iul. 5

Social Media Summer Camp 2013 (day 2)

smscamp Cea de-a doua zi la Social Media Summer Camp 2013 incepe la ora 10.00 fix. Noi, cei cu vechime in ale taberei, stim deja ca nu avem voie sa intarziem, indiferent de ora pana la care petrecem cu o seara/dimineata inainte. Asa ca, pe jumatate odihniti, ne-am mutat din pat in sala de conferinte.

It takes three to tango – Monica Jitariuc

Ne-a vorbit despre faptul ca marketingul vrea sa vanda produsul, pe cand cei de la PR spun despre produs ca isi face prieteni. De asemenea, mi-a placut modul diferit de a vedea lucrurile PR = Performanta + Recunoastere. Mi-a mai placut de asemenea ce s-a spus despre managementul reputatiei. M-au ajutat sa inteleg putin mai bine anumite lucruri, mai ales ca The Practice se ocupa de clientul meu preferat. 🙂

Mi-a mai placut, de asemenea, comparatia cu dansul de tango in trei, care este foarte complicat. De parca e ceva simplu si la cel in doi. O comparatie cu dansul in trei, unde cei trei sunt: Clientul-Agentia-Bloggerii.

A mai vorbit despre „3 lucruri pentru fericire si eficienta”, discutate separat pentru cei 3 „dansatori”.

Agentia: trebuie sa explice, sa fie precum Elvetia, iar the secret cum l-a numit Monica: nu face promisiuni nerealiste si fii intotdeauna corect.

Clientul: sa inteleaga mediul si specificatiile sale, sa aiba KPI adaptati mediului respectiv, iar the secret: nu avea niciodata asteptari mai mari si regleaza-le intotdeauna pentru campania ta.

Bloggerul: sa trateze bloggingul ca pe un business, daca vrea sa fie unul. Sa ofere calitate, iar the secret: nu reactiona niciodata exagerat si gandeste-te intotdeauna de doua ori inainte de a face ceva.

Ne-a mai vorbit despre un studiu de caz de la Ikea, despre care nu am de gand sa detaliez acum.

As fi avut o intrebare pentru Monica Jitariuc, dar pentru ca se grabea foarte tare, nu am indraznit, asa ca am sa o las aici pe blog, poate cine stie, imi raspunde candva: Cand trebuie sa iti pui palaria de vanzator si cand pe cea de jurnalist?

Gamification – Iulian Padurariu

Unul din lucrurile care ma interesau cel mai mult. Din pacate, volumul de informatii a fost atat de mare si timpul atat de scurt, incat la un moment dat m-am simtit oarecum coplesit. Spre final, ma gandeam ca ar fi bine sa incep pas cu pas si sa studiez timp de cateva luni de zile basicul despre gamification. Si ar trebui de asemenea sa mai dau si eu pe la „scoala”, adica sa continui cursurile despre gamification de pe Coursera.org .

A fost interesant sa aflu ca jocurile tind sa reflecte societatea in care au fost create. Monopoly – 1930 – recesiune, Risk – 1950 – perioada razboaielor mondiale, Twister – 1960, Tetris – anii ’80, Angry Birds 2009.

Unul din sistemele folosite si azi de gamification a aparut in urma cu aproximativ 100 de ani, era vorba de niste timbre asemanatoare cu sistemul de puncte oferit astazi in benzinarii, supermarketuri si altele de genul.

Am mai invatat ca placerea si motivatia sunt chestii diferite si ca ceea ce motiveaza un individ sau un grup de indivizi sa isi schimbe comportamentul, ar putea sa nu fie ce ai banui tu, asa ca cel mai bine e sa investighezi si nu sa presupui unele lucruri.

Am mai vazut un grafic extraordinar despre tipurile de gaming, il puteti gasi si voi pe www.4k2f.com. Mai jos o sa am cateva notite (din pacate incomplete) despre ce inseamna fiecare bucatica de grafic.

Easy fun: explorare, surprize, feedback. Mentine focusul celui pe care incercam sa-l tinem motivat, ii genereaza o stare de curiozitate.

Hard fun: provocari, strategie, progres. Iti structureaza aceasta experienta, iti atrage atentia catre beneficiul acelui efort si te face sa gandesti diverse strategii.

People fun: comunicare, cooperare,

Serious fun: colectare, repetare, impact. La nivel mental, jucatorul se simte mai bine.

MDA Framework – mecanica jocului (puncte, nivele, puteri, beneficii, acces), dinamica jocului (provocare, fellowship, exprimare, tensiune dramatica). Estetica jocului (senzatii, fantezii, naratiune, provocare fellowship, descoperire, expresie).

Ca o concluzie de final, as putea spune ca ceva plictisitor se poate transforma intotdeauna in ceva fun.

Mihai Gongu – Despre creativitate

Am notat cate sfaturi care te ajuta in obtinerea unor idei creative, le aveti mai jos:

  1. Foloseste restrictia in avantajul tau.
  2. Foloseste comportamentul standard.
  3. Profita de orice feature nou intr-un software.
  4. Reinterpreteaza mecanica simpla, dandu-i un nou sens.
  5. Schimba timpul unei actiuni.
  6. Hijack a celebrity.
  7. Sa ai o promisiune a brandului foarte distincta, ca brandul tau sa spuna ceva foarte distinct.

Fiecare din punctele de mai sus a fost sustinut de clipuri video care mai de care mai creative. Probabil am sa pun prezentarea pe blog daca fac rost de ea. Sau cel putin filmuletele respective mi-ar asigura material de blog multa vreme.

In partea a doua a zilei, ne-au vorbit cate ceva companiile, dupa care ne-am impartit in echipe si am primit un brief. Fiecare echipa a fost formata din oameni de companie, de agentie si bloggeri. Echipa mea a fost cea mai buna. Multumim domnului Gabriel Oana pentru ideile superbe pe care le-a avut. Despre workshop nu am sa va vorbesc acum, iar despre ce au avut de spus companiile in prezentarile de dinainte am sa fac un mic sumar pe scurt mai jos:

Camelia Popescu – Cora

Ne ascultam clientii. Testam mai intai pe noi. Ne ascultam specialistii. Schimbam obisnuinte (formari, concursuri interne). Invatam produsele. Ne asiguram ca avem linearitate in calitate si ce promitem putem livra in fiecare zi in magazin.

Monica Mica – Renault

S-a discutat despre campania: „Renault duce mai departe spiritul olimpic”. S-a pornit de la parteneriatul cu Comitetul Olimpic si Sportiv Roman. 16 medalii obtinute de olimpicii romani; fiecare a primit cate o masina. Lansarea seriei limitate Renault Megane Olympic. 100 de ambasadori ai valorilor olimpice pe plaforma online in care exista o galerie a olimpicilor si un mesaj din partea sportivului. Bloggerii au fost si ei implicati in campanie. Nu am vorbit despre masini, am vorbit despre olimpici, am vorbit despre valori, am vorbit despre oameni.

Ioana Nicolaescu – UniCredit Tiriac Bank

Prezentarea a inceput intr-un mod oarecum amuzant, a spus ca ei pun pe contul de facebook si poze cu pisici, cu flori, cu vremea, obtinand la ele sute de like-uri si share-uri. In schimb, atunci cand vorbesc despre produsele lor, situatia se schimba radical si nu primesc asa multe like-uri. Oamenii socializeaza mai usor atunci cand percepe brandul ca pe un prieten. Nu cumperi doar like-uri. Cumperi si vizibilitate. Lumea trebuie sa afle de tine. Dar nu te baza pe like-uri cand faci assessment.

Irina Ilie – Romtelecom

Cand fetele de la R-G (R-D) mi-au spus de Proiectul Casa3Play.ro, am spus ca nu am auzit de el. Apoi cand a inceput prezentarea si am vazut despre ce e vorba, mi-am amintit ca am fost si eu implicat in campanie si am propus cateva provocari lui Cabral. De ce era necesara aceasta campanie, sau care era scopul ei? Aceea de a castiga awareness si suplimentar reputatie si inovatie.

Un experiment live cu bloggeri. Bloggerii alesi in campanie erau nu doar bloggeri, cat si personalitati: Petreanu si Cabral. Un proiect care a implicat foarte multe riscuri si care s-a aflat pe linia dintre esec si succes. Partea buna este ca a „cazut” in partea cu succes. Proiectul s-a desfasurat in 3 faze: Faza 1 – provocari, Faza 2 – live streaming, Faza 3 – Arhiva galerie video.

Cristina Popescu – Danone

Sa aducem alimente sanatoase unui numar cat mai mare de oameni. Danone: peste 40 de ferme, peste 200 de tone de lapte proaspat si peste 1.5 milioane de iaurturi. S-a discutat despre ultima campanie, in care bloggerii au putut vedea exact cum laptele este luat de la ferme si adus in fabrici, unde se prepara produsele Danone. Cred ca as putea spune ca este brandul meu preferat de la care cumpar produse, exceptand smantana pe care o cumpar de la o alta companie, nu va mai spun despre ea, ca iar imi sare lume in cap.

Cateva poze din cea de-a doua zi la Social Media Summer Camp 2013

Sponsorii celei de-a cincea editii: StaropramenCoraAvonDanoneCampofrioUniCredit Tiriac BankCosmoteRomtelecom si Renault.