Ministrul transporturilor din Japonia concediat pentru întârzieri de câteva secunde

Posted by

Aud des prin tren călători care se vaită de condițiile oferite de CFR, dar și de companiile private pe la noi. De fiecare dată, pe lângă comparațiile cu „trenurile din afară”, apare inevitabil și povestea: cum că, în Japonia, Ministrul Transporturilor ar fi fost concediat pentru că toate trenurile au avut întârziere… 15 secunde pe tot anul. Evident, timpul exact variază în funcție de povestitor – uneori sunt 12 secunde, alteori 20 – dar esența mitului rămâne aceeași.

De cele mai multe ori mă uit la ei și stau pe gânduri: să le zic că am fost în Japonia și că unul dintre trenurile cu care plecam spre un parc de distracții a avut întârziere… 15 minute? Să fac gluma că probabil am prins singura întârziere majoră din istoria Japoniei? Sau să le explic că un sistem de căi ferate este extrem de complex și, oricâte computere și oameni ar avea, este imposibil să funcționeze fără nicio întârziere?

Am prins întârzieri și în Germania, am prins și în alte locuri. Japonia nu e o excepție magică. Punctualitatea lor este impresionantă, dar realitatea e că întârzierile există și acolo, uneori chiar spectaculoase. Și pentru că nu vreau să par că mă laud doar cu „întârzierea mea istorică”, am zis să trecem în revistă câteva evenimente reale din ultimii ani.

Într-o iarnă recentă, ninsorile abundente au afectat rutele rapide, blocând trenuri întregi și aducând întârzieri de peste jumătate de oră pe liniile principale. În altă zi, o pană de curent a dat peste cap mii de călătorii, cu sute de trenuri anulate și pasageri rămași pe peroane ore întregi. Au existat și situații mai… neobișnuite: un șarpe de aproape un metru a provocat o oprire de peste 90 de minute pe una dintre cele mai circulate linii.

Pe lângă fenomene meteo și incidente neobișnuite, au fost și defecțiuni tehnice majore: trenuri de întreținere implicate în coliziuni, rame noi care s-au defectat la testare, blocând circulația, sau mici probleme care, în cultura japoneză, sunt tratate cu o seriozitate greu de imaginat la noi – de pildă, întârzierea de 35 de secunde care a dus la scuze oficiale din partea companiei.

Așadar, mitul cu ministrul concediat pentru întârzieri de câteva secunde e frumos de spus la bere sau în tren, dar realitatea este mai complexă. Chiar și în Japonia, unde trenurile sunt un simbol național, întârzierile apar, iar uneori nu vorbim de secunde, ci de minute sau chiar ore. Diferența e că acolo, fiecare incident e tratat cu respect față de călător și cu o dorință reală de a-l preveni pe viitor.