In teorie lucrurile stau foarte bine, agentia te suna, te invita la piscotareala, te duci, faci 5 poze si iei comunicatul de presa, vii acasa, scrii un articol si ti-ai facut treaba. In practica insa, lucrurile ar putea sta foarte diferit, daca vrei sa progresezi si sa cresti odata cu blogul tau.
Pentru asta, am inceput sa refuz participarea la evenimente, daca stiu ca nu am macar 2 ore disponibile pentru pregatirea participarii la eveniment.
Merg pe premisa ca, daca nu am lasat o carte de vizita sau nu am deschis caile unei noi colaborari, am cam fost degeaba. De asemenea, daca nu plec cu idei noi sau nu am invatat ceva nou, o sa consider iar ca am fost degeaba.
Inainte de a accepta participarea la un eveniment, imi pun intrebari de genul: are legatura subiectul conferintelor cu pasiunile mele, sunt oamenii care participa la eveniment, acei oameni pe care ii vreau in jurul meu, am ceva de invatat prin participarea la eveniment, si tot asa.
Presupunand ca am bifat toate aceste intrebari, am confirmat ca ma duc si totul e deja stabilit in directia asta, nu mai ramane decat pregatirea pentru eveniment:
Cine va fi acolo?
In primul rand, ma intreb cine vor fi cei care vor participa la eveniment, atat speakeri, cat si invitati. E acolo vreunul din speakerii de la care stiu ca am sigur ce invata? Se stie ca uneori ma duc la anumite evenimente pentru oamenii de acolo si, chiar daca nu am intrebari, pot asista la discutiile lor cu alte persoane si afla raspunsurile la intrebarile unor terti. De multe ori, problemele lor sunt si ale mele, doar ca eu nu ma gandisem sa intreb despre acel aspect, dar raspunsul imi este foarte util.
Ce intrebare interesanta as putea pune, pentru a ma face remarcat?
Daca sunt lansari de produse sau servicii, de obicei la final exista o sectiune de interbari. O intrebare buna poate aduce aprecierea celor care lanseaza produsul, poate aduce citarea ei de catre alti bloggeri prezenti la eveniment, sau poate aduce un picut de reclama atunci cand spui sunt Xulescu de la blogul-meu.ro .
Ce intrebari sau informatii pot culege de la ceilalti bloggeri?
Nu doar de la speaker poti afla lucruri intersante, dar poti sa intrebi si ceilalti bloggeri participanti despre anumite probleme pe care le ai in evolutia blogului tau? Nu de multe ori m-am trezit acasa cu o intrebare importanta (pentru mine) pe care am uitat sa o pun atunci cand m-am intalnit cu Xulescu, la nu stiu ce eveniment. Uneori, daca erau subiecte mai sensibile, nu le-am putut trimite pe mail si a trebuit sa astept urmatoarea ocazie in care sa pot pune intrebarea care ma rodea la suflet. Uneori, poti afla lucruri super interesante si de la ceilalti bloggeri. Doua exemple care imi vin acum in cap, au fost legate de plugin-uri si de anumite articole care mi se pareau mie ca sunt scrise neprofesional. De fapt, intrebarea a fost asta, dar raspunsul la ea m-a facut sa inteleg de ce unii pro-bloggeri creeaza uneori impresia ca nu-si fac treaba. De fapt, si-o faceau mai bine decat judecam eu.
Ce oameni din sala ma pot ajuta in dezvoltarea afacerii mele?
Stiu ca suna cam ciudat intrebarea asta, dar daca tot particip pe timpul meu si pe banii mei la un eveniment, de ce sa nu incerc sa ma vand, adica sa imi vand produsele sau serviciile pe care le pot oferi. De asemenea, cunosc multe cazuri cand, in cadrul unor conferinte, s-au facut tot felul de parteneriate sau colaborari. Unii chiar si-au gasit un nou job.
Noteaza intrebarile si oamenii cu care ai de vorbit
Plec la eveniment cu gandul ca am de intrebat chestia aia pe X si ca am sa ii propun o afacere lui Y si o colaborare lui Z, dar uneori ma vad cu alti prieteni, ne punem pe vorba si uit de toate acestea, asa ca mi-am facut obiceiul sa ma retrag intr-un colt, sa imi scot notitele si sa vad ce oameni trebuie sa caut si ce intrebari trebuie sa le pun. Pentru ca m-am trezit de multe ori ca am stat de vorba cu toata lumea (despre viata, politica si fotbal) si de fapt nu am realizat nimic. Si socializarea e buna, dar e timp si de ea, dupa ce ajungi la oamenii la care vroiai sa ajungi si sa le propui ce aveai sa le propui, sau sa-i intrebi.
Cum poti iesi in evidenta?
Un tricou personalizat, un obiect de promovare, o intrebare (vezi mai sus), e bine sa stii daca si cum te poti diferentia de ceilalti, pentru ca mai ales cand e vorba de parteneriat ,din cele 200-300 de persoane venite la eveniment, cel caruia vrei sa ii atragi atentia va mai primi cateva oferte in mod clar, e bine ca pe a ta sa o tina minte cel mai bine.
Interesant articol. Eu unul sunt de parere ca la orice eveniment ai participa daca dupa eveniment nu iti adaugi in lista de cunoscuti macar 2 persoane noi atunci chiar ai fost degeaba…
Ehe, la inceput cand nu cunosti pe nimeni e foarte usor sa faci asta, apoi ajungi sa ai impresia ca ii cunosti pe toti si in pauze stai cu cei cunoscuti, te asezi langa cunoscuti si devine al naibi de greu sa cunosti oameni noi.
Dar cam asa am si eu regula, minim o persoana noua, desi sunt momente cand nu reusesc nici asta, sau momente cand reusesc mult mai multe decat mi-am propus.
In ceea ce ma priveste, mai greu cu socializarea… offline.
Prefer sa pun intrebarile la final, intr-o discutie face to face cu persoana respectiva decat sa vorbesc in public.
Am o groaza teribila sa vorbesc in public. Imi amintesc ca primul eveniment la care am participat a fost Netcamp, in 2007. Am avut de sustinut un proiect pentru finantare, iar emotiile si-au spus cuvantul. Rau. De atunci evit sa ma fac remarcata vorbind in public. Eu zic ca o discutie interesanta se poate avea si in grup restrans, mai degraba asa te remarci… 🙂