În fiecare an, la început de an, aveam un plan și o strategie clară de creștere: mai creștem cu atât, mai adăugăm serviciile x sau y, mai facem asta și asta, vindem mai mult, căutăm noi clienți, dacă aduc 10 noi clienți pot să dezvolt și proiectul ăsta sau celălalt.
Însă anul acesta am trecut printr-o restructurare și o reorganizare la nivel fundamental. În loc să mă concentrez pe creșterea numărului de clienți, m-am concentrat pe scăderea lor. Nu, nu am înnebunit, dar am decis să cresc tarifele astfel încât să am aceleași încasări, dar cu un număr de clienți mai mic. Nu mi-a ieșit perfect așa cum voiam eu, dar nu a ieșit deloc rău asta.
La fel precum am făcut și cu clienții, am decis să facem și cu proiectele interne: decât să avem multe proiecte care poate vor produce cândva sau care produc și ele câțiva bănuți, mai bine le închidem și ne focusăm pe cele care aduc cu adevărat venituri în firmă.
Și uite-așa am ajuns la punctul din titlu, acela că în momentul acesta, cu atâtea schimbări – și de direcție, și de clienți, și de modul în care organizez lucrurile în firmă – am ajuns în punctul în care nu reușesc să văd prea clar care este viitorul firmei. Și când spun asta nu mă refer la faptul că nu știu dacă are sau nu un viitor, ci doar la faptul că mi-e greu să fac previziuni pentru ceea ce urmează. Am crezut că aceste schimbări vor dura o lună, luna ianuarie, și iată că au trecut deja 4 luni din an și încă sunt în proces de schimbare.
Una din schimbările majore pe care le-am făcut.
Unul din pașii cei mai importanți pe care i-am făcut sau pe care îi fac în continuare a fost să încerc să separ cât mai clar sau să fie o linie clară de demarcație între proiectele care aduc venit pasiv și proiectele în care, de fapt, îmi vând timpul pentru bani, adică lucrez pentru clienții mei consumând ore bune de lucru. O altă schimbare a fost aceea că am preferat să câștig mai puțin, dar să mut o parte din aceste venituri active în zona de venituri pasive. Dar pentru că în zona de venituri pasive lucrurile stau puțin diferit, mi-e greu să îmi dau seama dacă se vor produce suficienți bani încât să acopere o parte importantă din cheltuielile firmei.
După 4 luni pot spune însă că sunt mulțumit de cum arată lucrurile la nivel financiar. Am reușit să închei fiecare lună pe profit, chiar dacă profitul este mult mai mic ca altădată și chiar dacă previziunile nu sunt așa clare în ceea ce privește viitorul.
Am mai reușit totuși ceva: să îmi fie clar cam care este punctul în care trebuie să ajung. Încă nu știu, ca să îmi permit să am iarăși un angajat full-time în firmă. Încă nu știu dacă sunt pregătit din nou pentru pasul acesta, dar, în mod clar, este una din variantele pe care le am în calcul. Bineînțeles, având în vedere că Hub-ul l-am închis de ceva timp, o să fie vorba de un angajat care să lucreze remote, de acasă. Oricum, încă nu îmi e clar în ce direcție merg pe partea asta, așa că vom vedea, probabil prin toamnă.
Ce mă sperie puțin e faptul că schimbările astea au mers și merg în continuare destul de greu. Mai am încă un client de mutat și ăsta e unul din taskurile planificate pentru luna ianuarie. E ca și cum jumătate de an (ceea ce e imens din punct de vedere antreprenorial) am stat într-un proces de reorganizare și nu am făcut altceva. Încă mai avem câteva proiecte de livrat și putem să ne focusăm mai clar pe noua direcție.
Vom vedea.