Ce schimbări importante aduce Codul Rutier 2025 pentru șoferi?

Posted by

Codul Rutier 2025 introduce modificări semnificative pentru toți șoferii din România, cu impact asupra amenzilor, reglementărilor și comportamentului în trafic. Aceste schimbări se datorează nu doar majorării punctului de amendă, dar și unor proiecte de lege care ar putea transforma modul în care circulăm pe drumurile publice.

Majorarea punctului de amendă

Potrivit expertilor de la https://www.odat.ro/, una dintre cele mai importante modificări aduse de Codul Rutier 2025 este majorarea punctului de amendă. Creșterea salariului minim pe economie, efectivă din 1 ianuarie 2025, a dus la ajustarea acestei valori. Astfel, punctul de amendă a crescut de la 165 de lei în 2024 la 202 lei începând cu 2025. Această majorare are rolul de a aduce sancțiunile la un nivel mai apropiat de realitatea economică și de a stimula responsabilitatea pe drumurile publice.

Reguli mai stricte pentru parcarea pe trotuare

Conform art. 72 din OUG nr. 195/2022, șoferii sunt obligați să păstreze un spațiu de cel puțin un metru pe trotuare, astfel încât pietonii să poată circula în siguranță. Împotriva celor care parchează pe trotuar fără a respecta această distanță, se aplică sancțiuni de 3-4 puncte de amendă, adică o amendă între 606 și 808 lei. Dacă trotuarul este complet blocat, sancțiunea este de 4-6 puncte de amendă, iar autoritățile pot ridica autoturismul. În București, taxa de ridicare ajunge la 1.100-1.300 de lei.

Instalarea camerelor de viteză pe drumurile publice

Pentru a reduce accidentele, au fost instalate camere de viteză pe mai multe drumuri din România, inclusiv pe autostrăzile A1 și A2, dar și pe Drumul Național 2 (DN2). Aceste camere sunt capabile să înregistreze orice depășire a limitei legale de viteză. La finalul zilei, imaginile sunt analizate de un ofițer de poliție, care trimite amenzile șoferilor care nu respectă limitele de viteză.

Amenzi pe baza imaginilor video

O altă schimbare majoră este posibilitatea de a fi amendat pe baza imaginilor video. Dacă un șofer încalcă legea în trafic și este filmat cu o cameră de bord sau cu orice alt dispozitiv, poliția poate aplica sancțiuni. Această modificare aduce o metodă mai eficientă de a monitoriza și sancționa încălcările rutiere, fără a fi necesar ca agentul de poliție să fie prezent la fața locului.

Proiecte de lege ce ar putea intra în vigoare anul acesta

În plus față de modificările deja implementate, există mai multe proiecte de lege care ar putea intra în vigoare în 2025. Printre acestea se numără:

  1. Interdicția de a conduce mașini puternice pentru tinerii sub 21 de ani: Conform unui proiect de lege, tinerii cu vârsta sub 21 de ani nu vor mai putea conduce vehicule cu o putere mai mare de 100 CP (75 kW pentru vehicule electrice), până ce nu vor dobândi o experiență de cel puțin un an la volan.
  2. Notificarea prin SMS la expirarea permisului: Dacă proiectul de lege va fi aprobat, șoferii vor fi înștiințați prin SMS atunci când permisul lor auto urmează să expire. Astfel, vor avea timp să-l reînnoiască înainte de a se ajunge la o sancțiune.
  3. Proba practică de la școala de șoferi să poată fi susținută în orice oraș din România: În prezent, proba practică trebuie susținută în localitatea de domiciliu. Dacă acest proiect va fi aprobat, cursanții vor putea susține examenul în orice oraș, reducând semnificativ timpii de așteptare.

Propunerea pentru asigurare RCA pentru biciclete și trotinete electrice

Un alt proiect aflat în discuție vizează introducerea unei asigurări RCA pentru biciclete și trotinete electrice. Măsura vine în contextul creșterii numărului de accidente în care sunt implicate astfel de mijloace de transport, iar autoritățile vor ca toți participanții la trafic să beneficieze de protecție similară cu cea a șoferilor.

Creșterea valabilității permisului de conducere

Un proiect de lege adoptat de Senat propune creșterea valabilității permisului de conducere de la 10 la 15 ani pentru anumite categorii. Această modificare va adresa permisele pentru categoriile AM, A1, A2, A, B, Bl și BE. Totodată, pentru vârstnicii cu vârsta peste 80 de ani, permisul ar trebui să fie reînnoit la fiecare 2 ani, iar cei între 70 și 80 de ani vor trebui să-l reînnoiască la fiecare 5 ani.

Examenul auto să fie susținut doar cu examinatori atestați

Un alt proiect de lege prevede ca examenul pentru permisul de conducere să fie susținut doar cu examinatori atestați, care vor fi selectați prin tragere la sorți. Acesta este un pas important în asigurarea unui sistem de examinare mai transparent și mai corect pentru toți cei care doresc să obțină permisul auto.