Am facut-o de cateva ori in viata si am regretat, nu am avut decat de pierdut din dorinta de a ajuta niste oameni sau de a stabilii o relatie de colaborare de lunga durata.
Imi aduc aminte acum cateva luni cand cu un nou partener de afaceri discutam despre un pachet de servicii al carui pret de vanzare era de aproximativ 400 de euro si i l-am lasat la 200 de euro. Ii trebuiau cinci astfel de pachete in final si am considerat ca pot face un discount atat de generos la primul pachet pentru a putea demonstra calitatea serviciilor si seriozitatea de care dam parte in parteneriatele pe care le facem.
Si totul a fost excelent, clientul foarte multumit, pana in momentul in care a trebuit sa discutam despre urmatoarele 4 pachete. Atunci discutile erau de-a dreptul halucinante pentru mine si ma scoteau din sarite.
Eu spuneam de 400 de euro per pachet (asa cum de altdel spusesem si initial), clientul imi dadea mail de 400 de euro pentru toate cele patru pachete (adica 100 de euro per pachet). Aveam impresia ca vorbesc cu un copil de gradinita care nu intelege ce-i spun. Au venit bineinteles intrebari de genul de ce data trecuta a costat 200 si acum costa 400 si multe altele.
Din discutii mi-am dat seama ca mam vandut ieftin si acum clientul credea ca face ce doreste el cu mine pe principiul romanesc „las’ ca merge si asa”.
Nu a mers, am decis in cele din urma sa-i raspund la e-mailuri doar cu doua cuvinte: Da sau Nu si dupa inca cateva e-mailuri discutile au incetat si colaborarea nu a mai continuat.
A fost si momentul in care am spus ca eu nu mai acord discount-uri la serviciile pe care firma le ofera. Exista bineinteles exceptii, partenerii vechi si seriosi care au parte de preturi mai bune decat cele practicate in mod curent.
Au fost persoane care au strabat din nas dar si persoane care cand au inteles ca nu e loc si de negociere au platit pretul pe care-l ceream.
Acum o saptamana discutam cu un vechi client fix despre aceasi problema tratata mai sus. Imi spunea ca si el a patit asta avea un produs la vanzare la 1000 de euro si nu-l suna nimeni. La un moment dat disperat ca nu stia ce sa mai faca a pus pretul 1800 de euro si au inceput sa-i sune telefoanele. In ziua de azi il vinde cu 2800 de euro (acelasi produs, aceeasi calitate).
Astazi discutam cu cinva fix pe aceasi idee, ca sunt scump, ca exista in alta parte mai iefin. I-am spus ca intotdeauna exista in alta parte mai ieftin si ca nu e nici un fel de problema sau suparare daca cumpara din alta parte. I-am spus ca doar in urma cu o saptamana nu mai faceam fata la comenzi si ca doar datorita unei campanii de a lui de retargeting am ajuns sa-i propun o colaborare.
Sfatul meu: nu va mai vindeti ieftin ca voi aveti de pierdut nu clientul.
Imi pare rau ca ai ajuns la concluzia aceasta atat de tarziu. De fapt eu cred ca o stiai in teorie dar nu ai si aplicat-o. Oricum, sti cum se spune, mai bine mai tarziu decat niciodata.
Da, din greseli invatatam. Dar sunt ok cu alegerile facute.
La cum e piata din romania eu zic ca nu ai incotro decat sa te vinzi ieftin.