nov. 4

Lectii de antreprenoriat cu Andrei Rosca

Intr-o seara, nici nu mai stiu bine cand am avut o mica sesiune de discutii la British Council impreuna cu Andrei Rosca. O sesiune de 2 ore sau 3 in care am incercat sa fur de la el cat mai multe informatii. Desi discutiile s-au purtat liber si au cautat sa raspunda la intrebarile audientei uneori au intrat in domeniu de marketing pe care nu pot sa spun ca ma pasioneaza sau ca am habar.

Daca ar fi sa compar din punct de vedere al inspiratiei, intalinirea de data trecuta a fost mult mai misto, dar poate si din cauza ca de data asta nu eram axati pe lucruri frumoase, dezvoltare personala si povesti si eram prea cu gandul la bani. Oricum am avut parte si de o poveste faina pe care mi-ar place sa o scriu odata pe blog punand personajele intr-o cu totul alta situatie pentru a nu crea situatii neplacute.

In primul rand am invatat un cuvant nou KPI (Key Performance Indicator), care nu doar ca ma ajuta enorm, dar pentru mine aceste KPI-uri sunt o noua jucarie pe care o sa o privesc foarte atent. Practic masuratorile mele de la twitter effect si ce mai faceam eu erau niste pui de KPI-uri. Nu stiam ca exista o denumire pentru ei, nu stiam ca pot fi ganditi in formule care sa dea rezultate cu adevarat interesante si relevante. Mai mult, am aflat ca sunt librarii de kpi-uri, librarii specifice pentru social media, pentru campanii in social media, si asa mai departe. Adica intr-un cuvand am descoperit o mina de aur care exploatata cum trebuie poate aduce niste super chesti in sampler.ro (sau in alte proiecte ca cine stie ce idei mai imi vin)

Problema pe care am ridicat-o eu la inceputul intalniri a fost una destul de arzatoare si anume antreprenor in serie vs antreprenor in paralel. Eram curios daca se poate, ce se poate, ce se intampla si am inteles ca tendinta de a incepe 100 de proiecte simultan exista la orice nivel de antreprenoriat, ca se intampla des si ca singura cale de a renunta este atunci cand singur ajungi intr-un punct in care spui, asa nu se mai poate si tai singur din ele. Am inteles de asemenea ca este foarte greu sa renunti la un proiect pe care l-ai crescut si l-ai muncit dar ca uneori trebuie.

O alta problema despre care eram curios ce parere are Andrei a fost legata de publishing ca business. Pentru ca are o afacere in zona asta si stie foarte bine ce inseamna acest lucru. Desi cand ai un blog care e numarul 1 in Romania despre carti ai putea spune ca e foarte usor dar mi-a spus ca e destul de greu sa faci marketing pentru doi clienti, advertiserii si vizitatorii. Am inteles ca e un business destul de greu si de complicat imediat dupa ce am realizat ca ai 2 clienti care trebuiesc sa fie multumiti in publishing.

Am inteles de asemenea ca e mult mai greu sa te focusezi pe mai multe proiecte simultan. Mi-a placut de asemenea comparatia dintre un start-up si clasa I -la scoala. Faptul ca deschizi un start-up dupa start-up e ca si cum ai face clasa I iar si iar. E normal daca o tot repeti sa o faci din ce in ce mai bine dar uneori e bine sa incerci sa mergi mai departe. In clasa a II-a.

Mi-a placut si mi-am notat de asemenea ideea de a pornii intodeauna o noua afacere folosind ca baza lucrurile acumulate anterior. Networking-ul, informatile si lucrurile pe care le-ai invatat te fac sa pornesti deja de la un alt nivel.

Am auzit pentru a nu stiu cata oara ca nu toata lumea e facuta sa fie antreprenor. Si stiu ca e asa. Dar din pacate eu stiu ca am antreprenoriatul in sange asa ca nu prea am de ce sa ma gandesc la ideea asta.

S-a discutat de asemenea si despre mindsetul unui antreprenor si despre cum il schimbi. Desi in cazul meu am schimat atat de profund modul de gandire mi-am dat seama ca e atat de greu de explicat.

Si o chestie banala despre care abia acum am inteles ca s-ar putea sa conteze. Excel s-ar putea sa fie o alta comoara demna de explorat. Poti face lucuri deosebite si nu ma gandesc la partea tehnica acuma ci la faptul ca e un tool care ar trebuii sa fie luat in seama de orice antreprenor. Cum il foloseste si cat stie sa scoata de la soft, depinde numai de el.

Am mai aflat ca Andrei reuseste sa cunoasca 7 oameni noi pe saptamana. Ceea ce iar mi-a dat de gandit despre conexinile si networkingul pe care trebuie sa le aiba un antreprenor. Eu aveam la un eveniment ca target sa cunosc o singura persoana noua. Numarul de 7 pe saptamana m-a cam speriat sincer.

S-a discutat putin si despre cum iti gasesti oamenii. Daca e vorba de un start-up ai doar metode pe care le poti aplica. Iei orice om dispus sa iti lucreze pe gratis sau faci o chestie indeajuns de misto incat sa atraga ajutorul altora. Cand construiesti o echipa trebuie sa observi ce ii motiveaza pe cei din echipa si de asemenea poti face share din proiect.

Am mai aflat ca intr-un business nu exista pretul corect ci trebuie sa te gandesti doar la pretul maxim si pretul minim pe care il accepta clientul. Daca la pretul maxim e simplu, trebuie sa va ganditi ca exista clienti care au setat si un pret minim.

Si am mai invatat si altele, dar daca vreti sa le aflati scoateti si voi 100 ron din buzunar si mergeti la urmatoarea intalnire cu Andrei Rosca, s-ar putea sa ne vedem pe acolo.