Astazi am participat la prima zi a workshop-ului organizat de catre cei de la Akcees si menit sa ajute la dezvoltarea si educarea antreprenoriala in randul tinerilor studenti. Si toti in afara de mine erau studenti care intentionau sa isi deschida o afacere sau sa mearga pe acest drum al antreprenoriatului.
Asa ca, intr-un fel, m-am simtit ca ala care nu a facut liceul la timp si s-a trezit el pe la 30 de ani ca vrea sa termine liceul si se duce si sta frumos in banca si asculta odata cu ceilalti elevi. Senzatie de care am scapat repede, cand mi-am dat seama ca ceilalti sunt totusi foarte curiosi de experienta mea antreprenoriala si se uitau la mine de parca eram un expert in acest domeniu. Exagerez putin, bineinteles.
Daca ar fi sa concretizez in cateva cuvinte ziua de azi, as spune cam asa: idei, exercitii, munca in echipa, idei amuzante, implicare, povesti de succes cu antreprenori romani si spre final un exercitiu pe care echipa din care fac parte l-a luat atat de in serios, incat e un plan viabil de business. O idee concreta despre care o sa va vorbesc in curand, fie ca ne hotaram sa o realizam, fie ca o prezint pe blog cu acordul celor din echipa, poate place cuiva si se apuca de implementarea ei.
Prima chestie super faina pe care mi-am notat-o au fost vorbele Irinei ca “daca din 5 tineri, unul va deveni antreprenor, ceilalti 4 vor avea locuri de munca.”
Brand personal
Desi sunt destui care nu constientizeaza macar ca au un brand personal, exista si oameni care au grija de brandul lor personal; era si unul in sala care daduse rau de tot de pamant cu brandul lui personal (daca va mai aduceti aminte de incident). Desi tratam brandul personajului virtual Haotik ca pe un brand personal, nu m-am gandit niciodata la el decat din punct de vedere al marketing-ului. Pana la urma, desi e legat destul de mult de persoana mea, e totusi putin diferit ca brand.
Asa ca am sa va vorbesc, pentru prima oara cred, despre ce inseamna brandul “Dragos Schiopu”, sau cel putin ce mi-a iesit mie pe caiet dupa cateva exercitii interesante. Le-am regasit constant de-a lungul vietii si descoperirea lor nu ma mira, e doar un fel de confirmare a celor oarecum deja stiute. Inteligenta,perseverenta si pasiunea sunt trei lucruri care ma caracterizeaza. Pe locul al treilea se afla de faptnebunia, pentru ca in toate actiunile importante din viata mea mi-a trebuit si o doza de nebunie. Dupa ce am stat putin si m-am gandit cu ce as putea inlocui nebunia, pentru ca nu e un cuvant cu nuante pozitive, mi-am dat seama ca de fapt este vorba de un cuvant pe care evit sa-l folosesc prea des, si anume, curaj. Asta datorita faptului ca acest cuvant este un trigger pentru mine si probabil de aici ezitarea de a-l folosi.
Harta vietii
Un exercitiu pe care il poti face si tu, si care o sa-ti fie util dupa ce il analizezi. Treci pe ea momentele care iti vin in cap prima oara ca fiind importante pentru tine, din momentul in care te-ai nascut si pana in prezent. Apoi analizeaza acele evenimente si vezi ce spun ele despre tine. De ce sunt importante si, eventual, care dintre ele te-au marcat pozitiv si care negativ. Ma gandesc sa expun harta pe care am realizat-o intr-un articol separat. E drept ca momentele puse de mine pe harta privesc lucrurile din punct de vedere antreprenorial si probabil ca asta am facut toata viata si nu mi-am dat seama, de vreme ce nu am simtit nevoia sa pun si alte momente pe harta.
Povestea antreprenorului
Fiecare avem o poveste, o poveste a noastra, pentru ca atunci cand devii antreprenor, lumea o sa te intrebe de ea, dar si o poveste a brandului sau a afacerii pe care ai creat-o. E bine sa iti conturezi bine povestea si sa stii care din momentele importante ale vietii le scoti in fata, atunci cand te prezinti cu povestea ta. Nu uita pana la urma ca primul om pe care trebuie sa-l recomanzi esti tu.
Pasiune, talent si nevoie
La granita celor 3 s-ar putea sa gasesti succesul. Daca le ai pe primele doua si a treia nu exista, s-ar putea ca drumul tau cel mai bun pe care sa-l alegi sa fie calea angajatului. Desi exista si alte solutii daca te incapatanezi sa urmezi drumul antreprenoriatului. Mi-a placut foarte mult ideea sustinuta de Irina, ca nu suntem toti facuti pentru antreprenoriat, pentru ca nici eu nu sunt cel mai incantat de faptul ca se construiesc atatea povesti despre antreprenoriat si atatea mituri care te face sa crezi ca e atat de minunat sa fii antreprenor si atat de naspa sa fii “corporatrist”. Si, avand in vedere ca publicul era format din studenti, nu pot decat sa o felicit pentru faptul ca ii pune sa se gandeasca de doua ori daca vor sa mearga pe acest drum, pentru ca inseamna mult mai multa munca, mult mai multe sacrificii si mult mai mult stres decat drumul angajatului intr-o firma.
Leadership
Este aspectul care ma interesa cel mai mult si la care am fost cel mai atent, cred. Aici am invatat cateva lucruri noi, am inteles diferentele dintre un lider si un manager, am inteles mai bine ce inseamna lider si, cel mai important, am inteles de fapt un lucru foarte important pentru mine, ca poate nu este atat de important ca o masa mare de oameni – cititorii acestui blog – sa ma vada drept un lider, ci poate e mult mai important pentru inceput sa ma indrept spre echipele de oameni cu care lucrez, pentru ca de acolo trebuie inceput.
Am mai inteles si faptul ca, pentru a deveni un lider, e nevoie de cu totul alte lucruri decat cele pe care le credeam eu. Si am mai inteles de fapt de ce atunci cand mi-am asumat singur titlul de lider al blogosferei prahovene, am dat-o in bara. Pentru ca am fost manager, si nu lider si ca probabil trebuia cautata o cale de mijloc. Leadership-ul este despre oameni si nu despre procese, task-uri, organizare si altele de genul.
Comunicare
Despre acest capitol nu am sa va spun prea multe, am inteles ideea, pe hartie, dar cred ca o sa imi fie mai greu sa o pun in practica, desi pe hartie lucrurile par simple. Am tot felul de alte concepte legate de comunicarea in scris (pe blog in special) si pana acum nu m-am gandit niciodata la comunicarea in vanzari sau alte probleme de genul acesta. Asa ca pentru mine conceptul cercurilor WHY-HOW-WHAT ramane deocamdata putin mai greu de aplicat, chiar daca e inteles.
Exercitii
Chiar as vrea sa va povestesc despre “Vaca din Livada” si despre mica afacere construita de la o singura poza cu o vacuta draguta, care reprezenta brandul nostru si in jurul careia am construit o intreaga afacere. Si despre “Satul Vechi” mi-ar placea sa va vorbesc – cel de al doilea exercitiu – dar, din pacate, articolul deja este extrem de lung. Asa ca va invit sa participati la urmatoarea sesiune de workshop-uri si sa experimentati pe propria piele ce se poate intampla, pornind de la o singura poza sau de la o problema deja existenta.