oct. 26

Din tren: In cabina conductorului

 Zilele trecute, intr-o seara, am avut ocazia sa calatoresc chiar in cabina de comanda a unui tren. Spun cabina de comanda si nu in locomotiva, pentru ca, dupa cum veti vedea si mai jos in articol, sunt lucruri diferite. Cu ocazia acestei calatorii, am aflat o groaza de lucruri interesante despre reguli, siguranta traficului ferovial, semafoare si asa mai departe.

Era seara, destul de tarziu si eram exact in compartimentul unde e intrarea in cabina conductorului. Fiind usa deschisa, am dat putin perdeaua la o parte si am intrebat daca pot sa ma uit si eu ce comenzi are, ce face un astfel de conductor si asa mai departe. Conductorul binevoitor m-a invitat inauntru si, cum parea ca are totusi chef de vorba, l-am asaltat cu intrebari.

Astfel, am aflat ca trenul prinde si 140 de km/ora, dar daca sare cu un singur kilometru peste viteza de 120 km/h, maine isi pierde jobul. Ca are zone cu restrictii, unde trebuie sa aiba maxim 90 km/h si ca, daca nu franeaza el, automat o sa franeze linia. Aici nu am fost in stare sa pricep explicatile lui, sau nici el nu stia prea bine poate, despre cum franeaza trenul in mod automat. Probabil ca exista niste sisteme pe stalpi care ii transmit viteza maxima.

Culorile semaforului le stiam. Rosu, trebuie sa opresti, portocaliu – urmatorul semafor e pe rosu, verde ai voie sa treci. De asemenea, mai sunt niste semafoare mici albastre undeva jos, la baza sinei, care sunt semafoarele pentru momentul in care trenul face manevra.

Apoi nevazand niciun conector pe tren de-a lungul vremurilor, l-am intrebat daca trenul asta merge pe motorina sau este electric. Asa am aflat ca de fapt trenul este un simplu vagon si ca, din acest centru de comanda, de fapt controleaza comenzile locomotivei aflate in spatele trenului. Atunci mi-am explicat eu de ce cara dupa ei mereu locomotiva aia mare si grea. Aveam impresia, falsa de altfel, ca la ducere il trage locomotiva, iar la intoarcere, ca sa nu mai mute locomotiva in fata, trage trenul locomotiva dupa el. Am mai aflat ca la Ploiesti sta 20 de minute ca sa mute locomotiva in fata trenului, pentru ca la Predeal este o panta destul de mare si nu le da voie sa mearga cu locomotiva controlata din aceasta cabina. A zis el ceva de niste frane hidro….. pe care nu le controleaza decat din locomotiva, si nu si din panoul de comanda.

Am mai aflat ca liniile, desi par drepte si toate la fel, de fapt sunt unele de mai proasta calitate care afecteaza suspensiile trenului. Spunea ca dupa 2 zile Bucuresti – Craiova, deja suspensiile sau nu stiu ce tamburi de cauciuc sunt terminati. De asemenea, nu stiam ca si trenul are cutie de viteze, astfel incat avea o maneta pentru acceleratie si alta pentru a schimba vitezele. Acestea se schimbau cam in genul celor de la motocicleta, dai o data in fata, se duce inca o treapta in sus, dai o data in jos, se duce o treapta in jos.

V-am vorbit despre informatiile pe care le-am obtinut de la conductor, dar pe langa toate acestea, experienta a fost una deosebita. La 120 de km/h senzatia pe care o ai vazand sinele e una oarecum asemanatoare cu cea pe motor. Cu un tren care merge cu 200+ la ora cred ca e superb. Spunea ca trenurile de mare viteza nu mai vad semafoarele cu ochiul liber si au cateva ecrane pe care vad ce e in fata.

Oricum, a fost super, chiar daca era noapte si sper sa am ocazia vreodata sa vizitez si locomotiva, ca sunt sigur ca si de acolo de sus se vad chestii interesante. Multumesc celor de la Regiotrans pentru experienta oferita.

P.S. O sa mai am un articol legat de ei saptamana viitoare, legat de solutionarea unei reclamatii, de blatisti si de modul in care cei de la conducerea Regiotrans cauta sa isi imbunatateasca serviciile. O sa fie tot de lauda, pentru ca, pentru a-ti raspunde la reclamatie in cateva ore si sa se si solutioneze pana seara, cand te intorci cu trenul, e ceva „anormal” in Romania. Mai ales ca imi spusesera cativa ca nici nu-mi vor raspunde macar.

  1. Ha! Bai. Din cauza ta au inceput astia ancheta la CFR. Nu?

  2. Daca erai pe fazaaa,hm :vorbeai cu nasii 🙂

  3. Super tare. Eu nu am avut ocazia asta. Stiu ca civilii nu au voie in locomotiva. Probabil ca nici tu nu aveai voie nici macar in vagonul de comanda. Eu am vazut cand eram mai mititel, o camera de supraveghere dintr-o gara. Si acele panouri de control sunt interesante de vazut. Totusi atunci eram prea mic pentru a intelege mare lucru.

  4. foarte bine documentat articolul 😀
    nici eu nu am avut vreodata ocazia sa calatoresc in cabina desi atunci cand faceam naveta ploiesti-bucuresti mi-as fi dorit.

Comentariile sunt inchise.