Ian 23

Care este capitalul tau pentru a avea succes?

Care este capitalul tau pentru a avea succes?

Am vazut foarte multi oameni care cred ca, pentru a avea succes, este nevoie doar de o idee buna. Despre idei si valoarea lor am mai discutat; nu voi relua aici subiectul, dar voi discuta despre cum poti cuantifica acel capital pe care il ai si cum acesta iti poate creste rata de succes.

In general, cand spunem capital, ne gandim la bani; ca sa incepi o afacere trebuie multi bani, cu cat mai multi bani, cu atat cresc sansele de castig. Si, desi daca afacerea este viabila, se poate obtine destul de usor finantare din diverse surse, de cele mai multe ori sursele finaciare fac ca cei mai multi oameni sa se opreasca aici. Daca au acest capital si esueaza, e posibil sa se intample asta datorita faptului ca nu au cuantificat sau nu au stiut sa fructifice si alte tipuri de capital pe care le aveau.

Astfel, cand incepi o afacere, e bine sa incerci sa vezi care este intreg capitalul tau si cum il poti fructifica cel mai bine pentru a creste si dezvolta afacerea. Atentie totusi, anumite tipuri de capital pot ajuta mai mult sau mai putin o afacere, asa ca e bine sa va focusati pe cele care au cel mai mare potential pentru afacerea voastra.

 

Capitalul de imagine

In general, i se mai spune si branding personal. Lucrezi la el toata viata, te poate ajuta enorm in anumite situatii si am putea spune ca nu costa nimic, desi in realitate investesti in el toata viata. Ai facut o facultate, un MBA? Ai scris cateva carti? Toate astea au fost investitii care au contribuit si la capitalul tau de imagine. Daca, de exemplu, esti o mare vedeta (TV, presa) si scrii o carte, capitalul tau de imagine te va ajuta enorm sa vinzi cartea respectiva.

Esti un tanar student aflat inca pe bancile facultatii si crezi ca nu ai niciun fel de capital de imagine? Ei bine, te inseli, daca imaginea ta prezinta incredere, cu siguranta alti 2-3 colegi te vor urma si vor accepta sa lucreze gratis cateva luni alaturi de tine, pentru a dezvolta afacerea la care te-ai gandit.

 

Experienta si expertiza

Ai o anumita expertiza intr-un domeniu si vrei sa incepi propria afacere in acel domeniu. Deja ai un avantaj in fata altor posibili competitori. Te poate ajuta sa parcurgi rapid drumul de la idee la produs minimal sau sa vii cu imbunatatiri suplimentare la un produs, imbunatatiri care te-ar putea diferentia de concurenta.

Esti un student mediu, care nu are niciun fel de experienta sau expertiza? Esti sigur de asta? Poate de mic copil ai fost pasionat de timbre si stii atat de multe despre ele, incat ai putea scrie 3 carti. Toti avem hobby-uri, lucruri despre care ne-a placut sa citim si sa invatam. Poate ti-a placut sa mergi la sala si sa iti dezvolti un corp armonios; nu crezi ca un gras ca mine ar avea nevoie de cunostintele tale pentru a putea da jos macar cateva kilograme? Sau, tot in acest context, poate ti-a placut sa citesti mult despre nutritie. Gandeste-te la ce iti place sa faci, ce cunostinte ai in domeniul respectiv si cum poti ajuta alti oameni prin cunostintele tale.

 

Networking-ul

Alaturi de capitalul financiar, networking-ul este unul din cele mai importante capitaluri pe care le poate cuantifica un antreprenor. La fel ca si la brandingul personal, reteaua de prieteni si cunostinte se dezvolta in timp. Cumulat cu capitalul de imagine, iti poate aduce investitori (capital financiar), clienti (capital financiar) si informatii utile din piata (capital de expertiza).

Esti un student care nu cunoaste pe nimeni si toti prietenii tai prefera sa stea beti morti pe plaja vara in Vama? Dar profesorii de la facultate de la care inveti atat de multe (daca esti dispus sa o faci), oare nu fac parte din reteaua ta de networking, dar parintii prietenilor tai beti din Vama, nu au cumva afaceri, nu cumva ai putea ajunge sa discuti cu ei despre viitoarele tale proiecte? Toti avem o retea de newtorking mai mult sau mai putin vasta si ceea ce e si mai frumos, se spune ca intre noi si orice alta persoana de pe glob stau maxim alte 6 persoane si nu e doar un mit. Cu alte cuvinte, tu ai sigur in jurul tau pe cineva are cunoaste pe altcineva, care cunoaste pe altcineva …. si tot asa de 5 ori …. care cunoaste pe presedintele Statelor Unite. Cei de pe LinkedIn au verificat la un moment dat asta si mi se pare ca cel mai lung lant avea 10 conexiuni.

Esti un calugar pustnic care sta toata ziua intr-o chilie izolata si nu cunoaste pe nimeni? Ramai acolo, cu siguranta esti mai fericit decat noi astia care vrem sa facem afaceri sau sa schimbam lumea. Totusi am o intrebare, cum dracu ai ajuns aici pe blog?

 

Concluzii

Dupa cum poti vedea, mai sus am expus doar cateva exemple de cum poti cuantifica anumite tipuri de capital la care poate nici nu te-ai gandit pana acum. Intr-un astfel de context, parca nu mai e atat de greu de pornit o afacere. Cel mai important este sa incepi sa lucrezi la afacerea ta, daca iti doresti cu adevarat asta. Chiar daca e o idee proasta, chiar daca 90% dintre afacerile proaspat incepute mor inca din primul an, cu fiecare esec, capeti mai multa experienta si astfel creste capitalul tau de expertiza in antreprenoriat. Acest capital de expertiza te va ajuta de-a lungul vietii, chiar daca vei mai incerca sau nu din nou sa faci o afacere, pentru ca multe din cunostintele necesare in antreprenoriat, cel putin pe mine, personal, ma pot ajuta sa-mi gasesc usor un job mai bun, sa demonstrez ca sunt mult mai responsabil si mai implicat fata de cum eram in urma cu 5-10 ani. Oricum nu doresc sa fac asta si drumul pe care am pornit in urma cu multi ani e acum mai clar ca niciodata.

Lasa un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.