18 ani, a ajuns la majorat

Posted by

Ultimul an a fost un an greu, dar pentru mine astazi este o zi mare de tot, e ziua in care se implinesc 18 ani de cand a luat nastere NANOTEL. Teoretic asta ar fi fost momentul in care firma, ajunsa la majorat, ar fi trebuit sa se poata descurca singura si fara mine. Din pacate, inca este destul de departe de punctul acesta, iar asta mi-a dat de gandit si m-a pus sa fac o retrospectiva a tuturor greselilor pe care le-am facut pe acest drum.

Nu o sa reiau discutia despre greselile facute la inceput de drum, pe acelea cred ca le face intr-o masura mai mica sau mai mare orice tanar antreprenor aflat la inceput de drum, pe acelea le stiu, am invatat lectiile care au venit odata cu ele si sunt sanse destul de mici sa le repet.

Asa ca m-am concentrat pe greselile facute in ultimii 10 ani mai mult, si nu neaparat pe greselile punctuale, ci mai mult pe greselile de strategie, acelea care sunt mai generale si nu le vezi pentru ca uneori pierderile lor sunt pe termen lung si atunci sunt mai greu observabile.

De cateva luni am inceput sa fac pasul si spre mindset-ul de investitor, si in felul acesta, incercand sa analizez alte afaceri, mi-a adus noi perspective in analiza propriei afaceri. Anul acesta a fost oricum un an greu, si culmea e ca traiesc cu impresia ca am reusit sa cresc, desi cifrele imi spun ca am avut un an cu 25% mai prost decat anul trecut. Bineinteles ca analiza finala o voi face dupa incheierea anului si atunci voi avea cifre mai clare.

Spuneam anul trecut ca ma voi include si eu in strategia de dezvoltare a firmei, aveam planuri mari pentru ca nu se intrezarea deloc ceea ce avea sa urmeze, exista prezumtia unei crize economice, dar asta nu imi schimba prea mult planurile si strategiile mele de dezvoltare.

Ce am invatat anul acesta?

As spune ca multe lucruri, dar unul din lucrurile pe care l-am descoperit de curand si pe care inca stau sa il analizez si sa imi dau seama cat de mult m-a dat inapoi a fost atentia pe care am dat-o parerii celorlalti si timpul pe care l-am pierdut dandu-le atentie celor care au comentat de cele mai multe ori de pe margine, fara ca ei sa faca nimic, despre ce si cum fac eu. Intr-un fel as putea spune ca, incepand de anul acesta, mi-am luat adio de la hateri, pentru ca am concluzionat ca nu merita sa pierzi nici macar o secunda din viata ta acordandu-le atentie.

Un alt lucru pe care l-am invatat e ca viata este un loc imprevizibil, si ca oricate lucruri iei in calcul atunci cand faci strategia de dezvoltare pe un an de zile, se poate intampla ceva nou, cu totul neasteptat, la care nu te-ai gandit inca.

Eu am fost uimit la inceputul pandemiei cum business-uri intregi sunt pur si simplu inchise si ca firma mea nu e in prima linie. Eu eram sigur ca daca vine o criza financiara cea mai afectata industrie e cea de publicitate si cum o parte importanta din firma mea venea din zona de marketing online, eu o sa fiu primul afectat. Asa ca nenorocirea a venit cu vesti bune pentru mine, desi cand iti sunt afectati partenerii, e aproape imposibil sa nu fii afectat si tu indirect.

Al treilea lucru important l-am invatat de la un partener, de fapt cred ca la capitolul asta mai am inca de invatat multe. Unul din partenerii mei lucreaza intr-o industrie care are legaturi foarte stranse cu HORECA. Legaturi atat de stranse, incat eu eram sigur ca business-ul respectiv o sa moara, mai ales ca era intr-o perioada de extindere, inca vreo cateva noi magazine, chirii de platit pentru spatiile respective, in timp ce totul era inchis etc. Daca la mine era greu, la partenerul asta despre care va vorbesc era dezastru. Si totusi am vazut cum nu s-a panicat, a strans din dinti si a mers mai departe. Si culmea e ca a reusit sa o duca bine in continuare, in ciuda previziunilor mele care erau destul de sumbre. Pe la jumatatea anului tind sa cred ca am dat si eu o mana de ajutor la succesului brandului respectiv, dar ajutorul meu e mult prea mic pentru a putea sa-mi asum vreodata credite pe treaba asta. Eu mi-am facut treaba mea, probabil si alti parteneri ai firmei respective si-au facut si ei treaba si rezultatul final a fost ca firma o duce foarte bine. „Foarte bine” in perspectiva anului acesta, ca altfel nu cred ca e vreo firma care sa poata spune ca ei au dus-o foarte bine.

Am mai vazut si alte firme care au reusit sa pivoteze rapid si sa isi salveze business-ul, dar in cazul de vi l-am prezentat mai sus nu am vazut nicio pivotare. De exemplu, o pivotare interesanta au facut-o cei de la Allview care au cumparat un aparat (sau mai multe) de facut masti, si va spun ca sunt unele dintre cele mai calitative pe care le-am vazut eu pe piata, mult superioare celor din comert.

Strategii pentru anul viitor

Nu mi-as fi inchipuit vreodata ca ar putea sa fie atat de greu sa faci o strategie de dezvoltare, dar in conditiile date mi se pare ca orice strategie as incerca sa pun pe hartie, sunt doar povesti. Nu sunt sigur daca gasesc acea pivotare care sa-mi permita sa explorez noi directii, iar in contextul in care nu fac asta tot ce imi vine in cap ca strategie pentru la anul este aceea de conservare. Si stiu ca asta nu e cea mai buna strategie pe timp de criza, dar decat sa visez ca voi gasi o oportunitate care va schimba fundamental directia firmei, mai bine analizez situatia pe cifre si iau decizii mai conservatoare astfel incat sa ii asigure existenta pe piata inca 10-20 de ani de acum incolo.

Daca ar sa fac o strategie dintr-un plan optimist, atunci cu siguranta ca trebuie sa ne dezvoltam in continuare si aici cred ca urmeaza sa las mai la relativ planurile de scalare pe orizontala si sa incercam sa scalam pe verticala. Cred ca o astfel de strategie ne-ar putea aduce castiguri frumoase pe termen lung.

Ma uit in planurile de anul trecut si aveam doua lucruri pe care speram eu sa le anunt prin lunile martie sau aprilie, era vorba de o asociatie, dar si de o noua firma. A trebuit sa renunt sau sa aman pe termen nelimitat ambele proiecte, dar am reusit sa fac la nivel personal pasi frumosi in cu totul alte directii la fel de fascinante si interesante.

Editie speciala viata de antreprenor

P.S. Am luat tort, nu putem noi sa facem majoratul asa cum se cuvine, dar macar putem sa ne bucuram de tort.