Valoarea unei idei in antreprenoriat

Posted by

Cred ca am mai discutat pe aici pe aceasta tema, dar am sa insist in continuare pe faptul ca ideea in sine, oricat de buna ar fi, nu valoreaza nimic. Si daca ai o idee geniala pe care nu o spui la nimeni, de frica sa nu-ti fie furata, atunci trebuie sa stii inca de la inceputul articolului ca faci o mare greseala.

Te-ai intrebat vreodata de ce nu se pot breveta ideile? Lasa povestile auzite pe internet cum unul a avut nu stiu ce idee si a ajuns milionar dupa aceea. Sunt povesti. Ideile nu se breveteaza, doar un produs, o inventie, o masinarie care face un anumit lucru. Daca nu ma credeti, puteti sa verificati toate acestea pe site-ul celor de la OSIM.

O idee, netranspusă în cel puţin un exemplu concret de realizare, nu poate fi protejată. În conformitate cu art.7 din Legea 64/1991 privind brevetele de invenţie, republicată în 2007 şi 2014, „activităţile mentale” nu sunt considerate invenţii.

Deci nu confundati ideile cu brevetele de inventie. Daca ideea nu are nicio valoare, brevetele au valoare.

 

Sfaturi practice pentru valorificarea unei idei

In primul rand, daca ai o idee, discuta cu altii despre ea, vorbeste-le despre ideea ta si asculta cu mare interes ce au de spus. O sa descoperi astfel ca nu esti primul care a avut ideea respectiva si o sa afli de ce altii nu au mai continuat in realizarea ei. Astfel, poti descoperi posibile probleme in implementarea unei idei, la care tu nu te-ai gandit initial si care te vor ajuta fie sa nu cheltuiesti resursele in mod inutil cu implementarea unei idei care nu poate avea succes, fie sa gasesti solutii care sa rezolve sau sa ocoleasca cumva aceste probleme. Totodata, pe baza acestui feedback, vei putea veni cu o implementare superioara celei abordata initial.

Incepe sa lucrezi la realizarea unei idei. In felul acesta incepi sa ii dai valoare propriu-zisa. Ideea inseamna de fapt rezolvarea unei nevoi, nevoie pe care o pot observa si altii, mai devreme sau mai tarziu. Cu cat incepi sa lucrezi mai devreme la ideea ta, cu atat poti fi mai aproape de realizarea ei.

In urma celor doua sfaturi anterioare, incearca sa imbunatatesti si sa dezvolti solutia ta, astfel incat sa fie cat mai potrivita pentru piata. Si, mai ales, cauta sa ai un produs final care sa iti aduca venituri.

 

Exemplificarea unei idei

Ideea mea de a deschide un Hub dedicat antreprenorilor din Ploiesti, pare a fi o idee buna, care merita realizata si care ar putea aduce bani, deci putem spune ca e o idee buna. Mai mult decat atat, din discutiile pe care le-am avut cu alti oameni, am avut parte de mult feedback pozitiv.

Ideea nu e noua, nu e originala, exista 8-9 asemenea hub-uri si in Bucuresti, inca o groaza si prin tara. Cel putin doi oameni cu care am discutat au avut si ei ideea asta in ultimii 2 ani (vorbim strict de localizarea unui asemenea Hub in Ploiesti), doar ca nu au realizat-o.

Ideea acesta, oricat de wow ar parea, nu valoreaza nimic doar la acest stadiu. Mai mult chiar, am si investit ceva efort si bani in realizarea ei si am avansat de la stadiul de idee la stadiul de proiect. Chiar si asa, probabil toata munca si investitia mea nu valoreaza nimic daca nu se concretizeaza in realizarea efectiva a hub-ului.

In drumul meu de la idee pana la concretizarea ei ca afacere, am acumulat cateva informatii destul de bune, legate de cerintele unor potentiali clienti, am o lista destul de scurta cu potentiali clienti, am deja un domeniu cumparat, am facut si un mic sondaj sau studiu de piata (destul de mic pentru a putea fi relevant), am deja cateva locatii posibile, am deja un model de contract si alte cateva informatii necesare realizarii acestui proiect.

In momentul acesta, daca decid ca sunt alte proiecte mai importante pentru mine si sa nu realizez acest proiect, nu doar ca nu castig nimic, dar pot spune ca ies si in pierdere, avand timpul si banii consumati pentru acest proiect. Presupun totusi faptul ca s-ar putea sa existe cineva interesat de idee si dispus sa plateasca pentru consultanta si baza de potentiali clienti, ca sa castige timp. Chiar si asa, sunt destul de sceptic ca ce am pana acum valoreaza ceva si cel mai probabil i-as oferi toate informatiile pe care le am in mod gratuit (mai ales ca unele ideei pe care eu le-am considerat bune, vin din discutiile avute cu cei 2 predecesori ai aceleiasi idei) si as fi multumit sa vad ideea mea realizata.

Daca decid insa sa realizez acest proiect (ceea ce probabil se va si intampla la inceputul anului viitor), atunci toate aceste informatii pe care le-am acumulat sunt valoroase si imi ofera un avantaj clar in fata unui eventual concurent care ar incepe sa lucreze la aceeasi idee, incepand de azi. Bineinteles ca un potential concurent ar putea sa ma depaseasca usor, cumparand o franciza de la Connect HUB si ar avea in mod clar mult mai multe informatii despre problemele care apar in cadrul unui hub in manualul francizei.

Daca e cineva in Ploiesti care are ideea asta si o tine secreta pentru el, asa cum probabil faceti si voi cu ideile voastre, se va trezi probabil mai devreme sau mai tarziu ca cineva deja a realizat-o. Probabil ca nu va fi exact acelasi mod de implementare, poate nici cel mai bun, dar cata vreme el a pastrat ideea si eu am realizat-o, e clar cine a castigat cursa aceasta.