Adevarul este ca lucrurile s-au simplificat destul de mult in ultimii ani si este destul de simplu sa faci un site in ziua de azi. La fel de adevarat este si faptul ca oricine poate conduce o masina in ziua de azi, sau aproape oricine. Problema e ca intre cineva care a condus doar 40 de ore (cele din timpul scolii) si cineva care este sofer de 5-10 ani de zile, este o mica mare diferenta.
Teoretic, si unul si altul poate conduce pana la Satu Mare fara niciun fel de problema. Dar care sunt riscurile pe care vi le asumati atunci cand soferul abia a facut scoala de soferi si care este riscul de accident avand la volan un sofer care are mii de ore de condus? Daca aveti noroc, poate nu se intampla nimic in ambele cazuri. Mergand inapoi la paralela cu site-urile web: daca ai noroc, nu ti-l sparge niciun haker (dar daca soferul incepator a setat userul admin si parola 123456, aproape ca iti pot garanta un accident sau as putea spune ca accidentul este inevitabil). Nici „Orfeus2019” nu e un caz mai fericit de parola care sa te apere de belele.
Intrebarea mea este: Site-ul tau reprezinta imaginea firmei si un instrument de vanzare. Esti dispus sa joci la roata norocului cu el ca poate nu se intampla niciun accident?
Dar asta nu e tot
Zi de zi apar noi companii, unele chiar pe acelasi domeniu de activitate cu cel al firmei tale. Tot zilnic apar si sute sau mii (sau daca ne referim la nivel global, sute de mii) de site-uri. Daca ar fi sa fac o paralela cu soferul de mai sus, afacerea ta are nevoie sa ajunga din punctul A in punctul B. Pe drum mai sunt si alti soferi, unii chiar concurenti cu tine. Ce ai prefera sa ai la volanul masinii tale? Un sofer care abia a terminat scoala de soferi si care risca sa se rastoarne in prima curba in care a intrat mai tare? Un sofer profesionist? Sau un pilot de curse? Pentru ca nu esti singurul site sau magazin online care vinde genul ala de produse, si daca crezi ca ai gasit un student care ti-a facut magazinul online cu 100 de euro si o sa mearga afacerea struna dupa aceea, te inseli amarnic. S-ar putea sa ai surpriza ca masina nici macar sa nu porneasca de pe loc.
Problema e ca pilotii de raliu sunt scumpi, soferii profesionisti sunt de asemenea si ei scumpi, ca au experienta si stiu ca experienta lor face diferenta. Una e sa ai un site care nu apare pe nicaieri in cautari dupa 2 ani de zile si alta e sa ai un site care apare pe prima pagina la cateva luni de la realizarea site-ului. Una e sa ai un site cu https si alta fara (desi e bine ca firmele de hosting ne ofera certificate gratuit si poate ai noroc sa aiba https de la mama lui, desi uneori tot mai trebuie facut un redirect).
Una e ca pagina cu servicii sa se numeasca „ratuste plastic” si alta e sa se numeasca „best ducks„, ca Gigelul care ti-a facut pagina nu a stat sa modifice si url-ul paginii din template. Si mai misto e cand dubleaza pagina respectiva si ai „best ducks 2” pentru „barci de plastic„, „best ducks 3” pentru „rogojina de plaja„. Sunt sigur ca Google intelege perfect ca siteul.ro/best-duks-3 face referire la rogojina de plaja si nu are niciun rost sa se numeasca siteul.ro/rogojina-de-plaja. E si mai fain cand prin template raman pagini About Us si altele care au texte de genul „Lorem ipsum”, astfel incat Google crede ca site-ul nu e finalizat si nu-l indexeaza sau il indexeaza si cu aceste pagini.
Exemple precum cele de mai sus sunt multe, le vezi dupa ce ai niste ani de experienta; in rest, daca tocmai ti-ai luat carnet, de cele mai multe ori te crezi un mic Schumacher, asta pana la primul accident. Partea buna in online e ca in astfel de accidente nu moare nimeni, sau daca moare afacerea celui care te-a platit, pana la urma ce-ti pasa, tu ti-ai luat banii.