Nu stiu de ce aveam eu in cap ca e intai construirea echipei si pe urma finantare, dar a fost mai interesant decat ma asteptam. Eu nu sunt adeptul finantarilor pentru ca daca intradevar cred intr-o idee, apai vand motorul, vand masina si ma apuc de treaba. Nu, nu vand si apartamentul ca imi place sa am intodeauna o plasa de siguranta.
Inainte de a incepe sa va povestesc pe scurt ce am povestit noi pe acolo si cum am aflat cum sa luam banii la toti antreprenorii o sa va spun ca desi aveam in cap doar ideea de investitor intr-un proiect de al meu workshop-ul e despre alte puncte esentiale ale unei afaceri, unele de care mai auzisem dar care acum s-au clarificat.
In primul rand o afacere pentru a se derula si a creste are nevoie de bani, si daca eu nu prea intelegeam de ce afacerea mea are nevoie de o suma mare de bani care sa o escaleze de la un nivel la altul, nu stiu de ce aveam eu impresia ca doar despre asta e vorba, despre bootstraping si finantarea de la cleinti mai auzisem si chiar am fost incantat de idee.
Astfel finantarea unui proiect poate fi de doua tipuri in general
- Investitie (business angel, investitor, fonduri de investitii)
- Bootstraping (investitie de la client)
In cazul tipului de finantare de tip investitie trebuie sa stii ce asteapta un investitor de la tine, ce vrea, si in general e interesat de ROI si EXIT. De cele mai multe ori vrea ca la EXIT sa capete de 20 de ori suma investita. Stiu ca ar putea parea foarte mult asta, dar dupa cateva calcule matematice simple veti vedea ca nu este chiar asa. Veti vedea daca va duceti la workshop pentru ca nu stau sa explic lucruri care sunt simple calcule matematice doar ca sa demonstrez unora ca 20X nu e chiar atat de mult cat pare.
In general tipurile de afaceri sunt de doua feluri small business sau exit. Pele care sunt de tipul small nu ar trebuii niciodata sa cerem banii de la un investitor. investitorul vrea clar sa faca EXIT la un moment dat din afacere. Voi revenii mai jos in cadrul articolului la cele doua tipuri de afaceri insistand pe partea de SMALL mai mult decat pe EXIT ca pana acum „afacerile” mele au fost in aceasta zona si chiar daca as putea face un fel de EXIT la cateva din ele, nu a fost gandita vreuna din ele in acest mod, mai ales ca pana aseara nici nu ma gandeam ca o afacere poate fi construita pe ideea de exit. Chiar si asa am putut sa identific una dintre afacerile mele ca fiind de exit (fastpay.ro) si chiar am si identificat potentiali clienti ai acestui business.
Urmatoarea lectie pe care am primit-o a fost despre core competencies si despre cum acestea ar trebuii tinute in house pe cat posibil aceste core competencies. Iarasi am inteles, am bagat la cap, tin pentru mine si mai ales trebuie sa imi reevaluez fiecare afacere si sa vad care le sunt core-urile si ce pot face sa le optimizez.
Ce vrea investitorul, sau de ce este el interesat la afacerea ta?
1) Persoana (in primul rand investitorul investeste in oameni)
- -Deci ce spui tu despre tine
- – Ce spun altii despre tine
- – Ce echipa ai
2.) Market size sau marimea pietei (se calculeaza in general pe 12 luni)
- – numarul de persoane care ar platii pentru afacerea ta si care isi permit asta.
3) Care este problema sau nevoia pe care o rezolva afacerea ta
- – fundamentala
- – nice to have
4) Solutia pe care o ai tu la problema
- – ce fac altii pe piata
- – ce este diferit la afacere ta fata de alti
5) Business Model Validat
- – cati oameni ar platii acum pentru produsul tau
6) EXIT
- – cand poate sa faca exit si care este ROI-ul la iesire.
Modelul afacerii sau cum sa scoti bani din afacerea ta. Aici a fost foarte interesanta partea de construire a afacerii si de validare a ei. Si va spun sincer ca primul gand pe care il am este sa validez afacerile care le am. Odata ce sunt validate sansele de succes cresc zic eu cu … nu stiu… multe procente.
idee ipoteza -> testare -> ar platii macar 1 client pentru ea -> Business Validat
In momentul in care ai un Business Validat ar fi si momentul cand ar trebuii sa faci „exit” din conditia de angajat si sa te muti in pozitia de antreprenor.
Modele de business
- – Timp pentru bani (unu din cele mai proaste ideei de business dar care exista si acesta din pacate) Atentie sa faceti distictia clara cand timpul vostru e consumat pe bani sau e un investiment. Se poate cumpara timp cum zic eu, sau comprima timpul cum zice Vlad. Pe scurt putea face acest workshop cu 2 persoane, cu 200 sau cu 2000, de fiecare data comprimand timpul necesar pentru workshop.
- – Vanzari (% din vanzarile unui produs, care fie il creezi tu fie il revinzi)
- – Subscription (asta e intradevar modelul care place multor oameni)
- – Pay per use
- – Inchiriere
- – Transaction cut fee
- – Display ads
- – Click ads
A pus accentul si la OBF pe EXIT. Nu stiam ca exista conceptia asta in mintea investitorilor, si anuma ca daca investeste in firma ta trebuie sa te astepti sa o vanda ca sa isi scoata 20X.
Se pare ca astea 2 iti par tie bune … ca le tot repeti 😉
# – Transaction cut fee
# – Display ads