Intrebari din blogosfera: Cum determinam comunitatea sa interactioneze?

Posted by

 Intrebarea primita de la Horia este mult mai completa, dar am incercat sa o sintetizez intr-o intrebare scurta si la obiect, pentru ca raspunsul oricum imi va lua mai multe pagini si o sa fie unul destul de complex. Asa ca, pe scurt, intrebarea este: „Cum determinam comunitatea sa interactioneze?

Intrebarea completa pusa de Horia suna insa cam asa: „Eu, in acest moment, am o mare pb cu blog-ul meu…am ceva trafic, am si info utile, dar si subiecte de dezbatut (toate pe tema cartilor electronice si ebook readere). Doar ca oamenii nu prea se inghesuie sa dezbata. Trebuie sa-i fac sa-si spuna parerea…mai am de studiat pe partea asta sa vad cum fac.” Cu alte cuvinte, ai cititori dar nu reusesti sa ii faci sa interactioneze cu tine, sa comenteze, sa spuna ce le place si ce le displace.

Inainte de a ma apuca sa dezbat firul in patru, cum se spune, as vrea sa vin cu cateva intrebari la care ar trebui sa va raspundeti inainte de continua sa cititi acest articol: „De ce vreti sa aveti cat mai multe comentarii? Va ajuta? Cu ce va ajuta?”

1. Subiecte controversate

Acesta este cel mai usor mod de a face rost de comentarii. E indeajuns sa pui un „Basescu” in text si reactiile vor incepe sa curga garla. Exista chiar oameni platiti care fac cautari dupa anumite cuvinte cheie de genul acesta si vin sa arunce cu noroi, pro sau contra. Intrebarea este insa daca va doriti sa aveti astfel de auditoriu, daca va doriti sa fiti pompierul care incearca sa stinga focul unor astfel de conversatii, ca in mintea unora, astfel de articole nasc adevarate pasiuni. „Dar site-ul meu este despre carti” ai sa-mi spui, „nu am treaba cu politica”. Incearca sa vorbesti frumos despre cartea „Dupa 20 de ani. 1989” scrisa de Ion Iliescu. Sau daca nu ai treaba cu politica, poti incerca Lolita, de Vladimir Nabokov. Si sunt sigur ca poti gasi mult mai usor ca mine subiecte controversate in acest domeniu. Sfatul meu este sa nu mergi pe calea asta, ca o sa ai comentarii de nu le poti duce.

2. Povestea fara sfarsit

O alta tehnica ce starneste comentarii, dar pe care de asemenea nu o recomand, este aceea de a lasa o poveste fara final. Astfel incat sa faci cititorul sa te intrebe „Si ce s-a intamplat?” sau sa construiasca el singur diverse scenarii pentru finalul povestii. Desi e buna generatoare de reacti, mie imi displace total aceasta tehnica; de la mine si poate si de la altii s-ar putea sa te alegi cu un mare X in coltul de sus al ferestrei si sa nu vreau sa mai intru vreodata la tine pe blog. Compar tehnica asta cu o femeie care te lasa cu „ochii” in soare exact cu cateva secunde inainte de a termina. Cam asa se vor simti si cititorii tai, ca le-ai taiat toata placerea, exact inaintea orgasmului pe care l-ar fi avut citind finalul povestii.

3. Call to action

Asta e una dintre tehnicile mele preferate atunci cand vreau sa am, din diferite motive, un numar mai mare de comentarii. Un fel de intreaba publicul. Spun, de exemplu, ca „eu cred ca telefonul X este cel mai bun de pe piata” si ii intreb pe cititori ceva de genul: „Voi sunteti de acord cu mine? Aveti alte preferinte? Care sunt acestea?”. La un blog de nisa e mai greu sa spui o parere personala si atunci e si putin mai greu sa faci acest call to action, dar se poate adapta la situatie. „Eu cred ca aceasta carte va fi bestseller-ul anului 2013”, „Tie cum ti s-a parut aceasta carte?”, „Pretul mi se pare foarte mic. Tu ce crezi despre ea? Ai cumpara-o?”

4. Feedback

Asa cum tu astepti feedback de la cititorii tai, si ei vor astepta asta de la tine, cel mai bun exemplu este acest articol. Daca 3 cititori iti cer parerea despre ultima carte aparuta a lui X, apoi apuca-te imediat pe citit, eventual da-le un raspuns, ca in 2 saptamani vii cu o parerea asupra cartii si sa astepte, si pune-te pe citit. E clar ca esti o autoritate in domeniu, ca parerea ta asupra cartii conteaza pentru ei si de asemenea s-ar putea sa fie de interes pentru multi altii care nu au avut curaj sa isi exprime parerea. In felul asta, vei avea articole cautate de multi oameni.

5. Comunitatea care tace

La acest ultim punct din articol ma intorc inapoi la intrebarile puse la inceputul articolului: „De ce ai nevoie de aceste reactii din partea lor?” pentru ca am vazut cateva bloguri care nu au multe comentarii, dar au o influenta majora in online-ul romanesc. Cel mai bun exemplu e manafu.ro care obtine maxim 10 comentarii la un articol (ici colo maxim 20); cu toate acestea, cand a pus intrebarea cati oameni doresc sa participe alaturi de el intr-o campanie fara sa stie macar despre ce e vorba, peste 150 de oameni i-au promis ca vor participa si vor sustine campania respectiva; rezultatul final fiind peste 300 de articole pe bloguri. Deci nu era vorba de un simplu comentariu, ci de o promisiune de a scrie pe blog si a promova ceva.

6. Alte metode

Comenteaza-ti sigur. Daca esti atat de disperat dupa comentarii, nu vad de ce nu ai face-o si pe asta. Mi se pare o tampenie, dar am auzit si de astfel de deraieri.

Roaga prietenii sa iti comenteze. De multe ori vin si imi zic pe messenger: „Super tare articolul X” si il intreb „De ce nu spui asta in articol, sa vada si altii?”. Valabil si pentru critici, desigur.

Chestionare/sondaje. In general atrag si comentarii, ca multi nu se multumesc doar cu a spune Da/Nu sau a bifa un X la chestionar si vor sa si explice de ce.

Do follow la comentarii. Ca unii viseaza doar SEO noaptea. Dar asta atrage si multi spammeri. De asemenea, daca vrei si mai multi spammeri, exista directoare de bloguri do follow, sa tot comentezi pe blogurile de aici.

CommentLuv. Un plugin de care am auzit, dar despre care nu stiu nimic, asa ca va voi lasa pe voi in comentarii sa-mi explicati care e treaba cu el. (Cred ca observati aici un call to action.)

De asemenea, daca mai sunt si alte metode ce cresc interactiunea cu cititorii si care mie mi-au scapat, lasati-le in comentarii, sunt sigur ca voi avea ce invata de la voi. (Deja al doilea call to action din articol.)

Si, nu in ultimul rand (al treilea call to action): Cate comentarii credeti ca va avea acest articol? 10-15-30?  Eu as paria pe 15 comentarii. Poate chiar 20. Asta bazandu-ma pe experienta articolului 20 de sfaturi pentru bloggerii incepatori. Avand in vedere ca am 3 call to action la final, e posibil sa fie mult mai mare numarul de comentarii.

7 comments

  1. Am folosit acum ceva vreme pe blogurile in EN CommentLuv. Vad ca acum exista doua variante: una free si una premium.

    Pe vremea cand il foloseam functiona cam asa: in momentul in care comentai, pe langa linku-l care iti apare implicit sub numele cu care comentezi, la sfarsitul comentariului iti mai apare un link catre ultimul post pe care l-ai scris. Ceva de genul „X recently posted.. Numele articolului”. Practic este un mod de a-ti face linku-ri catre paginile interne ale blogului.

    Linku-rile erau facute doar spre ultimul articol pe care-l aveai pe blog. Daca deveneai membru in comunitatea comluv.com, de fiecare data cand comentai aveai optiunea de a alege sa-ti faci link catre ultimele 5 articole pe care le aveai pe blog, astfel putand diversifica un pic link-urile. Adresa de mail folosita in comentari trebuia sa fie aceiasi cu cea cu care te-ai inregistrat pe comluv.com.

    Dupa cum spuneam l-am folosit o perioada pe site-urile in EN, si pot spune chiar cu rezultate. Pentru ca multi care folosesc CommentLuv, folosesc si un plugin cu Top Comentatori pe site, practic ajungi sa ai link-uri la link-uri (ceea ce e si mai bine).

    Am renuntat sa-l mai folosesc pentru ca atunci cand ai multe site-uri e greu sa te ocupi de comentarii. Dar daca ai un singur blog si esti activ intr-o comunitate mi se pare foarte util. Adica daca tot comentezi frecvent pe bloguri, de ce sa nu-ti faci link-uri si catre paginile interne. Google vrea diversitate in link-uri, nu. 🙂

    Vad ca lucrurile s-au mai schimbat intre timp, la aspectul ca acum are mai multe optiuni. Aici e un video despre cum functioneaza ultima versiune http://www.youtube.com/watch?v=7wod9ZtiHaU

    As fi foarte interesata cate bloguri romanesti folosesc acest plugin? Si daca sunt, ar fi util sa fie reunite intr-o lista (ca exemplul pe care l-ai dat tu mai sus cu dofollow.ro)

  2. Cateva le stiam, dar au fost si catava care sper eu, ma vor ajuta in dezvoltarea blogului.

  3. Salut,

    Multumesc pt raspuns. Ca sa raspund la intrebare, imi doresc ca cititorii sa comenteze pentru a afla si eu chestii noi, eventual sa vina cu completari, cu alte informatii.

    Acum voi lua fiecare punct in parte:
    1. e de retinut; tb sa descopar astfel de subiecte pe nisa mea
    2. nici mie nu imi prea place
    3. incercat, rezultate slabe
    4. daca nu comenteaza, nu am cum sa aflu ce au nevoie 🙂
    5. aici tb sa ai o comunitate f solida si constanta
    6. sondajul e de retinut

    PS: saptamana trecuta te-am rugat sa faci review la bookreader.ro; ai uitat? 🙂

  4. Nu am uitat inca, dar am cel putin 6 art pe care trebuie sa le scriu zilele acestea. Plus 2-3 evenimente la care sunt invitat. Asa ca nici nu stiu cand sa zic ca o sa il fac.

  5. Din experienta mea, dofollow la comentarii a atras asa de mult spam, ca n-am stiut cum sa dezactivez mai repede optiunea.

    O idee de atras comentarii pe blog: cand scriu despre un anumit subiect, caut alte bloguri care au scris despre acelasi lucru, le mentionez in articol si pun si link catre ei. Cred ca mai mult de jumatate vin sa vada cine i-a citat si lasa si un comentariu.

  6. Despre CommentLuv, Iuliana Ionescu a zis totul. Eu am gasit optiunea doar pe doua site-uri care folosesc platforma WordPress, deci nu cred ca e prea populara prin blogosfera romaneasca. Dar poate constitui un motiv in plus care sa-i determine pe cititori sa comenteze. Primesc promovare pe gratis.

    Horia, raspunde la comentariile celor care au indraznit sa-si dea cu parerea. Daca ei vad ca nu le raspunzi, li se pare ca nu-ti pasa de parerea lor. Nu trebuie ca in comentariu sa fie o intrebare, important e sa-ti dai si tu cu parerea la ce a zis comentatorul dinainte. Evident, daca ai un com de genul „super. bravo. articol bun”, nu prea ai ce sa raspunzi, dar daca omul a pierdut ceva timp sa-si spuna parerea, spune si tu ceva la randul tau.

    Si verifica mereu daca functioneaza sistemul de comentarii. Si daca ai moderarea activata, nu lasa sa treaca prea mult timp pana aprobi comentariile.

    Mult succes!:)

  7. Anda, eu am gasit mai multe. Le-am pus intr-o lista. Sunt 31. Le gasesti la mine pe blog. Sunt si blog-uri pe platforma WordPress, dar si pe blogger.

    Eu chiar am fost curioasa cati folosesc acest plugin in RO si din cauza asta am facut lista. Sunt convinsa ca sunt mult mai mult de atati.

Comments are closed.