Ma tot roaga Alex de cateva zile sa ii spun care este pretul pe care l-as cere eu pentru un advertorial pe blogul lui. Am tot ezitat sa ii raspund, pentru ca este foarte greu sa stabilesti pretul in locul altcuiva. El tot imi spune ca eu stiu care sunt preturile care circula pe piata, dar din nou nu pot sa ii spun ca preturile pe piata sunt intre 3 si 500 de euro, pentru ca nu l-ar ajuta cu nimic.
Tot gandindu-ma la problema din titlu, mi-am dat seama ca nu pretul pietei conteaza atat de mult, cat liga la care joci. O sa fac o comparatie intre bloggeri si fotbalisti in cele ce urmeaza, pentru a intelege mai bine care e treaba cu liga in care joci si cu preturile advertorialelor.
Daca te cheama Vasile si joci la FC Cucuietii din Deal, poti sa dai mai multe goluri decat Ronaldinho, pretul pietei pentru tine este cel stabilit de liga in care joci si eventual poti lua cu 2 lei mai mult de la FC Cucuietii de Sus sau de la FC Cucuietii de Jos. Adica in termeni cunoscuti bloggerilor, daca iei 3 euro pe advertorial, nu o sa vina niciodata nimeni sa iti dea 300 de euro pe advertorial. Poti sa fii sigur de asta. Si chiar daca ajungi prin absud sa ai acelasi trafic (numar de cititori) ca Zoso, tot nu vei primi nici macar jumatate din banii pe care ii primeste el. Mai ramane si intrebarea fireasca daca tu poti sta pe teren 8-10 ore pe zi cum face Zoso, sau aloci doar o ora pe zi blogului tau.
Problema e destul de simpla, nici cei de la Steaua, nici cei de la Dinamo nu au auzit vreodata de tine. Cu atat mai putin cei de la FC Barcelona. Ca sa ajungi sa joci in acele echipe, trebuie sa muncesti mult, sa faci lucruri care sa te faca remarcat (sa dai goluri multe in termeni fotbalistici, sa faci proiecte faine si care sa fie remarcate in publishing).
Daca vrei cateva exemple de proiecte facute de mine de-a lungul vremurilor si care m-au purtat de la o liga la alta, poti citi despre blogmeet-urile facute de mine in Prahova, despre invitatiile pe la TV sau aparitiile in ziare, campaniile evoBlogger si multe alte lucruri care au propulsat incet, incet blogul acesta spre pozitii de top in blogosfera romaneasca.
Revenind la pretul corect al unui advertorial, cred ca ai inteles ca in functie de liga in care joci, acesta poate fi diferit, indiferent de cat de bun esti pe teren, trebuie sa te faci remarcat.
Tot ca un sfat personal, as mai spune ca injuraturile nu te ajuta sa te remarci, sau te ajuta o vreme, dar o sa ai mult mai mult de munca dupa aceea, pentru a repara imaginea pe care ti-ai creat-o. Stiu asta pe propria piele, promovez bloggingul pozitiv si consider ca pe blogul meu nu mai e loc de frustrari, ci doar de lucruri bune.
Sper ca toata expunerea de mai sus ajuta pe cei care mai au inca aceasta neclaritate legata de preturile unui advertorial. Eu am inceput in urma cu multi ani cu 10 euro per advertorial si am ajuns in ziua de azi la 100-200 de euro pentru un advertorial (vezi preturile). Ma pregatesc cumva sa intru intr-o noua liga, liga A daca ar fi sa continuam in termeni fotbalistici. E greu sa intri acolo, dar nu imposibil, iar eu sunt al naibii de incapatanat.
Ca si in fotbal, si in blogging se mai joaca si meciuri murdare, mai sunt si jucatori slabi care sunt supraevaluati, si jucatori care stiu sa-si negocieze bine pretul pentru timpul pe care il petrec pe teren. Dar asa e viata si asa este peste tot in lume, pentru ca asa sunt oamenii. Nu-ti pierde timpul cu astfel de lucruri si concentreaza-te doar la a fi cel mai bun pe teren.
Buna comparatia cu fotbalul.
Ai uitat sa mentionezi ca este mult mai usor sa ceri un pret mai mare cand ai un blog nisat. De exemplu, daca ai un blog despre iphone 5, cu trafic decent, atunci cu siguranta se vor gasi magazine care sa te sustina financiar in schimbul reclamei pentru ca ele stiu ca pe blogul tau intra oameni interesati de acel subiect = viitori posibili clienti.
In teorie da, in practica exista avantaje si dezavantaje si la blogurile de nisa, am in lucru un articol pe tema aceasta. S-ar putea ca eu sa fac bani mai multi decat face ala nisat pe iPhone desi am blog generalist orientat spre tehnologie. Din nou, conteaza liga in care joci chiar mai mult decat traficul.
e frumos sa faci bani din blog. cu toate astea o vorba importanta trebuie imbratisata si in blogging… pe termen lung nu vei castiga niciodata daca te vinzi ieftin.
E atat de discutabil ce inseamna ieftin. Stiu oameni care fac naveta zi de zi la Bucuresti si care au salariu mai mic sau aproximativ egal cu veniturile mele lunare din blog. Pentru mine am alte variante si surse de venit mult mai profitabile decat blogul, dar si banii din blog sunt bineveniti nu ma vait.
apropo de aparitii tv, cum de nu te-a stresat john niciodata cu o invitatie cu si despre blogging?
Pai intreaba-l pe el nu pe mine. Si nu-i da idei, te rog eu.