Atunci cand clientul e bun cu tine

Posted by

Unul dintre clientii mei mai mari, care plateste un abonament lunar de 2000 de lei, s-a gandit la un moment dat ca vrea sa-mi ofere mai mult si imi da 2500 de lei pe luna. Initial nu am vrut sa accept, dar a tot insistat, „las’ ca m-ai mai ajutat si cu paginile de facebook, si cu alte chestii si sunt foarte multumit de tine si eu vreau sa iti dau 2500 de lei de luna viitoare„. Venea si cu o chestie la pachet treaba asta: „Dar mai lasa-ma cu banii pana martea viitoare ca nu am acum.” Martea viitoare insemna de obicei o luna, doua, trei, deja stim ca ne-am obisnuit cu clientul respectiv si stim ca nu-si respecta niciodata promisiunile. E si asta o strategie de vanzari, ii promiti niste beneficii mai incolo ca sa ai parte de niste beneficii imediate.

In fine am acceptat, lucrurile au mers mai departe, prin vara aceleasi vesnice discutii cu banii, am inteles ca e o perioada grea, pana la urma pentru cine naiba nu e o perioada grea anul asta, am redus abonamentul la 2000 de lei pe luna. Nimic in neregula pana acum.

In urma cu o luna de zile, pentru ca datoria era deja pe la 6000-7000 de lei, am decis sa cam intrerupem colaborarea, insista sa continuam, ajungem la un abonament de 550 lei pe luna, dar cu o promisiune de plata pe 10 luni in avans, 5500 lei (pentru 10 luni) se adauga cu datoria existenta si ajungem la un consens de a plati 3000 de lei peste 2 saptamani, inca 5000 peste o luna si inca 5000 anul viitor. Vedeti ca plata asta in avans e de fapt un fel de platesc in avans pe 10 luni peste 2 luni (daca nu apar alte motive de intarziere).

iti voi plati 3000 ron pana vineri 27.11.2020

iti voi plati 5000 ron pana pe 15 decembrie 2020

iti voi plati ultimii 5000 ron pana la 01 februarie 2021

In caz ca inca nu te-ai prins care e rolul meu in firma si cu ce ma ocup eu, acum cred ca ai inteles, cu telenovele, si cam asta fac intre 2 telefoane din partea celor 2 agentii ca sa „iesim la o bere si sa reluam colaborarea, ca doar nu am gresit asa rau„, zice tipul dintr-o agentie care nu mai dadea niciun raspuns pe e-mail vreme de 3-4 luni de a trebuit sa apelez la Red Bill pentru prima oara in viata mea ca sa imi recuperez banii (Red Bill e un serviciu de recuperare a creantelor, asa se numeste in termeni academici treaba asta, in limbaj popular si rautacios putem spune ca a trebuit sa ma duc peste ei cu recuperatorii sa imi iau banii).

Sa revenim la povestea noastra, pe 27.11.2020 primesc un mesaj pe la 6-7 seara: „Am timp pana la 00 ­čÖé„, radea si nevasta-mea de mine: „mai face si misto de tine„. Si intr-adevar pana la ora 12 noaptea avem banii, cumva a vrut sa-mi demonstreze el mie ca am gresit si ca nu trebuia sa incetam colaborarea.

Pe 15 decembrie insa nu s-a mai intamplat minunea, de fapt nu s-a mai intamplat nici pana azi la momentul in care scriu articolul si nici nu se va intampla, pentru ca am inceput renegocierile pentru termenul de 29 decembrie, si aici vreau sa ajung.

Va aduceti aminte de inceputul povestii, cand va spuneam ca acest client a vrut sa-mi dea 500 de lei in plus pe luna ca e multumit de serviciile mele si bla bla bla… ei bine ieri discutiile nu au fost despre plata datoriilor, ci despre preluarea unui site concurent.

Poveste pe scurt: Clientul de mai sus mi-a recomandat un var caruia i-am facut site, i-am oferit si alte servicii dupa aceea, nu i-a mers atat de bine, mai ales ca vorbim de 2020, plus ca s-a reorientat catre alte afaceri, la un moment dat s-au acumulat 6 luni de datorie, adica 6000 de lei, moment in care am zis sa ramanem la un pachet minim de baza de 250 de lei pe luna, au mai trecut inca 2 luni, astfel ca datoria la final de decembrie e de 6500 lei.

Ideea e ca acest client de mai sus, nu are bani si ii merge prost, dar pe de alta parte vrea sa se extinda si sa preia si site-ul acesta. Asa ca ieri, in loc sa vorbim despre promisiuni si despre plata datoriilor, am vorbit despre preluarea site-ului de la vara-su. Cum s-a gandit el ca am putea face asta.

Imi da mie 1.000 de lei, ii da lu vara-su 2.500 de lei si mai il las cu banii pana pe 29 decembrie. Cand i-am spus de faptul ca vara-su are de fapt 6500 lei datorie la mine, si-a reamintit de banii aia pe care mi i-a dat el in plus. Glumesc desigur, cu asta a inceput discutia telefonica, cu faptul ca el mi-a dat vreo 10 luni, 500 de lei in plus, si ca s-a gandit el ca 5000 lei + 1000 de lei („pe care pot sa ti-i dau pana diseara”) acopera datoria aia de 6000 pentru site, ceilalti 500 de lei, ce ne mai incurcam noi cu sume asa mici) si v-am zis despre plata aia de acum 2 zile – de pe 15 se amana ca nu are cum sa ii dea pe aia.

In loc de concluzie

Mai ales daca nu ai avut chef sa citesti tot romanul de mai sus, nu accepta banii in plus de la un client, ca la un moment dat o sa vina sa ti-i ceara inapoi sub forma unui avantaj strategic. In plus, din calculele mele sunt vreo 8 luni, dupa calculele lui erau mai bine de un an.

In momentul asta nu stiu ce am sa fac, daca e bine sa accept „mega deal-ul” de a primi 1000 de lei pe o datorie de 6500 lei, sau sa pastrez eu site-ul ala, sau domeniul, nu am chef sa ma cert si sa am parte de o alta telenovela cu vara-su ca acela chiar e destul de nevinovat si presupun ca a pierdut destui bani cu site-ul, mai ales ca stiu ca a bagat niste bani la un moment dat si in adwords si pe aia nu si-i mai recupereaza. (Nu, eu nu fac servicii de adwords sau facebook ads, eu oricum ma ocup cu telenovele dupa cum ati vazut mai sus.)

Ceea ce stiu insa sigur ca vreau, e ca in 2021 sa nu mai am parte de astfel de clienti, de aceea nu voi mai lucra nici cu cele 2 agentii si foarte posibil nici cu clientul de mai sus.

Comments are closed.