Saptamana trecuta va spuneam ca lansez o serie de articole sub genericul Intrebari din blogosfera, prin care voi incerca sa raspund la intrebari venite din blogosfera si care ar putea ajuta la dezvoltarea si evolutia blogosferei. Stiu ca inca sunt voci care spun ca nu sunt cea mai potrivita persoana sa dau sfaturi, dar invit acele voci sa citeasca articolele si sa vina cu eventuale adaugiri, prin intermediul comentariilor la articole, pentru a ajuta la crearea unui raspuns cat mai complex la intrebarea respectiva.
Saptamana aceasta am ales o intrebare adresata de Neydamn, intrebare foarte interesanta si care suna cam asa: „Cum poți contacta o agenție pentru a desfășura o campanie sau a prezenta o idee interesantă?” Raspunsul, destul de complex de altfel, am incercat sa il impart in mai multe capitole, pentru a avea o imagine cat mai clara asupra problemei.
Cand incerc sa contactez o agentie?
In primul rand, as incepe cu momentul in care incerc sa contactez o agentie. Daca abia ti-ai facut blog, nu te cunoaste nimeni in online si mai ales nu cunosti pe nimeni, sansele ca cineva sa iti raspunda macar la propunerea ta tind spre zero. Eu consider doua perioade critice pentru blogging, desi aceste perioade sunt alese destul de subiectiv. Dupa prima luna de blogging dispare entuziasmul, asa ca multi incep in fortza, motivati de diferite lucruri pe care le cred ei despre blogging si dupa o luna renunta. De asemenea, dupa circa 6 luni de zile dispare si motivatia in multe cazuri. Asa ca as recomanda cu putere ca, daca nu ai mai mult de 6 luni de blogging, sa nu incerci sa contactezi o agentie. De asemenea, daca ai scris un articol anul trecut si inca unul anul asta, nu inseamna ca faci blogging de 1 an de zile. As numara cele 6 luni ca fiind perioada in care ai avut macar 2-3 articole pe saptamana.
Cum ma prezint in fata unei agentii?
Presupunand ca totusi ai o vechime in blogging, vine intrebarea adiacenta de mai sus. Pentru ca, oricat de buna ar fi ideea ta, s-ar putea sa ajunga direct in cosul de gunoi, daca nu ai ceva sau pe cineva care sa te recomande: o persoana, un proiect, o realizare. De exemplu, la inceput ma recomandam ca fiind in top 1000 bloggeri din Romania, conform ZeList, apoi am observat cativa bloggeri care aveau incredere in mine; astfel ca in e-mailul de contactare le spuneam agentiilor ca pot sa intrebe de mine si cu siguranta vor obtine recomandari de la bloggerul X si Y. Chiar azi sau maine trebuie sa dau un e-mail celor de la F64 cu care nu am avut placerea sa colaborez niciodata pana acum si pe lista de recomandari bloggeri care ma pot recomanda ii voi trece pe Costin si pe Blogatu. Atentie, nu trece pe lista de recomandari decat oameni care stii sigur ca te vor recomanda. Daca ai vorbit de cateva ori cu o persoana pe internet si nu prea stie ce e cu tine si cu viata ta, nu o pune la recomandari.
Intalnirile offline, evenimente, conferinte
Un element care ajuta atunci cand vrei sa abordezi o agentie. De multe ori sunt prezenti o mare parte din ei pe la conferintele de online. Acolo ii poti intalni, le poti propune fata in fata ceea ce vrei sa faci. De exemplu, acum lucrez la o noua campanie; desi am colaborat cu domnisoara de la marketing foarte bine si am tot schimbat e-mailuri in ultima perioada, am profitat de evenimentul de ieri pentru a-i spune in offline ideea mea de campanie, urmand zilele acestea sa ii dau un e-mail detaliat. Puteam sa dau si inainte e-mailul si sa o intreb la eveniment daca s-a uitat pe el si cum i se pare, dar modul meu de a promova proiectele este de a-l prezenta in offline. De asemenea la ultimul meu proiect, unul din sponsori a fost Cosmote; pe fetele de la Cosmote le cunosteam din iarna de la Biz Social Media Snow Camp, fusesem implicat in cateva evenimente si intr- o campanie a lor in care am livrat rezultate bune, deci nu era chiar la primul contact. Chiar si asa, proiectul meu, unic in Romania, presupunea cateva riscuri si, cu toata increderea castigata, nu a fost simplu sa obtin un „da” la aceasta sponsorizare. A durat multe saptamani si multe intrebari la care a trebuit sa raspund.
Impreuna suntem mai puternici
Suna a cliseu sau a reclama mascata la Vodafone. Insa imi aduc aminte si acum, cum in urma cu 2 ani, tot ii propuneam diferite proiecte lui Andrei Rosca de la Spada si raspunsul pe care il primeam era cum ca e greu sa se duca cu ideea mea la o companie, daca sunt doar eu singur si ca ar fi bine sa fim 5-10 bloggeri implicati in proiect, ca sa il poata prezenta unei companii.
Incepe cu agentiile care lucreaza in mod curent cu bloggeri
Adica Spada si Standout, culmea e ca eu nu am ajuns niciodata sa lucrez cu cele 2 agentii, nici in ziua de azi, desi ma stiu bine atat cu Andrei Rosca, cat si cu Ionut Oprea. Mai sunt si altele, Bakers, DC Communication si ca imi adusei aminte acuma, exista o lista pe la Titus cu agentiile care fac campanii pe bloguri, e mai veche si probabil neactualizata, dar e un punct de plecare, nu?
Scurta recapitulare
Deci pe scurt, ca si asa m-am intins destul de mult cu articolul acesta. E bine sa ai cateva elemente care sa garanteze pentru ideea ta. Vechimea blogului si constanta cu care ai scris pe el te pot recomanda. Cativa bloggeri deja cunoscuti si care au lucrat cu agentia respectiva te pot recomanda, de asemenea. Faptul ca te-ai intalnit si in offline cu oamenii respectivi, din nou poate fi o garantie a faptului ca esti serios in ceea ce vrei sa faci. Cauta sa vii cu o echipa si cauta sa ajungi la agentiile care cunosc bloggeri si la care ai mai multe sanse sa fii bagat in seama.
Neydamn nu stie lucrurile astea sau vrea sa afle cat stii tu? 😛
Glumesc, am vazut ca sunteti prieteni. 😉
Fain articol :).De „bagat”la cap !
Ar fi fost utilă şi o listă de contact a agenţiilor 🙂
lista de contact?!?!?!?!?!
Si daca crezi ca e greu sa obtii o adresa de contact al unei agentii…. atunci nu o contacta ca ce e mai sus e mult mai greu. Presupun ca orice agentie are o adresa de contact pe siteul agentiei. Ma insel?
costin [@] bakers.ro. Done. Alte intrebari? 🙂
Pe Blogatu? De ce ai recomanda un om care spameaza in draci pe toate conturile lui? Ce companie si-ar asocia imaginea cu un spammer indoctrinat?
Vroiam sa te pun sa mai citesti inca o data articolul dar intradevar exprimarea mea poate duce la confuzii. E vorba de bloggerii care ma pot recomanda pe mine.
De ce Blogatu? Primeste in teste echipamente de la F64 (deci presupun ca F64 sunt multumiti de colaborarea cu el), stiu ca m-ar recomanda, in rest nu ma intereseaza ce face el pe toate conturile lui. Sunt multi alti bloggeri care m-ar putea recomanda dar despre care nu stiu daca au sau nu o relatie cu F64.
In goana dupa piscoturi, bloggerii ajung sa pupe companiile in dos. Nu-i ok, mai ales in cazul de fata.
Cred ca poti mai mult decat sa-ti asociezi imaginea cu un scammer.
Nu te critic, dar eu zic ca inca mai sunt pete de la incidentul cu Samsung. Si doar stii vorba aia, cine se aseamana, se aduna.
Sper ca ai inteles ce am vrut sa zic si ca nu ai luat-o ca pe un atac.
Cred ca nu are legatura cu articolul ce spui tu acolo. De la spammer ai ajuns la scammer care e cu totul atlceva. E problema mea cu cine ma asociez si cu cine nu. Iar nu vad ce treaba au petele de la incidentul cu Samsung cu articolul de mai sus. Si sincer nu am luat-o ca pe un atac dar nici nu am inteles ce ai vrut sa spui. 🙂
De asemenea daca ai intrebari legate de piscoturi, bloggeri, blogosfera, asocieri de imagine, nu uita sa le lasi in articolul celalalt pentru a putea sa raspuns la ele prin intrmediul unui articol dedicat unui anume aspect care te intereseaza.
A fost typo scammer in loc de spammer.