zice, nu? Ei bine, se pare ca o noua substanta e pregatita sa intre pe piata combustibililor auto, Thoriu.

Se pare ca acest vis nu este atat de departe de realitate si in niciun caz irealizabil. Sunt multe tari care studiaza problema folosirii Thoriului ca si combustibil pentru masini.

cadrilac_thorium

Ce este Thoriu / Thorium ?

Thoriu sau Thorium in engleza (cum preferati) este un element chimic natural radioactiv, cu numar atomic 90. Adica pentru cine nu-si mai aduce aminte de lectiile de chimie din liceu, are „vreo” 90 de electroni care se invart in jurul atomului. Simbolul chimic este Th si se gaseste in natura. Descoperirea lui se datoreaza unui minierolog norvegian, Morten Thrane Esmark.

Numele lui are legatura cu Thor, zeul razboiului, de unde i se trage si numele si este considerat a fi combustibilul nuclear al viitorului. Din cate am inteles, in urma reactiilor nucleare, rezulta un gaz radioactiv, radium, care e ceva mai putin periculos decat rezultatul dintr-o centrala nucleara care functioneaza pe baza de uraniu si care are ca rezultat plutoniul folosit la bombele nucleare. Eu la chimie am cam fost corigent, asa ca nu ma bag in discutii prea avansate la capitolul asta.

Referitor la culoare, toriul este un metal alb-argintiu, dar in mediu umed si bogat in oxigen incepe sa se oxideze, devenind cenusiu si, in cele din urma, negru. Ma opresc aici cu explicatiile, pentru ca nu vreau sa creada lumea ca m-am apucat sa studiez mai nou chimia, chiar daca ma uit la Breaking Bad din cand in cand.

Concept Cadrilac – Masina alimentata cu Thoriu

Masina care v-a atras privirile la inceputul articolului este un Cadrilac. Mai bine zis, un concept nascut in anul 2009 si expus in cadrul Chicago Auto Show. Modelul din imagine este proiectat de catre Lorus Kulesus.

Din calcule a reiesit ca o masina alimentata cu 8 grame de thoriu ar putea parcurge cam 500.000 de km. Nu suna rau, nu?

Conceptul este unul destul de simplu. O raza laser ar putea incalzi thoriul, iar acesta ar produce aburi intr-un sistem inchis. Acest abur ar putea roti o turbina si produce la randul ei energie electrica, iar de aici mai departe cred ca deja solutii exista pe piata. Avand in vedere ca thoriul emite radiatii foarte slabe si este indeajuns o folie subtire de aluminiu pentru a ne proteja de radiatiile respective, cat si faptul ca din materialul rezultat nu se pot construi arme de distrugere in masa, cred eu ca este foarte plauzibila aparitia unei astfel de masini.

Concluzii

Stiu, si de masinile electrice se vorbeste de vreo 10 ani si abia acum isi fac aparitia, timid, primele modele. Probabil si in cazul masinilor alimentate cu surse de energie alternativa vor trece niste ani pana vom vedea prima masina de serie alimentata cu asa ceva. Deja sunt sigur ca vor aparea mituri despre aceste masini si voi auzi oameni care vor spune „nu merg eu cu bomba in portbagaj”, pentru ca in urma cu 10 ani, la fel spuneam si despre buteliile de gaz GPL, iar acum tot mai multe masini sunt alimentate astfel, existand modele care vin cu un astfel de sistem chiar de pe portile fabricii.

Asa ca va cer sa nu fiti limitati, sa nu spuneti ca nu se poate, ca e prea frumos ca sa fie adevarat, sau ca mai stiu eu ce conspiratii mondiale secrete nu vor ca aceste masini sa iasa pe piata. Eu sunt un visator si prefer sa vad ca incet, incet visele mele devin si realitate.

21 comments

  1. Masina din imagine e un adevarat monstru, iar cand o sa apara un combustibil care sa tine saptamani (ca sa nu zic ani), o sa ma imbat pentru prima oara.
    Cum ai zis si tu, de masinile electrice se vorbea de mult si NICI ACUM inca nu au inceput sa apara adevarat. Eu inca nu am vazut pe drumurile patriei nici o masina electrica.

  2. Daniela, nu esti pasionata de aia nu le vezi, Am vazut Miev pe Dorobanti, Ampera in mai multe locuri pe strada dar si la SIAB 2014 (parca) cauta pe blog la mine ca o sa gasesti ca am scris sigur si de Ampera si de Miev. Ampera e 42.000 de euro si ma gandeam la un proiect de donatii care sa ma ajute sa o iau si sa fac naveta cu ea.

  3. Ies la iveala tot mai multe variante de combustibili alternativi si chiar ma gindeam ca am vazut recent un documentar care analiza cam ce sar intimpla cind resursele de petrol se vor termina … si nu ar fi prea frumos … sper insa ca toate aceste tehnologii sa nu fie ingropate ca cele ale lui Tesla

  4. Sistemul de propulsie e produs de Laser Power Systems care încearcă să-l dezvolte și pentru producția de serie. Actualul sistem cântărește cam 230kg.

    Se pare că India are cele mai mari resurse și investește masiv în a obține energie din reactore cu thorium.

    1kg de thorium costă cca 50USD (info neverificată).

  5. Ar muri arabii că nu mai vând petrol, sud-americanii din Venezuela ar emigra în China, coloșii americani rezultați din Standard Oil s-ar zvârcoli.
    Si daca se poate fabrica așa ceva, jumătate din capitalul financiar al lumi se va investi ca să nu fie produsă mașina asta.

  6. Aveam un profesor la facultate (in urma cu 3 ani) care ne povestea cum a avut el acces la Ford (parca) si i s-au prezentat modele de masini electrice care erau planificate sa fie pe piata peste 10 ani. Zicea ca piata nu e pregătită pentru asa ceva si interesele financiare sunt foarte mari. Teoriile conspirative devin uneori scrieri SF dar partea legată de bani si pregatirea pieței poate fi adevarata. Daca piata nu e pregătită sa accepte produsul degeaba este el lansat. Vezi cum a fost situatia cu smartphoneul inainte de Iphone.

  7. Asta zic si eu Marius, ca uneori chiar daca sunt inventate lumea nu le cumpara. Masina electrica s-a vanut in America acum 20-30 de ani dar cand la ei benzina era super super ieftina cine naiba vroia sa se incurce cu masini electrice, mai alesc ca atunci autonomia era de 60km.

  8. În 1958 (nu 2009 😛 ) nişte băetzaşi de la Ford au imaginat maşina „Nucleon”, propulsată de un mic reactor nuclear cu uraniu, etanş (ca o baterie uriaşă), şi un sistem cu turbină cu abur foarte asemănător cu cel al submarinelor care intrau atunci în producţie. „Alimentarea” s-ar fi realizat prin extragerea reactorului şi înlocuirea lui cu altul proaspăt încărcat, în timp ce reactorul descărcat ar fi fost retrimis la fabrică. Idee destul de îndrăzneaţă, dat fiind că reactorul cel mai mic care putea fi construit în acea perioadă avea 56 de tone fără învelişul protector de beton, iar un reactor de o tonă era o utopie în acea vreme.

    Un tip mai dăştept decât ei a pus întrebarea: să zicem că maşina e accidentată. Ce se întâmplă atunci? Ce faci când se împrăştie o tonă de uraniu şi plutoniu încins la roşu, intens radioactiv şi foarte toxic în jur, într-o intersecţie aglomerată, la câţiva metri de pietoni?…

  9. Si ce treaba are plutoniul care e radioactiv cu Radium care nu e chiar asa de radioactiv. Compari mere cu pere. Ai citit articolul?

  10. 1. Nu există „gazul radioactiv radium”. Radium e un metal.

    2. Radium e mult mai radioactiv decât uraniul. U-235 are un timp de înjumătăţire de 703,8 milioane de ani. Cel mai stabil izotop al radiului, Ra-226, are timpul de înjumătăţire de 1600 de ani. Radium e atât de radioactiv încât devine fosforescent în întuneric, motiv pentru care compuşii săi erau folosiţi în vopsele fosforescente înainte de 1960. (Era o idee proastă să ţii prea multă vreme aproape de tine un obiect care conţinea radium…)

    3. Singurul element radioactiv gazos e radonul (Rn), care e generat prin descompunerea uraniului şi thoriului. E foarte radioactiv el însuşi, cu un timp de înjumătăţire de 3,8 zile, şi foarte carcinogenic dacă e inhalat.

    4. Utilizarea thoriului drept combustibil nuclear e dificilă, dar e de dorit din 2 motive: e de 4 ori mai răspândit în natură decât uraniul, şi fisiunea sa generează U-232 şi U-233, care sunt izotopi foarte instabili şi nu pot fi utilizaţi în practică pentru a crea o bombă atomică. Adică în caz de atac terorist sau de jaf, agresorul se va alege doar cu un izotop foarte radioactiv, foarte periculos pentru el însuşi şi inutilizabil.

    5. E nepractic să construieşti un reactor nuclear generator de energie alimentat cu grame de combustibil – circuitele de răcire, sistemele de siguranţă etc sunt mult mai scumpe şi mai complexe decât reactorul în sine. În cazul reactoarelor de cercetare nu se pune problema de a produce energie în mod comercial, de asta chestiunile practice stau în planul 2.

  11. Corect nautilus …
    articolul in sine are niste scapari in plus intrebarile care apar sunt urmatoarele:
    1. in urma procesului de dezintegrare nucleara a Thoriului ce te faci cu radonul rezultat?? hai sa zici ca se ajunge sa fie pastrat intr-un recipient … ce te faci in cazul unui accident in care se fisureaza recipientul respectiv?? oare nu ai o gramada de victime,poate chiar din salvatori si trecatori, care or sa se imbolnaveasca de cancer si nu or sa stie de ce pentru ca radonul e incolor,inodor, insipid si nu poate fi detectat?
    2. expunerea la thoriu pe perioade lungi poate cauza cancer… deci ce ne facem cu cei care participa de la construirea masinii, pana la utilizatorul zilnic 🙂 da protectia cu foita de staniol bafta pana o sa se construiasca o astfel de protectie ..care sa fie si eficienta 100 %

  12. – Masina pe baza de Thoriu. Doriti?
    – Ok. Vreau si eu una !
    – Ce garantie are?
    – 30 de ani la elementele caroseriei, 50 de ani la reactor, 5 ani la vopsea, restul elementelor fiind consumabile (anvelope, jenti, placute de frana, pastile Th, bare de moderare, lichid de racire si apa grea).
    – Foarte tare: prezinta riscuri?
    – De cancer in general. Stiti si dvs, vreti ceva, tr sa sacrificati altceva in schimb.
    – Cate exemplare au fost scoase pe piata ?
    – Circa 3000.
    – Se vinde ?
    – Ca painea calda, se dau cateva pe zi, e incredibil !
    – Si mai sunt, poate vor si prietenii mei ?
    – Din pacate noi nu mai sunt decat astea doua, dar la second hand se vand o gramada, sunt aproape la fel de bune ca cele noi, si is la o zecime de pretz !!!
    – Oau, dar noi cand se mai produc, de curios?
    – Peste 2 ani, ca vad ca suntem mereu pe stock cu SH-urile.
    – Aaa, ok, vreu si eo 5, poftim cardul 😉 … zise Becali 😀

    Foarte amuzant 😉

Comments are closed.