Mi-am pus intrebarea asta acum cateva luni, cand, implicat intr-o campanie, cei de la agentie mi-au cerut sa le recomand si alti bloggeri pentru campania respectiva. Si cunosteam exact bloggerul potrivit pentru campania respectiva; singura problema fiind data de faptul ca traficul, numarul de fani sau orice altceva vreti voi sa masurati, erau mult mai mari.
Cu alte cuvinte, oricat de prost si fara chef ar fi scris, ar fi livrat mult mai bine ca mine, desi stiam din experientele anterioare ca isi ia munca in serios si ca nu are cum sa nu fie multumiti de el cei de la agentie.
Asa ca intrebarea pe care ti-o pui probabil si tu, in mod oarecum natural, este daca sa-l recomanzi sau nu. Exista teama ca probabil data viitoare, daca vor fi doar 10 bloggeri in campanie, sa-l aleaga pe cel recomandat pe tine si nu pe tine. De asemenea, din experiente anterioare ,stiu ca am recomandat si sprijinit bloggeri, ca la cateva luni mai tarziu aceiasi bloggeri sa-mi traga suturi fara numar.
In conditiile de mai sus, nu am cum sa va mint si sa va spun ca nu mi-a luat 20 de minute in care am stat pe ganduri, am baut o cana de cola si la final am decis: „Da, recomandam un blogger, chiar daca e mult mai bun ca noi„.
Nu stiu sa va dau prea multe argumente care au stat la baza acestei decizii. A fost o decizie luata mai mult pe baza intuitiei, am incredere in oameni si cred eu ca pana la urma tot ceea ce conteaza este faptul ca putem sa ajutam pe altii. Exista si o rasplata pentru faptele bune, o multumire de sine si o liniste interioara mult mai valoroasa.
Te sfatuiesc sa faci la fel. Pana la urma, blogging-ul nu este despre bani, clasamente, influenta, ci despre faptele bune pe care le putem face cu ajutorul blogului. Si, da, recunosc ca am si eu demonii mei, sunt lucruri peste care nu pot sa trec, desi ma straduiesc in fiecare zi sa fac asta.
La mine in blogroll, chiar si prin articole, am o groaza de bloggeri care scriu poate mai frumos decat mine. Oricum aici e vorba si de gusturile oamenilor. Cu ce e mai bun un blogger ca altul? Numarul vizitatorilor sau cu ce putem defini diferenta dintre doi bloggeri?
Nu stiu daca numarul vizitatorilor poate fi un etalon, eu zic ca este mai important cati vizitatori revin!
Nu e vorba doar de numarul de vizitatori, sunt oameni care au de trei ori mai multi vizitatori ca mine si care atunci cand ii recomand cei din agentie stramba din nas. Dar in cazul prezentat in articolul de mai sus nu era vorba de asa ceva. Nu e vorba de blogger care sa aiba trafic de pe urma articolelor cu Suleiman Magnificul sau Bianca Dragusanu.
Deci nu va mai legati de faptul ca am scris acolo trafic.
Wait, what ? „blogging-ul nu este despre bani”… esti sigur? La un moment dat e despre/pe bani. Cand incepi sa traiesti de pe urma blogului, e despre bani. Ca exista si bloguri „virgine”, fara reclame si fara interese de a scoate bani din ele, ok, exista. Dar in momentul in care vor avea destui unici care intra zilnic pe blog si cand vor incepe sa dea de costuri cu optimizare, hosting, teme, etc, vor apare si reclamele acolo, inevitabil.
Chiar si eu, desi nu am scos mare branza din blog pana acum, mi-am pus target ca, in cativa ani, sa traiesc de pe urma lui. Nu ma refer la viitorul apropiat, nu am destul timp liber pentru asta, si nici nu am inceput sa investesc cat as vrea in el, dar in 10 ani, daca voi ajunge sa traiesc de pe urma lui, pentru mine e ok.
Asta nu inseamna ca nu as recomanda pe cineva care poate face treaba buna cel putin ca mine, daca nu si mai buna. Se rezuma la : ” iti cunosti limitele sau nu”.
Daca le cunosti, stii cat poti face fata la o sarcina si unde te depaseste, asta conteaza foarte mult. Pe de alta parte, daca nu stii si te arunci cu capul inainte (cum fac destui pe care ii stiu) si iti reuseste, te poti realiza mai repede in viata. E un fel de loterie a vietii. Problema va apare daca nu iti reuseste si nu ai plan de rezerva.
Cartus: e asa de greu sa-ti explic incat probabil voi dedica un articol separat. Spun ca blogging-ul nu este despre bani si in acelasi timp cam cer bani de la orice companie care vine la mine si vrea sa comunice despre produsele/serviciile ei pe blog. Ai putea spune ca e o contradicite, dar nu este asa.
Foarte frumos mi se pare sa recomanzi un blogger. Cata vreme stii ca livreaza mai bine ca tine, de ce sa nu o faci?
Faptul ca este posibil ca data viitoare agentia sa-l aleaga pe el nu este o teama. Pentru ca mai devreme sau mai tarziu, tot la el vor ajunge cei care vor cifre bune.
Pai si nu ne spui pe cine ai recomandat? 😀
Asta ma intrebase si Raluca pe facebook si cum spuneam si acolo, nu am sa scot nimanui ochii ca eu l-am recomandat. E la fel ca si in cazul donatiilor, nu am sa spun niciodata pe blog nici macar ca fac donatii, cu atat mai mult sa ma laud ca am donat bani pentru nu stiu ce cauza.
” E la fel ca si in cazul donatiilor, nu am sa spun niciodata pe blog nici macar ca fac donatii, cu atat mai mult sa ma laud ca am donat bani pentru nu stiu ce cauza.”, fraza asta merita notata 🙂
Eu personal nu m-am considerat niciodata un blogger foarte bun sau cel putin un model mai bun decat altii. Asa ca eu ii recomand cu placere pe ceilalti. Nu am incercat niciodata sa intrec oarecum pe cineva, mai ales cand stiu ca ei clar sunt cu mult peste nivelul meu.
A recomanda un blogger mai bun decat tine este o dovada ca tii la progresul blogosferei chiar daca (presupunem prin absurd) ai cam pierdut ritmul.
Sfaturile tale sunt foarte bune mai ales daca stii ca alti bloggeri sunt mai buni ca tine si scriu mai bine ,mai frumos asta ar trebuii sa ne motiveze sa devenim cel putin ca ei…
Mai bun sau mai rau, mai slab sau mai gras, mai pletos sau mai chel … ce conteaza ? recomanda-l si gata. Iar la faza cu banii cam ai dreptate – Chiar daca e pe bani, nu doar banii conteaza.
De ce nu ? E chiar de apreciat faptul că recunoști faptul că sunt alții și mai buni.