Afaceri online sau offline?

Posted by

Parerea mea este ca nu exista niciun fel de diferente majore intre afacerile online si cele offline. Dar chiar si asa, cunosc foarte multi oameni care au afaceri in offline si sunt speriati de-a dreptul cand aud de online si invers. Chiar si eu sunt destul de speriat de afacerile offline, motiv pentru care probabil ati vazut ca activez foarte mult pe zona de online.

Chiar as fi fost tentat sa spun ca toate afacerile mele au fost doar online, firma fiind de software si publicitate, dar mi-am adus aminte ca, prin 2005 (daca nu ma insel), am avut o retea de cartier si, care chiar daca are treaba foarte mult cu internetul, e o afacere offline. In curand intentionez sa deschid o alta afacere offline, v-am mai povestit de ea aici si faptul ca imi trebuie tot felul de avize, declaratii si alte nebunii, ma sperie ca naiba. In online totul pare atat de simplu.

Elementele cheie ale unei afaceri

Orice afacere din lumea asta se bazeaza pe: clienti, produsul sau serviciul pe care il vinzi, canalele prin care vinzi aceste servicii, relatia pe care o stabilesti cu clientii, veniturile pe care le are afacerea, resursele si activitatile necesare functionarii ei. Atat in online, cat si in offline, este exact la fel.

Ai nevoie de resurse: oameni, materie prima, etc.

Ai nevoie de marketing: pentru a ajunge la potentialii clienti si a vinde ceea ce produci.

Ai nevoie de clienti care sa cumpere produsele si serviciile tale.

Ce e diferit totusi?

Fiecare loc in care iti desfasori afacerile vine cu anumite provocari. Daca iti deschizi un magazin la coltul blocului, s-ar putea sa ai nevoie de gratii si un sistem de alarma, poate chiar si camere video de supraveghere pentru a te apara de hoti. Daca iti deschizi un magazin in online, trebuie sa ai tot felul de sisteme de securitate pentru a te proteja de hackeri, virusi si alte pericole din mediul online. Unora probabil li se pare simplu sa monteze un sistem de alarma, altora li se pare simplu sa aiba un site bine securizat.

Iluzia cea mai mare care exista la afacerile online si care m-a pacalit si pe mine vreme de multi ani, consta in faptul ca multi isi imagineaza ca faci un soft, super destept, care dupa aceea o sa iti aduca bani cu gramada, fara ca tu sa mai faci nimic. De exemplu, acum cativa ani, am venit cu „ideea geniala” de a avea un magazin online de cartele prepay (vouchere de reincarcare Vodafone, Orange si Cosmote). Teoretic, o data la cateva luni, puneam in baza de date acele coduri, iar clientii veneau, plateau automat cu e-gold (si mai tarziu cu PayPal), primeau tot automat codul pe e-mail si isi incarcau cartela. Tot ce trebuia sa fac, era sa vin din cand in cand, cam o data pe luna si sa pun coduri pe stoc. Site-ul functiona cam cum functioneaza un automat din acela din gara, care face in offline cam acelasi lucru: iti incarca telefonul cu credit.

Partea mai putin buna insa vine de la faptul ca fara marketing si fara sa atragi noi clienti, acel site nu o sa mearga sau o sa mearga foarte prost, din punct de vedere al vanzarilor. Daca nu exista piata (sau vad comercial, cum se zice in offline), degeaba incerci sa vinzi, ca nu ai cui. Daca exista piata, atunci fii sigur ca exista si concurenta; si atunci trebuie sa vii mereu cu imbunatatiri la site pentru a face fata concurentei. Sa ai promotii, bonificatii, oameni buni pe publicitate. Deci, cum spuneam, marketingul este un element cheie atat in online, cat si in offline.

In offline, de cele mai multe ori ai birocratie foarte multa, desi lucrurile s-au imbunatatit in ultimii ani. Eu simt asta, desi ma feresc in continuare ca de diavol sa ajung cumva la ghiseul unui bugetar sa completez un formular.

In online exista problema legislatiei. Teoretic, in momentul de fata, conform legilor din Romania, nu poti sa incasezi bani prin PayPal. Stiu ca exista o multime de ocolisuri prin care totusi magazinele online vand si prin PayPal, dar legea are multe lacune la acest capitol. Si ca sa va dau un exemplu de acum cativa ani, au venit cativa oameni de la Fisc la un prieten si i-au dat o amenda. El a spus: „Ok, am inteles, nu am facut bine, dar spuneti-mi voi cum trebuie sa fac, ca sa fie bine”, iar raspunsul a fost unul sec: „Nu stim, dar nu e bine cum ai facut”.

Avantajul afacerilor online

Exista un avantaj major la care offline-ul nu are nicio sansa sa concureze. In teorie, piata din online poate fi una la nivel mondial. Spun in teorie, ca in practica, daca vrei sa vinzi in alte piete, trebuie totusi sa cunosti legislatia tarilor respective, trebuie sa ai afacerea online tradusa in limbile tarilor respective. Ma gandesc ca e destul de greu sa vinzi in China cu un site in limba romana, sau chiar si invers. Si chiar daca foarte multa lume stie engleza in ziua de azi, prin America de Sud ar fi de preferat sa vinzi in spaniola. Mai pot exista si alte probleme, de exemplu parca Google si Facebook sunt banate in China, dar din nou, cel putin in teorie, cu ajutorul unui site poti vinde oriunde, in orice colt al lumii.

One comment

Comments are closed.