Ce problema rezolva ideea ta?

Posted by

Sunt multi care cred ca au niste idei geniale, pe care de obicei nu le impart cu nimeni si care candva o sa ii faca bogati. Din pacate, am invatat de-a lungul timpului ca ideile nu valoreaza nimic si – ceea ce e putin cam trist – am observat ca cei care au astfel de idei, pe care le tin doar pentru ei si nu le spun la nimeni, de obicei nu realizeaza nimic in sau cu viata lor.

Cand alergam prin tara pe la tot felul de evenimente de business, auzeam mereu intrebarea „Ce problema rezolva afacerea ta?„. Aceasta era prima intrebare pe care un posibil investitor o punea antreprenorului din fata lui. O intrebare care putea sa ridice multe semne de intrebare daca este sau nu o problema reala sau daca problema prezentata este sau nu cu adevarat o necesitate. A doua intrebare pe care o auzeam era „Cine sunt concurentii tai?”. O intrebare care putea spune si mai multe, in functie de raspuns, despre cel aflat in fata ta.

Daca ideea ta este unica si nu a mai avut-o absolut nimeni inaintea ta, atunci s-ar putea sa ai o mare problema si de fapt ea sa nu rezolve o problema reala. Daca de asemenea nu exista concurenta, s-ar putea sa ai o problema si mai mare, pentru ca daca exista o idee buna pe piata, care rezolva o problema reala, cu siguranta in cateva saptamani cineva va incerca sa copieze ideea ta.

Povesteam zilele trecute pe un forum cum eu am fost singurul din Romania care avea un magazin online cu un anumit specific. De fapt au existat doua, dar la un anumit punct, cel care il avea pe primul a renuntat (eu am cumparat site-ul de la el) si am ramas singur pe piata. Problema e ca afacerea respectiva nu crestea deloc, aveam in jur de 20 de clienti pe luna, care cumparau de la mine in jur de 50 de produse si cam asta era tot business-ul respectiv. Cineva mi-a spus ca daca esti singurul pe piata care ofera acel produs, s-ar putea sa nu existe piata pentru acel produs, si avea mare dreptate. Oricat de tare promovam magazinul respectiv, afacerea nu crestea de nicio culoare. Dupa cativa ani, am renuntat pur si simplu si l-am inchis, deoarece profitul inregistrat lunar era prea mic. Dupa mine a mai incercat cineva sa faca exact acelasi business si a rezistat cam un an de zile, si asta in conditiile in care eu i-am vandut baza mea de date de clienti. Solutia implementata de el era mai eficienta decat a mea, dar profitul din pacate ramanea la fel de mic, doar ca reusea sa aiba parte de mai putine fraude.

Sa ai o idee unica inseamna fix zero, sa identifici o problema in piata si sa reusesti sa gasesti o solutie mai buna decat ceilalti concurenti, aia ar putea fi o chestie care ti-ar putea aduce multi bani. Dar nu ideea valoreaza acolo, ci solutia sau rezolvarea problemei.

Asadar, daca aveti idei bune, pastrati-le pentru voi, candva o sa ajungeti bogat de pe urma lor, chiar si fara sa faceti nimic toata viata.

Comments are closed.