Intrebari din blogosfera: Ce criterii stabilesc pretul unui advertorial?

Posted by

 Intrebarea de azi vine de la Andrei Terecoasa si suna cam asa „Ce criterii se iau în considerare atunci când se stabilește prețul pe un advertorial? mai bine zis cum îmi dau seama cât costă apariția (de exemplu) pe blogul meu?”.

O intrebare grea, la care cu greu poate da cineva un raspuns exact, dar pot exista cateva criterii la care sa te uiti atat cand stabilesti pretul unui articol.

Cu toate acestea, nu o sa gasiti intre criterii traficul sau pozitia in Zelist, pentru stabilirea pretului, ci cu totul alte subiecte, mult mai sugestive, dar si mult mai subiective decat toate acestea.

Pe cati bani iti vinzi timpul?

In general, 90% din bloggeri fac asta in timpul liber, au un job si au o familie cu care vor sa petreaca timp cat mai mult, dupa program. Intre acest program, deja destul de incarcat, strecoara zilnic o ora, doua si pentru blogging. Zi de zi, luna de luna, an de an. Se acumuleaza o groaza de ore de munca si toate acestea din pasiune. In momentul in care apar companiile care vor sa cumpere articole la tine pe blog, deja probabil ca iti va manca si mai mult timp, pentru a promova mai mult articolele respective, pentru a te gandi cum sa scrii cat mai bine si sa aiba un efect mai bun pentru companie, pentru a te situa inaintea celorlalti bloggeri implicati in campanie.

Deci, la final, ramane o intrebare de baza, pe cati bani iti vinzi timpul liber? Cat valoreaza o ora in care, in loc sa stai cu copilul tau, vrei sa stai pe blog sa scrii pentru o companie? Valoreaza 100 de euro cu care vei putea cumpara bicicleta mult visata de fiul tau? Sau 1000 de euro? Vedeti, daca punem problema asa, nici nu mai conteaza nimic altceva.

Obiective rapide, investii in blog

Am inceput sa scriu pe un blog (pe blogspot/wordpress), scriu deja de 5-6 luni, vad ca imi place si sunt multumit de rezultate, am 50 de cititori care ma citesc zilnic, as vrea sa trec spre profesionalizare, am un prieten care ma ajuta cu hosting gratuit timp de un an, dar parca as vrea sa imi iau si un domeniu .ro pentru a arata cititorilor mei ca vreau sa fac o treaba seriosa si nu mai e blogul pe care l-am inceput in joaca acum 6 luni. Am mai avut si norocul ca sa primesc un PR 1 (page rank) la ultimul update. Dar sunt somer/student/bugetar si nu imi ajung banii, cu atat mai mult sa-mi permit sa dau 50 de euro (exista si variante mai ieftine) pentru a-mi cumpara domeniul mult visat. Atunci, probabil, voi gasi oferte de advertoriale cu 5-10 euro. Astfel, se merita sa accepti un asemenea pret pentru primele 5-10 advertoriale, din care iti vei cumpara domeniul si, eventual, hosting.

Vechimea unui blog

Ati observat mai sus ca ma refer mereu doar la advertoriale si nu la bannere. Fac asta, deoarece nici nu mai sunt asa, la mare cautare, bannerele cum erau in urma cu cativa ani. Vechimea unui blog inseamna incredere. Cand o companie cumpara un advertorial de la tine, o face pentru ca stie ca articolul respectiv va ramane pe timp nelimitat acolo. Daca esti in primele luni de blogging, sunt toate sansele sa renunti, sa constati ca nu iti place, ca nu se merita, ca nu e ceea ce vrei. Cand ai 2-3 ani de blogging, arati ca nu ai luat banii azi si maine iti inchizi blogul (ca asa ai tu chef) si oricine stie ca in cei cativa ani de cand faci blogging ,cu siguranta ai invatat sa scrii mai bine, sa iti faci treaba mai bine si poate ai ajuns si ceva mai cunoscut decat erai dupa primele 2-3 luni de blog.

Nivelul de expertiza

Banuiesc ca atunci cand scrii pe blog, scrii despre pasiunile tale, despre lucrurile despre care ai cat de cat habar. Daca esti expert intr-un domeniu si scrii si despre asta pe blogul tau, e normal ca pretul sa creasca si din cauza asta. Una e un blogger care scrie despre sfaturi medicale, ca a citit si el doua carti cu retete eco si alta e un doctor care are si un blog si ofera sfaturi medicale din spatele unei diplome, cu 6 ani de rezidentiat si cu alti cativa ani de experienta.

Traficul

L-am lasat la urma, o sa intelegi si de ce, as estima undeva la 300-500 de euro pe un advertorial cu 10.000 de unici. Poate ma insel. Dar, daca iei in calcul aceste cifre si te uiti la traficul tau, deja iti dai seama si singur ca, din punct de vedere al traficului, blogul tau nu valoreaza nimic si ca altele sunt valorile pe care le poti aduce unei companii care iti da bani, nu traficul. In cazul unui blog de nisa, conteaza care iti sunt cititorii, daca acestia cumpara etc. In cazul blogurilor cu pana in 1000-2000 de unici pe zi, preturile se stabilesc dupa multe alte criterii, inclusiv cine te recomanda sau pe cine cunosti. De asemenea, calitatea articolelor influenteaza traficul, degeaba ai trafic daca blogul tau concureaza cu ziarul Cancan. Este cam egal cu zero.

P.S. La final, va invit sa mai puneti intrebari in articolul original, pentru ca sa pot sa continui aceasta serie de articole. Altfel, o sa cred ca nu e indeajuns de interesanta pentru voi si o sa renunt.

16 comments

  1. Tare frumos ai pus problema, desi deseori e cam greu sa privesti totul din perspectiva, mai ales daca esti atras de produsul despre care esti platit sa concepi un articol 🙂

  2. Daca esti atras de produsul respectiv o sa ai un review si mai misto la el fata de articolele cand doar iti faci treaba.

  3. Foarte adevarat acest aricol, dar intrebarea mea este se pot face venituri bune din ADsense? daca ai foarte multi vizitatori?unici 2000 sa zicm? ati testat? vreau ceva concret.

  4. E greu sa iti dau un raspuns legat de intrebarea da, pentru ca s-ar putea sa nu faci 5 euro pe luna cu 2000 de unici din adsense sau s-ar putea pe anumite nise sa faci 500-1000 de euro cu 2000 de unici din adsense.

    Asa ca doar tu poti sa testezi si sa vezi cu adevarat cati bani iti aduce AdSense, eu unul nu-s foarte increezator in AdSense sau chiar si in afiliere ca metode de monetizare pe piata romaneasca.

    Iarasi din experienta proprie, un site pe aceasi nisa, cu acelasi trafic, etc, in engleza produce cu AdSense de 10 ori mai multi bani decat cel in romana. Problema e ca traficul pe .com il faci de 100 de ori mai greu decat pe .ro si asa mai departe.

    Depidne de foarte multi parametri ca sa iti pot da un raspuns exact.

  5. Daca imi dai mai multe detali pe e-mail, pot incerca sa te ajut cu sfaturi. Adica ce blog, ce nisa, unde vrei sa ajungi cu el, etc.

  6. Ca părere personală nu cred în advertoriale, mai ales în cele care laudă produsul respectiv (ştiu că asta presupune advertorialul) sau scriu despre el ca şi cum l-ar deţine. Şi apoi dacă am 10 mii de vizitatori (să le zicem mai degrabă urmăritori) la blogul meu, oamenii nu au venit să vadă cât de frumos scriu eu advertoriale ci pentru totul alte chestii.
    Găsesc jignitor ca un blog pe care îl urmăresc pentru modul de scriere, pentru conţinutul blogului, să înceapă să o „ardă” mai mult cu advertoriale sau cu prea multe advertoriale. E un fel de prostituţie

  7. Inainte de a iti raspunde la intrebare pot sa te intreb, tie ti se pare ca am prea multe advertoriale pe acest blog?

  8. Nuuu! Scuză-mă dar m-am exprimat într-un mod ce a lăsat o impresie greşită. Sincer sunt abia venit pe blogul tău şi îmi place, mai ales articolele despre Japonia. Deci nu cunosc chiar toată activitatea ta ca să pot şi să-mi permit să te critic.
    Îmi cer scuze încă o dată dar nu mă refeream la tine şi la blogul tău.

  9. E ok sa ma critici, in caz ca raspunsul era NU ma pregateasm sa iti spun ca parerea mea despre propriul blog e ca sunt mult prea multe advertoriale. Doar ca e un compromis pe care am ales sa il fac.

    De asemenea nu trebuie sa laud un produs, nu scriu despre ele ca si cum le-as avea ci chiar le am in teste sau cumparate. Daca nu le am in teste atunci scriu despre produs ca s-a lansat, eventual ca pare fain din poze sau ca mi-l doresc dar nu laud produsul respectiv.

    Blogul in sine este subiectiv, asa ca si advertorialele sunt subiective, de exemplu eu sunt fanatic cu tabletele de 7 inci, am una pe post de telefon, agenda, computer si … si nu face de mancare.

    Sansele ca sa scriu de bine despre o tableta de 7 inci sunt enorme indiferent de tableta, pentru ca imi plac aceste tablete si am avut Nexus 7 in teste desi cred ca am recunoscut in articol ca nu am avut timp sa o testez riguros, am alte 2 tablete dintre care una o dau eu in teste la bloggerii din Prahova.

    Sunt foare rare cazurile cand o agentie iti spune ce sa scrii in articol, si atunci sunt liber sa refuz. Dar pana acum nu mi-a zis nimeni sa scriu cat de tare este un anumit produs.

    Deja ma lungesc enorm de mult asa ca tocmai mi-a venit o idee de articol „Cum scriem un advertorial?” o sa zic ca e intrebarea de la tine desi nu ai pus tu intrebarea aceasta in mod direct.

  10. Am exprimat ideea având în minte un advertorial făcut de un blogger amic pe care l-am găsit slăbuţ, ca idee, ca formulare şi ca mesajul ce vroia să-l transmită. Oricum am apreciat şi apreciez faptul că puteţi să faceţi advertoriale şi le faceţi destul de bine, voi cei care scrieţi advertoriale.
    Eu unul sunt bâtă la aşa ceva, n-am nici curajul şi nici măiestria de a face publicitate unui produs. O fi din cauză că nu m-am gândit niciodată ca o sursă alternativă de venit, fiind unul care are un loc de muncă şi care scrie doar din plăcere şi urmărind principiul: „dacă n-ai nimic de spus, atunci e bine să taci!”
    Te salut şi îţi doresc o săptămână plăcută.

  11. Multumesc. Apropo de blogul tau, sti Shown the sheep ? Sunt niste desene animate bestiale. Daca nu sti de ele ma contactezi pe mail si iti caut pe google ce face nebunia aia de oitza. Am acasa din plus unul 🙂

  12. După mai bine de un an de cand s-a discutat aici, citesc si comentez, nu stiu cat de relevant mai este. Sintetizarea informatiei din puhoiul de pareri este o sarcina in sine, în schimb apreciez modul în care s-a pus problema aici. Cred ca exista un anumit nivel de secretizare în ceea ce privește problema banilor. Ceea ce ma intereseaza pe mine este ca dupa doi ani, sa monetizez din potentialul blogului scris in timpul liber măcar acele cheltuieli care sunt necesare susținerii existenței entității online.
    Despre nișare. ai dreptate, o simt direct, e foarte importantă și cu toate că restrânge segmentul căruia un blogger se adreseaza, totuși conferă un nivel de autoritate, atribut necesar pentru a scoate nasul în lume.
    Altfel, pentru mine, bloggingul este materializarea contextului în care a aparut fraza: Cineva poate suspecta că ești prost, dacă deschizi gura poți risipi orice îndoială.
    Online-ul românesc e oglinda unei pături ce se vrea intelectuale, iar ceea ce mă bucură nespus este că față de percepția mea sumbră asupra ”ăstei nații” mai există voci citite, pertinente, în care sa ne punem speranța că nu suntem pierduți.
    Baftă, să vă meargă la toți ca pe roate.

Comments are closed.