nov. 14

Drumul de la Client la Blogger

blog_3000_articole V-am promis in urma cu doua saptamani, cand publicam lista agentiilor care fac campanii pe bloguri, ca o sa va explic cate ceva si despre drumul acesta incurcat, de la Client la Blogger, pentru ca exista destul de multe necunoscute in zona asta si mai ales multe mituri. Am sa incerc sa exemplific atat cat pot si inteleg si eu din mecanismul acesta complex din spatele unei campanii.

Un scurt exemplu

Cred ca cel mai bine, pentru a ma face inteles, este sa va dau cateva exemple si inainte de a incepe cu exemple reale, o sa iau un exemplu fictiv care sa incerce sa implice in acest proces cam toate agentiile. Sa presupunem ca Samsung are o campanie la nivel international precum cea de care v-am scris zilele trecute – Galaxy 11. Campania este gandita la nivel international, dar ar putea avea si componente locale (inca nu stiu de existenta lor in campania de mai sus, dar facem cateva presupuneri).

Daca exista o componenta locala a campaniei, probabil exista un buget pentru ea si cateva directii venite de la campania internationala. In cazul de fata, sa presupunem ca se vrea o promovare a fotbalistilor romani. In acest caz, cei de la Samsung Romania vor apela la o agentie de media care sa se ocupe de campanie si de mediile in care aceasta va fi difuzata. Presupunem ca printre canalele de difuzare, alaturi de TV, ziare si alte chestii, exista si canalele de social media pentru a comunica despre campania respectiva.

Agentia de media, la randul ei, angajeaza o agentie de publicitate sa faca clipul tv, aranjeaza cu diverse televiziuni sa difuzeze reclama si de cele mai multe ori, daca nu are un departament in house pentru social media, angajeaza o alta agentie specializata pe asta. Agentie care se poate ocupa doar de comunicarea pe Facebook, sau si de campanii pe bloguri. Sau care angajeaza la randul ei o alta agentie pentru o campanie pe bloguri.

In cazul Samsung (da, stiu, tare-mi mai place subiectul asta), lucrurile stau cam asa:

The Practice se ocupa de partea de PR a companiei, de contul de facebook Samsung Mobile Romania si uneori de campanii pe blogguri, si se ocupa si de crizele din online ale companiei.

We Buzz se ocupa de un proiect special Samsung, si anume, Samsung Mobilers, tot ei administreaza si pagina de facebook Samsung Mobilers Romania.

Pitch-ul agentiilor

Uneori, in cadrul unor proiecte, clientul cere mai multor agentii sa vina cu o idee de campanie pentru un anumit produs sau serviciu. Acestea fac frumos un dosar cu ideea lor si prezinta clientului ideea. Procesul este foarte asemanator cu pitch-ul prin care antreprenorii cauta sa convinga investitorii sa sustina afacerea lor. Cea mai buna idee este aleasa de catre client si pusa in aplicare.

De unde vin banii unui blogger

In mod indirect de la client, dar de fapt poate veni de la agentia de PR, de la agentia de media, de la o agentie care se ocupa cu concursuri precum Blogal Initiative, sau de la o alta agentie care a castigat pitch-ul pentru un anumit „proiect”.

Alte cateva exemple

Iata cateva exemple care imi plac si care exemplifica si mai mult situatia asta, care pare foarte incurcata la prima vedere. Campania Heineken Dropped a avut doua componente locale: una cu cautarea calatorului legendar (cea castigata de Bogdan Dascalescu), iar cealalta legata de Calatorul legendar in Social Media la care am castigat eu. Ceea ce nu stiati este ca desi ambele campanii au avut acelasi juriu, in spatele lor au stat agentii diferite.

Iarasi, am fost implicat in doua campanii anul acesta pentru un client, dar agentiile care m-au platit au fost diferite. Stiu o agentie care se ocupa doar de pagina de facebook a clientului, dar acum cateva saptamani a avut o campanie cu bloggeri, pentru ca asa i-a cerut clientul, desi ei nu fac campanii cu bloggeri pentru clientul respectiv si nu au nici cea mai mica idee daca vor avea pe viitor campanii pe bloguri din partea clientului respectiv.

Cum ajungi sa fii implicat in campanii?

Asta cred ca e un alt subiect care intereseaza pe foarte multi, din pacate este un subiect atat de complex, incat din nou trebuie sa va las doar promisiunea ca voi scrie un articol dedicat pe acest subiect. Pana atunci, va las pe voi sa veniti cu pareri, idei, intrebari prin sistemul de comentarii.

  1. Asteptam continuarea 🙂

Comentariile sunt inchise.