Michelinman

Manualul soferului inteligent cu #AnvelopeDeIarna

Posted by

M-am gandit sa fac o lista cu cateva lucruri care trebuie avute in vedere atunci cand suntem la volan si conditiile de trafic nu sunt chiar cele mai bune, adica iarna, temperaturi scazute, umezeala sau chiar zapada.

Dupa cum stiti anvelopele reprezinta singura zona de contact cu solul a vehiculului si este o suprafata de contact de aproximativ 150 cm patrati. La o suprafata de 150 cm patrati cred eu ca trebuie sa fim deosebit de atenti din ce e formata si ce forme are pentru a avea controlul perfect al masinii.

Conditii meteo

Anvelopele de iarna ofera aderenta perfecta, dar si tractiune maxima pe drum umed, cu zapada sau gheata, dar si pe asfalt uscat daca temperatura este mai mica de 7 grade celsius. Mix-ul care are la baza silica ofera cauciucului o flexibilitate buna si in conditii de temperaturi scazute.

Forma anvelopelor

Lamelele speciale ofera o tractiune mult mai buna pe suprafetele inzapezite. De asemenea, nu ramane noroi blocat in banda de rulare.

Suprafata de franare

In comparatie cu anvelopele de vara, anvelopele de iarna ofera o suprafata de franare cu 6 metri mai scurta pe drum umed la temperatura mai mica de 7 grade.

Pe sosea cu zapada, franarea este si mai buna cu anvelope de iarna, fiind cu 31 de metri mai scurta la o viteza de 50 de km/ora. De fapt, este de doua ori mai scurta decat franarea cu anvelope de vara.

Legislatia

Conform OG 5/2011 este obligatoriu ca autoturismele sa fie echipate cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei. Aceasta lege are ca scop, in primul rand, cresterea sigurantei rutiere si a participantilor la trafic.

Stilul de condus

In primul rand influenteaza durata de viata a anvelopei. Accelerari sau decelerari bruste, precum si viraje foarte stranse pot duce la o deteriorare prematura a anvelopelor.

Presiunea anvelopelor

Se recomanda verificarea presiunii rotilor dupa primul inghet, dar si lunar pe toata perioada iernii pentru ca anvelopele pierd presiune la scaderea temperaturii.

Controlul derapajelor

In primul rand, nu frana in curba. E unul din lucrurile pe care le-am facut cand am generat accidentul de care v-am povestit in articolul de acum cateva zile. Apoi, daca simti ca pierzi controlul rotilor din spate si masina are tractiune pe fata poti incerca sa accelerezi usor. In cazul masinilor cu tractiune pe spate, doar se ridica piciorul de pe acceleratie pana cand simti ca rotile din spate si-au recapatat controlul.

One comment

  1. nu pot sa nu observ ca acest articol este scris fara greseli de ortografie. ai patit ceva, haotik?:))

Comments are closed.