In urma cu o saptamana, la articolul despre „Ce inseamna sa scrii bine?” am avut cateva discutii despre lungimea unui articol, despre faptul ca articolele mele par foarte lungi datorita temei si asa mai departe. Astfel m-am hotarat sa aduc putin in discutie lungimea ideala a unui articol.
Nu o sa vin insa cu recomandari foarte stricte, pentru ca am vazut bloggeri care au succes cu articole enorm de lungi, dar si bloggeri care au de asemenea succes cu o singura propozitie in articol. Asa ca in functie de stil, de cititorii pe care ii ai si de anumite masuratori, poti sa stabilesti singur marimea unui text.
Imi aduc aminte ca la Social Media Summer Camp, cineva il intreba pe Gaben cat de lung e bine sa fie un video pe youtube. Raspunsul in cazul de mai sus era foarte simplu: „Se poate masura cand anume paraseste clipul cel care il vizioneaza si, daca vezi ca il paraseste inainte de final, atunci clar e bine sa scurtezi din timpul unui clip„. La blog e mai greu sa vezi cand paraseste omul articolul: dupa ce a citit 10 randuri, 20 de randuri, 10 pagini? Ei bine cred ca totusi timpul mediu pe care il petrece un utilizator pe pagina ar putea fi un indicator important in lungimea unui articol. Il gasesti in google analytics. De asemenea, cred ca daca iti cunosti putin publicul si varsta lui, poti sa anticipezi putin modul in care reactioneaza la articolele lungi.
De exemplu, o persoana in varsta sta si citeste tot, pana la capat, pentru ca are creierul obisnuit sa capteze intreaga informatie. In partea cealalta sunt tinerii care, bombardati de informatii foarte multe, capteaza doar fugar bucati de informatie si nu mai au rabdare sa citeasca bucati mari de text. Bineinteles ca nu e bine sa generalizezi, dar in mare cam asa se intampla lucrurile. De exemplu, eu daca urmaresc prin feed sute de bloguri (exagerez), de cele mai multe ori citesc doar titlurile.
Din punct de vedere SEO, am vazut discutii legate de lungimea unui articol care sa aiba in medie 300-500 de cuvinte. Am vazut oameni care spun ca trebuie sa aiba peste 250, altii spun ca peste 300. Discutiile pe teritoriul acesta sunt atat de impartite! Sincer, daca ai ceva ce poti comunica in 100-150 de cuvinte, s-ar putea sa ai mai mult de pierdut daca „tragi” de text sa ajunga la peste 300. Deci cel mai bine este sa fii natural si sa nu incerci sa umpli textul cu vorbe goale de dragul de avea un text mai lung.
Cum procedez eu?
In principiu, caut sa aiba peste 300 de cuvinte un articol pe care il scriu, daca e un clip pe youtube si am doar 2-3 vorbe de spus inainte, atunci nu consider ca e o problema faptul ca nu ajung uneori nici la 200 de cuvinte. In momentul in care articolul sare de 700 de cuvinte, incerc ca anumite paragrafe sa le scriu mai concis pentru a nu ma intinde extraordinar de mult cu povestea. Daca sare de 1000 de cuvinte caut sa-l sparg in 2 articole. Daca nu poate fi spart in doua articole separate, atunci asta este, imi asum faptul ca cititorii nu vor avea rabdare (poate) sa citeasca intregul articol.
Articolele care spun o poveste
Exista si articole care, desi sunt extraordinar de lungi, 1500-2000 de cuvinte, reusesc sa te tina captivat pana la finalul articolului. Acolo este vorba de talent, foarte mult talent. Au existat carti de sute de pagini care m-au tinut treaz pana in zorii zilei, fara sa reusesc sa ma opresc din citit. Consider ca astfel de articole sunt literatura pura, talent si mult exercitiu. Pe bloguri mai rar gasesti asa ceva, staful meu e sa nu incerci sa scrii „la comanda” astfel de articole „monstru„.
La final
As fi vrut sa va dau cateva exemple de articole lungi care mi-au placut foarte mult. Nu de la mine de pe blog. De asemenea, mai erau cateva chestii de spus, nu asa de importante, dar care puteau sa fie spuse mai jos. Dar am vazut ca articolul a sarit deja de 600 de cuvinte, asa ca m-am oprit. Va recomand sa faceti la fel sau sa reluati textul si sa vedeti daca tot ce ati scris in el este important.
Hmm.. am scris si eu articole, care, daca nu ma insel, au sarit de 1000 cuvinte. Nu stiu ce sa zic concret, dar daca vrei sa dea bine pentru SEO – Google, atunci consider ca limita decentei ar fi la vreo 300 cuvinte..
Imi place sa scriu mult, dar nu mai am rabdarea de odinioara.. nu imi permite timpul. De multe ori, nici nu imi place sa stufaresc. Eu as scrie multe articole pe zi, daca asta mi-ar fi fost meseria, dar tinand cont ca nu e asa roz viata, ma rezum la 1..2. Si se intampla cand nici nu postez. Dar de obicei am rezerve in draft :D.
Daca as fi fost blogger in adevaratul sens, chiar daca scriu poate pe o nisa tehnica, as aduce cam 4 articole pe zi, de minim 400 cuvinte. Ca erau 5, nu e mare problema. Acum incerc sa ma impac cu 2 modeste.. tinand cont ca sunt bombardat de un flux mare de informatii care ma inăbusesc.
Chestia e ca as putea sa scriu 4..5 pe zi, dar sa le tai pe la 230..250.. Dar e cu dus – intors.
Uite, m-am legat la cap fara sa ma doara, si mi-am facut nu de mult timp, al doilea blog (continut-irelevant.ro – scz de spam, dar ca sa fiu inteles corect) dar nu am timp de el. Adica pun odata la saptamana, poate si mai rar.. As putea sa scriu pe el doar asa sa ma aflu in treaba, continut de 150 – 200 cuv / articol… dar probabil o sa-mi bat joc de domeniu si etc. Cu toate ca ma tenteaza sa-l animez putin cu cate un mini articol zilnic despre „cai verzi pe pereti”.. si poate sa arunc cate un link extern. Cred ca acum, maine, sau zilele urmatoare, am sa ma hotarasc ce vreau de la el… daca as fi putut, l-as fi sters definitiv :D.
Eu am primit numai feed-back negativ pentru articolele lungi, dar nu o sa renunt.
Eu am primit numai feedback negativ pentru articolele lungi … și cred că o să găsești o groază la mine.
Cand ma uit insa la analitycs, vad medii de 15-20 minute pentru paginile respective. Asa cum se intampla de cele mai multe ori, cei care ofera feedback sunt cei nemultumiti.
Cojo, cred ca si eu sunt printre cei care ti-am dat feedbaci negativ la articolele lungi. Articole tehnice foate lungi…. hmmm doar daca sunt how-to si nu ai cum sa explici altfel. Dar sa prezinti un produs cu peste 1000 de cuvinte…. pana termin de citit imi trece si cheful sa-l mai cumpar. 🙂
Articolele trebuie sa fie atat de lungi cat sa fie complete.
Depinde de subiect si cui te adresezi. Nu exista o dimensiune standard potrivita pentru un articol…
Uneori nu mă mai pot hotărî către care variantă să înclin: unii susțin că doar primele 200 cuvinte contează pentru poziționarea în indicii de relevanță ai Google-ului, deci nu are sens să scrii mai mult de 220-250 cuvinte pentru o poziționare SERP optimă. Pe de altă parte, sunt cei care consideră că un articol de 200 cuvinte va fi penalizat pentru „thin content”, ceea ce iarăși ar fi plauzibil. Eu am observat că primesc vizitatori pentru unele articole lungi, chiar la mai bine de un an după ce le-am publicat, iar la cele mai scurte, doar pentru subiectele mai rar tratate – ceea ce ar demonstra că poate fi importantă cantitatea (cu condiția să nu devină keyword stuffing, mă gândesc).