Desi am si eu cateva proiecte care se bazeaza pe afiliere si unele aduc si ceva banuti, nu am fost niciodata incantat de afiliere astfel incat sa-mi bat capul prea tare cu ea. Zilele acestea insa vreau sa deschid un nou proiect pe zona de afiliere si atunci am reinceput sa mai citesc cate ceva pe acest subiect sau sa fac cateva cautari pe nisa respectiva sa vad cam cum s-ar putea situa produsul meu pe piata.
Primesc destul de des oferte de colaborare in sistem de afiliere pentru blogurile pe care le detin, uneori cu comisioane destul de avantajoase si pe care le refuz in 99% din cazuri. Ultima astfel de oferta avea un comision de 400 de euro pentru vanzarea unui curs de 1500 de euro. Suna bine daca te gandesti ca ai putea vinde 2-3 cursuri si te-ai alege cu peste 1000 de euro in buzunar. Doar ca suna bine doar pe hartie, nu si in practica. In practica cel care vinde nu isi asuma niciun risc, daca se vinde cursul iti da comisionul, oricum ii ramane si lui destul. Daca nu se vinde, el iese tot in castig, pentru ca se alege cu promovare gratis pentru care nu plateste nimic. Ia ganditi-va ca maine apar pe 50-100 de bloguri importante din Romania laude pentru nu stiu ce curs de business, ce o sa zica un eventual cumparator… daca il lauda si x, si y, si z inseamna ca intr-adevar e bun acel curs si il cumpara. Cumparatorul e unul singur, comisionul se duce la unul din cei 100 de bloggeri care au promovat produsul, iar restul iau zero. Statistic vorbind, sansele sunt si mai mici daca printre cei 100 de bloggeri care au scris despre produsul respectiv sunt bloggeri care au mai mult trafic. Unde mai pun si faptul ca „Trebuie să menționez încă de la început, că trimitem acest e-mail cu propunere de colaborare unui grup restrâns de persoane, atent alese de către noi.„, adica pe mine m-au vazut mai prost si au zis, hai ca poate pune botul fraierul si ne promoveaza gratis.
Ceea ce trebuie inteles este ca, atunci cand ofera publicitate, blogul creeaza branding si vanzari si ca nu este un canal de vanzare ca sa platesti doar pentru vanzare. Atunci cand eu scriu pe blogul meu despre un produs, cititorii mei care au incredere in mine aleg sa aiba incredere si in tine sau produsul tau. Cu alte cuvinte, branding-ul inseamna incredere si aceasta incredere o transfer catre brandul tau atunci cand scriu despre el. Poate ca nu mai am zecile de mii de cititori de altadata, dar cei care au ales sa ramana si sa-mi citeasca postarile zilnice au incredere in mine, iar eu nu sunt pregatit sa le vand aceasta incredere pe nimic. De aceea refuz din start cam orice oferta de afilire pe care o primesc, pentru ca nu se merita. Nici daca imi ofera cineva bani nu accept intotdeauna daca nu e un produs care sa cred eu ca merita banii pe care vanzatorul ii cere pentru el.
Revenind la treaba cu afilierea, ma intrebam daca se mai merita; si ca sa nu vorbim aiurea, am zis sa vin cu un exemplu. Nu am sa va dau cautarile pe care le-am facut eu pe nisa pe care am sa deschid viitorul proiect, ci am sa aleg un produs care nu este la mare cautare, dar se apropie cumva de nisa care ma intereseaza pe mine, si anume, electrocasnicele. Daca faceti o cautare dupa masina de uscat rufe, veti observa asa: primele 4 pozitii sunt pozitii platite, de la Google, dintre ele 3 sunt ocupate de firme cunoscute din domeniu: Electrolux, eMag si Altex.
Urmeaza apoi in rezultatele organice compari.ro urmat de magazine online din domeniu cum ar fi eMag (din nou), Altex (din nou), Ideall (de astia nu am auzit eu pana acum), Olx (astia fac ce fac si mereu rup pe SEO, ma mir ca nu-s pe prima pozitie) si Flanco. Abia in ultimele 2 pozitii organice de pe pagina gasim un articol de blog (cel pe care am pus eu link mai sus) si un blog/mini-site special creat pentru afiliere.
Cu alte cuvinte, baietii astia care au blogurile de afiliere sunt la capatul listei pe prima pagina, prinzand si ei probabil firimituri de la masa bogatilor. Am niste banuieli legate de cine sunt proprietarii celor doua bloguri, pentru ca recunosc designul unuia dintre ele, iar pe celalalt – stiu sigur cine il detine.
Intrebarea mea este cati bani poti face din afiliere cand esti la capatul listei si in fata ta sunt numai magazine cunoscute, cu un brand destul de puternic? Acum poate exista si alte cautari la care nu m-am gandit eu si la care blogurile respective stau pe pozitii mai bune, dar chiar si asa, mie mi se pare un efort imens pentru cineva care incepe acum un proiect daca pe nisa respectiva deja sunt cativa bloggeri sau seo-isti cu state vechi, care au deja proiectele lor bine asezate pe pozitii cheie.