Lucruri pe care e bine să le știi despre conversia unui campervan pentru a nu avea neplăceri

Posted by

Pe grupurile de Facebook și de WhatsApp din România se nasc adevărate controverse legate de necesitatea omologării unei mașini transformate sau nu în campervan. În timp ce unii spun că nu îți face nimeni nimic, alții spun povești legate de ridicarea talonului sau chiar de riscul de a te alege cu dosar penal. Așa că am ales să adresez celor de la RAR (Registrul Auto Român) o listă de întrebări legate de eventualele modificări care se aduc unei mașini ce se transformă din autoturism sau mașină de marfă în campervan și care sunt modificările care necesită omologare și care nu. Bineînțeles, ne-am raportat la mașinile de maxim 3,5 tone, care se conduc cu permis de categoria B și, de asemenea, e de la sine înțeles că toate aceste modificări nu trebuie să depășească greutatea maximă admisă a mașinii.

De asemenea, înainte de a vă invita să citiți răspunsurile date cu amabilitate de către domnul ing. Emilian Vasilescu de la Departamentul Omologări Individuale al Registrului Auto Român, dorim să facem o precizare: chiar dacă unele modificări se pot face fără a necesita omologarea, nu vă recomandăm să faceți asta, pentru că am observat pe grupurile din social media o mulțime de oameni care fac modificări crezând că se pricep, dar de fapt fac modificări periculoase, punând astfel în pericol viața altor participanți la trafic. De aceea, recomandăm cu tărie ca, pentru orice fel de tentativă de conversie, să se consulte o firmă autorizată în astfel de modificări.

Începem cu prima întrebare, cea mai discutată dintre toate:

1) Avem o mașină de marfă, dorim să dăm jos peretele despărțitor din spatele scaunului șoferului. Necesită sau nu omologare?

Răspuns: Da, necesită reomologare, iar vehiculul trebuie încadrat într-o altă categorie, întrucât în cazul autoutilitarelor peretele despărțitor are rol de dispozitiv de protecție a persoanelor transportate împotriva deplasării încărcăturii în timpul condusului și este obligatoriu conform reglementărilor în vigoare în vederea încadrării unui autovehicul ca autoutilitară N1, de tip BB.

2) Avem o mașină cu maxim 8 locuri, cu cele două banchete din spate detașabile. Pe CIV scrie „utilizare multiplă”. Dorim să dăm jos cele două banchete și să punem 2-3 piese de mobilier fixate de caroseria mașinii (fără piese de mobilier suspendate), folosindu-ne de prinderile originale ale mașinii.

    Răspuns: Autoturismele încadrate ca „AF vehicul cu utilizare multiplă” sunt destinate transportului de persoane și bagajelor acestora, sau, ocazional, transportului de marfă, într-un singur compartiment. Demontarea (permanentă) a banchetelor și montarea unor piese de mobilier ar conduce la neîndeplinirea cerințelor privind amenajarea interioară prevăzute conform Regulamentului ONU nr. 21 aplicabile autoturismelor M1. Prin urmare, o astfel de omologare ar fi (teoretic) posibilă doar prin schimbarea categoriei vehiculului.

    3) Avem o mașină cu maxim 8 locuri, cu cele două banchete din spate detașabile. Pe CIV scrie „utilizare multiplă”. Dorim să dăm jos cele două banchete și să punem 2-3 piese fixate de caroseria mașinii (fără piese de mobilier suspendate), dar le prindem cu șuruburi sau holșuruburi de caroseria mașinii.

    Răspuns: După cum am precizat la Pct.2, se impune reomologarea vehiculului, iar atelierul autorizat care realizează modificările este responsabil cu fixarea corespunzătoare a elementelor de mobilier adăugate.
    Cerințele de omologare, în ceea ce privește rezistența mecanică a prinderilor, vizează numai scaunele și ancorajele centurilor de siguranță adăugate, elemente pentru care sunt impuse încercări de laborator.

    4) Avem o mașină de marfă, nu dăm panoul despărțitor jos, adăugăm câteva piese de mobilier fixate de caroserie sau de prinderi speciale din caroserie (de exemplu, pat și dulapuri).

    Răspuns: Dacă modificarea vehiculului vizează numai amenajarea zonei de încărcare a unei autoutilitare, fără intervenții asupra caroseriei și fără a se demonta panoul despărțitor, vehiculul își poate păstra categoria de folosință, nefiind necesară reomologarea. Astfel de amenajări pot fi efectuate inclusiv în regie proprie, masa mobilierului fiind considerată parte din încărcătură.

    5) Avem o mașină de marfă, tăiem în ușa laterală un spațiu pentru a fixa o fereastră, fereastra fiind omologată bineînțeles.

    Răspuns: Este o modificare asupra caroseriei vehiculului care trebuie realizată, conform legislației în vigoare, de către un atelier autorizat de modificări constructive, care, prin rolul său de producător faza II, își asumă răspunderea pentru integritatea structurală a caroseriei. Orice suprafață vitrată adăugată vehiculului trebuie să fie omologată conform Regulamentului ONU nr. 43.

    6) Avem o mașină de marfă, tăiem în ușile din spate pentru a pune 2 ferestre. Sau, după caz, dacă există modele cu hayon fără geam.

    Răspuns: Idem întrebarea nr. 5.

    7) La fel, tăiem în caroseria mașinii pentru a monta o fereastră omologată.

    Răspuns: Idem întrebarea nr. 5.

    8) Avem o mașină de marfă sau de persoane (în aceleași condiții expuse la începutul articolului) și tăiem în acoperiș pentru a pune o fantă de aerisire. Contează dimensiunile, adică dacă avem una circulară cu diametrul de 5-10 cm sau dacă avem o trapă de dimensiuni mai mari, de exemplu 40×40 cm sau mai mare?

    Răspuns: Idem 5. Condițiile de omologare nu impun limite dimensionale pentru o astfel de modificare. Răspunderea este a producătorului.

    9) Montare portbagaj original de pe o altă mașină identică sau montare portbagaj aprobat TUV pe mașină.

    Răspuns: Portbagajul montat pe plafon reprezintă un accesoriu care nu impune reomologarea vehiculului. Trebuie ca vehiculul pe care acesta se montează să dispună de masă tehnic admisibilă pe plafon.

    10) Montare scară spate de pe o altă mașină de același model pe ușile sau hayonul din spate.

    Răspuns: Montarea unei scări în cazul unui autoturism are impact asupra cerințelor privind proeminențele exterioare, aplicabile pe întreaga suprafață a autoturismului (cu excepția acelor părți ale suprafeței exterioare care se găsesc la peste 2 metri înălțime). Aceste cerințe se aplică și în cazul cabinelor autovehiculelor din categoria N, în partea din față a peretelui posterior al cabinei, dar nu și în zona spațiului de încărcare. De asemenea, vehiculele cu destinație specială, după cum este și cazul autorulotelor, beneficiază de derogări din acest punct de vedere.

    11) Montare panou fotovoltaic pe barele aprobate TUV sau pe portbagaj original adăugat ulterior, fără a da găuri în caroseria mașinii pentru a introduce cablurile. Dar dacă există mici găuri pe unde intră cele două cabluri de plus și minus de la panou?

    Răspuns: Componentele respective trebuie să dețină declarații de conformitate din partea producătorului cu privire la îndeplinirea cerințelor privind compatibilitatea electromagnetică (conformitate cu Regulamentul ONU nr.10).

    12) Montare panou fotovoltaic pe mașină prin prinderi artizanale, șuruburi, holșuruburi, lipit de caroserie etc.

    Răspuns: Idem 11.

    13) Înlocuire banchetă pasager față (de 2 persoane) cu scaun de o persoană de pe o mașină identică, mai ales că mașina are șuruburi pentru prinderea scaunului de o persoană. Deci nu se montează elemente adiționale.

    Răspuns: O astfel de modificare poate fi realizată de către un atelier autorizat de reparații al producătorului sau agreat de acesta (clasă I, conform RNTR 9 https://www.rarom.ro/cs-uploads/rntr9.pdf) dacă echiparea este realizată cu elemente originale (scaune, banchete, centuri de siguranță etc.) montate pe ancorajele originale care trebuie să existe pe vehicul. În caz contrar, modificarea poate fi realizată numai de un atelier autorizat de modificări constructive care dispune de o soluție tehnică omologată în acest scop. În orice situație, modificarea numărului de locuri al unui autovehicul determină necesitatea reomologării acestuia.

    14) Înlocuire banchetă pasager față (de 2 persoane) cu scaun de o persoană de la reprezentanța mărcii, deci nu se montează elemente adiționale.

    Răspuns: Idem 13.

    15) Adăugare rotativă aprobată TUV pentru scaunul șoferului și pentru scaunul pasagerului.

    Răspuns: Se acceptă numai soluții tehnice omologate (Regulamentul ONU nr.17 – scaune, Regulamentul ONU nr.14 – ancoraje centuri) montate în ateliere autorizate de modificări constructive. Se impune reomologarea vehiculului.

    16) Corpuri suspendate: le-am tratat separat de piesele de mobilier, deoarece considerăm că acestea pot duce mai ușor la apariția unor vătămări dacă nu sunt fixate corespunzător.

    Răspuns: Se tratează ca orice alte elemente de mobilier adăugate. Fixarea acestora nu face obiectul reglementărilor aplicabile la omologare, răspunderea revenind producătorului fază II (a se vedea răspunsurile 3 și 4).

    17) Rezervoare de apă montate sub mașină: apă potabilă, apă gri.

    Răspuns: Nu fac obiectul reglementărilor aplicabile la omologare decât în ceea ce privește verificarea repartiției maselor. Se montează pe răspunderea producătorului.

    18) Rezervoare de apă în interiorul mașinii, probabil fixate în interiorul pieselor de mobilier, la fel pentru apă potabilă și apă gri de la eventualele chiuvete.

    Răspuns: Idem 17

    19) Cabină de duș în interiorul mașinii (mai ales la modelele mai mari), cu scurgere sub mașină.

    Răspuns: Idem 17

    20) Montare sistem de încălzire de tip Webasto sub mașină.

    Răspuns: Sistemele de încălzire suplimentare care se montează retrofit pe vehicule trebuie să fie omologate conform Regulamentului ONU nr.122 și montate în ateliere autorizate de modificări constructive.

    21) Montare sistem de încălzire de tip Webasto de pe o mașină dotată din fabrică cu un astfel de sistem.

    Răspuns: Dacă tipul respectiv de vehicul a fost prevăzut cu posibilitatea echipării din fabrică cu un astfel de sistem, se acceptă ca montajul retrofit să fie realizat de către un atelier autorizat de reparații al producătorului sau agreat de către acesta (clasă I, conform RNTR 9 https://www.rarom.ro/cs-uploads/rntr9.pdf ).

    22) Înlocuire alternator cu unul mai puternic pentru a încărca bateriile suplimentare ale camperului.

    Răspuns: Se efectuează în cadrul unui atelier autorizat de modificări constructive, analizându-se influența asupra performanțelor motorului (inclusiv în ceea ce privește emisiile poluante) și dimensionarea corespunzătoare a instalației electrice.

    23) Montare aparat de aer condiționat auto pe mașină.

    Răspuns: Montarea unui aparat de aer condiționat pe plafonul vehiculului necesită reomologarea vehiculului deoarece se modifică dimensiunile și masa în ordine de mers acestuia. Montajul pe plafon a aparatului de aer condiționat trebuie să respecte cerințele din manualul de carosare a vehiculului de bază, precum și indicațiile de instalare recomandate de constructorul aparatului de aer condiționat, se recomandă montarea lui numai de firme autorizate în acest sens.

    24) Montare elemente decorative (placaj, riflaj, pâslă) pe tavanul sau pereții mașinii (în special la cele de marfă).

    Răspuns: Nu fac obiectul verificărilor aplicabile la omologarea autorulotelor.

    25) Dacă am modificări care nu necesită omologare, la ITP trebuie să mă prezint cu mașina cu banchetele detașabile montate sau poate fi cu mobilierul de camper montat? La fel și cu panoul fotovoltaic, dacă este prins de portbagaj.

    Răspuns: La ITP vehiculul trebuie prezentat exact în configurația descrisă în Cartea de Identitate a acestuia, deci cu toate scaunele/banchetele montate.

    26) O întrebare de pe grup, care cred că are destul de mare relevanță: am făcut în regie proprie niște modificări la mașină. Cam care ar fi opțiunile pentru a intra în legalitate cu mașina respectivă? Vin la RAR, caut un carosier, caut o firmă de conversii? Sau dacă am făcut modificări care nu necesită omologare, cum pot să mă asigur că nu voi avea probleme dacă mă oprește cineva sau când mă duc la ITP?

    Răspuns: În funcție de amploarea modificărilor și de impactul pe care acestea îl pot avea asupra siguranței circulației rutiere, după caz, RAR poate efectua anumite verificări suplimentare de laborator sau chiar la nivel de reprezentanță RAR în cazul modificărilor realizate în regie proprie sau în condiții necunoscute.
    Numai dacă verificările RAR conduc la un rezultat favorabil, poate fi aprobată omologarea numai pentru un prim vehicul, un caz singular. În caz contrar, dacă verificările conduc la un rezultat nefavorabil, vehiculul va fi îndrumat către un atelier autorizat pentru refacerea parțială sau în totalitate a lucrării neconforme.

    27) La final, am să adaug și o întrebare personală. Am o mașină cu 8 locuri și doresc să o folosesc ca și camper, dar vreau să o pot folosi și ca autoturism cu 8 locuri, mobilierul fiind detașabil, astfel încât să pot monta scaunele la loc când am nevoie de ea ca microbuz. Există vreo formă de omologare camper/mașină cu 8 locuri sau se pot omologa doar acele modificări care necesită omologare, mașina rămânând în acte ca „utilizare multiplă”?

    Răspuns: Idem 3

    Nu am inclus în discuția noastră montarea unor instalații bazate pe gaz (aragaz, încălzire pe gaz, boiler apă caldă pe gaz sau altceva) deoarece, personal, mi se pare extrem de periculos ca cineva să încerce să facă orice tip de instalație artizanală sau nu, care are ca și componentă gazul. Oricum, tot mai multe campere trec la plite cu inducție și echipamente electrice.

    De asemenea, dorim sa încheiem articolul cu un citat și totodată un mesaj preluat de pe grupul de facebook Conversie Campervan unde domnul Dumitru Ciupagea spunea cam așa: „Încercați să opriți agresivitatea asta către firmele de profil și țineți mai aproape de ele, sunt singurele care încearcă să facă ceva pentru dezvoltarea acestui fenomen în România. Unii dintre noi consideră că proprietarii se vor îmbogăți peste noapte, dar nu este deloc așa. Aceste firme se luptă cu autoritățile, încearcă să le convingă să mai recunoască câte o certificare a câte unui scaun, banchetă, etc. Sfatul meu este să nu mai aruncați cu noroi atunci când un reprezentat al unei firme postează ceva, mai degrabă, cu un limbaj prietenesc, încercați să obțineți detalii și informații care vă vor fi de folos.

    Răspunsurile au fost oferite de domnul ing. Emilian Vasilescu de la Departamenul Omologări Individuale al Registrului Auto Român.

    One comment

    1. Recomand tuturor celor interesați de conversii să consulte firme autorizate pentru a evita riscurile și pentru a se bucura de călătorii sigure și plăcute.

    Comments are closed.