Probabil va intrebati de ce va scriu despre un asemenea subiect si ce treaba are ciocolata din Venezuela cu blogul meu. Sau ce treaba are Venezuela cu promovarea Romaniei. Ei bine, teoretic nu are, dar am primit o ciocolata din Franta, care avea pe spate o idee de promovare care m-a impresionat si pe care as vrea sa o vad si pe produsele romanesti.
Daca ma intreba cineva pana azi unde este Venezuela, i-as fi spus ca nu stiu sau as fi aberat ceva de genul „Africa?!?!?!” si as mai fi adaugat probabil ca sunt niste negri care traiesc in triburi si ca e o tara salbatica. Acum, multumita prezentarii de pe spatele cutiei de ciocolata, stiu doua lucruri despre Venezuela. Ca se afla in partea de nord a Americii de Sud si ca de acolo provine cea mai buna ciocolata.
Ne crizam de atatea ori cand vedem pe la tv ca „stupizii” aia de americani nu au auzit niciodata de Romania sau, in cel mai bun caz, au auzit de Dracula sau Hagi si, eventual, ne plaseasa undeva prin Africa. Oare ce ce?
Revenind la brandul de tara. De ce, in loc sa punem o frunza pe produsele romanesti, nu punem o harta, ca cea din pozele de mai jos, in felul asta consumatorii din alte tari ar putea afla ca nici Romania nu se afla in Africa si nici nu-l avem doar pe Dracula si ca produsul pe care ei l-au cumparat si de care sunt multumiti (ca e un pantof, sau mobila, sau orice altceva) e facut in Romania.
Cat de simplu poate fi sa adaugi pe cutia unui produs o harta si un text si sa promovezi si tara in care e fabricat produsul. Ca de nationalisti care promoveaza doar din gura tara, pe canalele de doi lei de la tv, sunt satul.
Asa ca astept sa vad momentul cand ideea este preluata si sa vad un produs romanesc care are pe spatele ambalajului harta cu Europa si Romania, dar si cateva cuvinte despre Romania.
La final va intreb si pe voi, cei care imi cititi zi de zi blogul, ce parere aveti despre aceasta idee. Vi se pare o idee buna? Aveti si alte idei pentru a ne promova tara?
Hai ca asta-i buna… Cum sa te gandesti ca e in Africa? Cat despre americani, la ei cultul autosuficientei este foarte dezvoltat iar nivelul de educatie din scolile publice este destul de scazut. Vrei exemple? http://www.youtube.com/watch?v=5nZy75y2EZU 🙂
era buna ciocolata???
Bun gasit!
Intamplator am dat peste acest blog; am citit cateva postari si pot spune, din punctul meu de vedere, ca sunt cateva lucruri interesante de citit. Incerc sa tin aproape.
Despre ciocolata: era produsa in Venezuela? Pentru ca stiu ca acolo NU se face cea mai buna ciocolata ci cea mai buna cacao. De altfel, exista un loc (singurul din lume) in jungla unde creste un sortiment unic de cacao. Este uscat la soare si dureaza cam 4-5 saptamani pana cand boabele de cacao pot fi prelucrate. Totul se face manual, pentru a nu periclita echilibrul natural din acel areal si pentru a duce mai departe traditia cultivarii si prelucrarii arborilor de cacao.
Revenind la brandul de tara, este periculos sa facem ceea ce au facut venezuelenii cu ciocolata, adica sa punem o harta si sa aratam unde este Romania. De ce? Pentru ca acolo Statul venezuelean controleaza marfa care merge la export si nu ar risca sa-si faca o imagine proasta. Daca nu stiti cat de democratica e tara, dati un search pe Google, si veti vedea. In schimb, daca din Romania ar pleca produse proaste calitativ, cu brandul de tara inscriptionat mare pe ele, ce reclama ne-am face? Si cum am putea tria aceste produse? Dupa ce criterii? Dupa ce interese? Cine ar trebui sa se ocupe de asa ceva? Din pacate, un asemenea brand (a se citi notorietate) se castiga in zeci de ani, doar cu produse superioare calitativ sau cu specializare accentuata pe produs (asa cum stiu ca Franta este tara parfumierilor, ca Germania este tara inginerilor, ca Belgia este patria ciocolatei sau Italia este patria pastelor fainoase tot asa, peste xx ani se va stii ca Romania este tara ______ si aici completati voi). Dar acest lucru se va intampla doar daca ne vom specializa in fabricarea unui anumit produs sau in oferirea unui anumit serviciu. Cred ca fiecare din noi creaza brandul de tara. Deocamdata, in aceasta supa (economie) se amesteca de zor si inca nu se intrevad componentele particulare noua (ingredientul care da gustul). Trebuie sa lasam la decantat!
Ciocolata era cumparata din Franta. Acum eu daca am o firma si vreau sa fac export nu prea imi permit sa duc produse proaste in Franga, Anglia, Germania deci nu sunt sigur daca ai dreptate cand vorbesti de calitatea produselor. Oricum sunt mai bune decat cele produse in china 🙂
Ceea ce vroiam sa spun este ca mereu se vor gasi oameni care sa profite de posibilitatea de a inscriptiona produsele „product of Romania”. Considerand ca acestt inscris este o garantie a calitatii (asa cum se intampla pentru cacao, pe ai carei saci scrie „product of Venezuela”), consumatorii produsului respectiv s-ar putea simti tradati de calitatea indoielnica iar pentru ei, aceasta „garantie” n-ar mai valora nimic. Din acest motiv spuneam ca ceea ce pleaca din Venezuela este controlat de Guvern, pe cand la noi ar fi imposibil de facut lucrul asta (este o piata liberalizata; la ei inca sunt sincope destul de mari in acest sens). Categoric, cei mai multi vor exporta produse de calitate dar atentia trebuie indreptata catre cei care vor sa castige de pe urma brandului de tara, nu de pe urma muncii proprii.
Cred ca intai de toate vor trebui create niste branduri sectoriale, pentru ca cei ce vad o anumita reclama, un anumit logo sa stie exact despre ce este vorba. Trebuie sa vedem ce ne defineste cu adevarat si sa mizam pe lucrul acela. De exemplu: cand spui Romania, spui agricultura ecologica (este doar un exemplu 🙂 ). Atunci, cu efort, in 10 ani, orice strain care aude de Romania, sa stie ca aici gaseste cele mai bune produse eco.
In opinia mea, actualul program de brand de tara, cu frunza&co. se adreseaza exclusiv turismului dar turism fac si altii si au o infrastructura de turism mult mai bine pusa la punct decat Romania si ne cam infundam singuri. Ii chemam pe straini la noi dar nu le putem oferi decat jumatate din ce-ar trebui.
Trebuie sa vedem ce ne defineste cu exactitate si cum putem monetiza acel avantaj. In momentul de fata….chiar nu stiu la ce excelam. Cred ca ar trebui sa cream un brand de tara pentru educatia superioara (chiar si cu lipsurile specifice medicii si inginerii nostri sunt foarte cautati) si sa atragem straini care sa plateasca pentru a se educa (specializa) la noi.
Este super ciocolata asta. Si este adevarat in tot ce spui. Mai sunt si alte produse care au asa ceva pe ambalaj…am sa propun si eu pentu MAGIUNUL DE PRUNE TOPOLOVENI aceasta idee pentru ca uitasem de ea. Iti multumesc. Sanatate multa.