Promovarea blogului in online

Posted by

promovarea afacerii, promovare Am vazut la Lucian zilele trecute ca isi punea intrebari despre promovarea blogului si incerca sa afle, din cate mi-am dat eu seama, daca este sau nu utila promovarea unui blog in online, dar si in offline. Eu am mai scris despre promovarea afacerilor in online, dar o sa incerc sa vin astazi cu o abordare axata mai mult pe bloguri si pe scopul pe care il poate avea un blog.

Din punctul meu de vedere, orice fel de promovare este buna si se merita sa iti promovezi blogul peste tot pe unde poti. Exista metode de promovare gratuita, exista metode de promovare pe bani. In functie de ceea ce vrei sa obtii de la blogul tau, investesti si banii necesari atingerii acelui scop.

Scopul blogului

In primul rand, trebuie sa te gandesti la scopul blogului si, de ce nu, si la viziunea blogului si sa iti stabilesti clar obiectivele. Nu poti sa promovezi ceva fara sa stii macar care sunt obiectivele produsului pe care il promovezi.

Aici vad 3 mari obiective, desi ar putea fi si altele.

1. Monetizarea blogului

Aici e cel mai mult de discutat, pentru ca majoritatea spera sa faca bani din blog. Din pacate, ei nu inteleg ca trebuie si investiti bani in dezvoltarea si promovarea unui blog. Daca scopul tau este sa faci bani cu blogul, atunci promovarea blogului si investirea unor sume de bani sunt mai mult decat recomandate. Atunci blogul trebuie privit ca o afacere si totul ar trebui raportat la ROI (Return of Investment). In functie de nisa pe care se afla blogul, de modalitatile de monetizare si de alti parametri, vei putea alege care sunt cele mai eficiente metode de promovare pentru tine.

Ca exemplu, o sa iau unul din blogurile mele de nisa: DigiPedia.ro, unde am doua mari cai de monetizare: advertoriale si afiliere. Pentru prima metoda de monetizare, am interesul sa ajung la un numar consistent de cititori, iar pentru asta monitorizez vizitatori unici in analytics si caut cresterea numarului respectiv. Pentru cea de-a doua metoda de monetizare, cea prin afiliere, am interesul sa am un numar scazut de cititori, dar care sunt interesati de produse de tehnologie si care au si un venit care sa le permita sa le cumpere. In functie de cele doua abordari, am campanii de promvoare pe zona de tehnologie si campanii de promovare pentru branding (pentru ca site-ul sa devina cat mai cunoscut si sa aiba un numar cat mai mare de cititori zilnic).

In cazul acesta, produsul este blogul si e normal sa fie promovat.

2. Obtinerea unui job mai bun

In cazul in care scopul blogului este obtinerea unui job mai bun, atunci clar, promovarea trebuie facuta cu multa atentie, numarul de cititori este total irelevant, pentru ca te intereseaza un numar restrans de oameni care activeaza in acelasi domeniu ca si tine si pentru care pe blog iti prezinti propria expertiza in domeniu. Cred ca nu are rost sa precizez ca atunci cand scopul blogului este promovarea ta ca expert pe un domeniu, automat peste 90% din articole trebuie sa fie din domeniul respectiv.

In cazul acesta produsul esti tu, iar blogul te ajuta sa te promovezi pe tine. E necesara si promovarea blogului ca pe o extensie a produsului de baza (expertiza ta intr-un anumit domeniu).

3. Blogul este o modalitate de promovare a altei afaceri

In cazul in care blogul este o modalitate de promovare a altei afaceri, promovarea unui canal de promovare nu prea are mult sens. Se pot face si aici cateva exceptii, dar atunci produsul tau e cu totul altul si focusul tau trebuie sa fie pe promovarea produsului respectiv. Blogul devine doar un canal de promovare a produsului respectiv si de cele mai multe ori recomand promovarea produsului si pe alte bloguri, pentru ca s-ar putea sa fie mai ieftina decat promovarea pe blogul propriu.

Pot spune ca in cazul meu, blogul personal (adica acesta) promoveaza si alte produse adiacente si o face destul de bine.

Metode de promovare

Odata ce am stabilit obiectivele blogului, putem spune ca obiectivele unei campanii de promovare sunt aproximativ aceleasi. Daca vrei sa monetizezi blogul, trebuie sa ajungi la cei care iti aduc bani (companiile care isi fac reclama pe bloguri). Trebuie sa afli mai intai ce vor ele si sa faci o campanie de crestere a respectivilor indicatori. Vor un numar de cititori cat mai mare, trebuie sa iti cresti traficul, vor sa te vada ca pe un expert in domeniul lor, trebuie sa demonstrezi prin calitatea articolelor ca stii despre ce vorbesti.

De asemenea, o campanie mai mare poate fi sparta in bucatele mai mici. De exemplu, in cazul meu, am folosit campania de remarketing pentru a scadea bounce rate-ul de la blog. Campania a avut si alte scopuri, dar printre ele nu s-a numarat cresterea numarului vizitatorilor pe blog; asa ca, desi toata lumea se asteapta la rezultate de genul mi-a crescut traficul cu X procente, nu vor vedea asa ceva, pentru ca nu am masurat acest aspect.

Despre metode de promovare se poate vorbi mult, te poti promova pe alte bloguri, te poti promova prin AdWords, te poti promova prin guest posturi, sponsorised post la Facebook (am vazut ca metoda asta se foloseste in ultima vreme). Eu am mai scris despre metodele de promovare folosite de mine de-a lungul timpului.

Important e sa retineti ca fiecare metoda de promovare in parte trebuie adaptata scopurilor pe care le ai si poate da sau nu rezultate in functie de aplicarea ei, dar si in functie de scopul si targetul campaniei.

Masurarea rezultatelor

Un alt aspect foarte important al unei campanii consta in masurarea rezultatelor. Si aici as vrea sa lamuresc cateva aspecte legate de o campanie buna sau o campanie proasta. Din nou iau ca exemplu campania de remarketing (pentru ca se tot vorbeste despre ea in blogosfera). Sa zicem ca obiectivul meu a fost ca prin ea sa scad bounce rate-ul sub 50%. Sa presupunem ca in urma campaniei traficul s-a dublat, adica a crescut de la 500 de unici pe zi la 1000. Scopul campaniei nu era cresterea traficului, asa cum ceea ce pentru unii ar insemna rezultate foarte, foarte bune (de la 500 la 1000 de unici pe zi, sa zicem), pentru mine ar insemna un esec daca bounce rate-ul ramane la 70%.

De aceea e bine ca intotdeauna sa identifici exact care sunt indicatorii de performanta pe care trebuie sa ii monitorizezi in functie de scopul campaniei tale. Despre asta am un articol separat in draft, dar din pacate nu am avut timp sa il scriu. Ca un bonus asa, va invit sa treceti pe la sabina-cornovac.ro sau pe la arhiblog.ro si sa va uitati la link-urile de pe bannerele cu DigiPedia. Veti observa ca ele contin identificatori care ma vor ajuta in analytics sa vad exact rezultatele campaniilor respective.

Concluzii

Promovarea unui blog este mai mult decat necesara in majoritatea cazurilor. Avand in vedere ca aproape orice metoda de promovare costa (resurse: timp, bani) trebuie analizata cu atentie si masurate rezultatele obtinute.

Doar experimentand veti ajunge sa aflati care sunt canalele de promovare cele mai eficiente pentru voi. Multe din metodele de promovare pe care le aplic sunt experimentale, iar in cazul unora rezultatele nu sunt tocmai palpabile.

12 comments

  1. dupa cum spuneam si in articolul cu viziunea, pentru mine promovarea blogului = promovarea micii afaceri la care lucrez cu spor. As putea spune ca e foarte importanta.

    Da, pot sa spun cu tarie ca primul job l-am luat si datorita blogului. Angajatorul mi-a zis ca-i place si ca a vazut pe blogul meu ca-s pasionat de web si m-a angajat…
    La un moment dat blogul iti poate extinde muuult cv-ul.

  2. mi-a placut articolul si pana la urma ti-ai atins obiectivul prin actiune pe adwords? Preconizezi ca o sa poti sa ajungi la bounce 50%, in cat timp?

  3. Era doar ca exemplu. Nu cred ca reusesc un bouncerate de 50% desi a mai scazut. Nu mi-am atins inca obiectivele pentru ca asa cum vroiam sa spun in articol dar am sters, am sa revin in forta cu campania in curand. Si cand spun in forta, aia afost asa de testat piata.

  4. Mi-a placut articolul! Am o sugestie, daca-mi permiti, pentru cresterea Bounce Rate-ului! Nu te mai baza pe trafic primit dinspre Google, deoarece acel trafic tine foarte mult Bounce Rate aproape de 100%, datorita faptului ca durata medie a unei vizite venite dinspre motor e pe la vreo 20 de secunde, dar mai important pentru ca vizitatorii veniti dinspre Google, marea lor majoritate, nu acceseaza mai mult de o pagina pe site(de fapt doar pagina initial accesata apoi isi ”ia” informatia si pleaca) ori Bounce inseamna interactiune cu site-ul! Practic trebuie ca vizitatorii sa acceseze consecutiv, mai mult de o pagina, inainte de a pleca! Daca un vizitator acceseaza doar o pagina si pleaca atunci Bounce Rate va fi influentat negativ, tinzand spre 100%! De regula traficul dinspre bloguri ajuta la cresterea Bounce Rate, pentru ca vin cititori de bloguri nu cautatori de info utile!

  5. o metoda foarte buna de promovare a unui blog este scrierea de guest-posturi pe alte bloguri ….

    merge si ideea cu comentarii pe alte bloguri…

  6. Foarte frumos si „stufos” articolul. Dupa cum ai spus si tu, metodele de promovare difera de la blog la blog, de aceea cel care va avea in vedere promovarea, va trebui sa isi gaseasca si sa aplice metoda/metodele potrivite pentru specificul blogului sau.
    Numai bine!

  7. Interesant, insa nu s-a vorbit despre sume…cat ar fi bine sa investeasca un internet marketer aflat la inceput de drum in promovare?

  8. Livia, cred ca depinde de piata, de scopul blogului, de rezultatele obtinute. Poti aloca un buget de 30 de euro pe luna, de 300 de euro sau de 3000 de euro. Sau daca blogul tau iti aduce un anumit venit poti seta ca un procent din acest venit sa fie redirectionat catre zona de marketing.

  9. [spam]] este un sistem ingenios de promovare online!
    Principiul de baza este banner exchange.
    In functie de afacerea si websiteurile dumneavoastra puteti opta, pentru fiecare site inscris, pentru unul din tipurile Personal, Mixt sau Business.
    Tipul mixt = promovare gratuita!

    1. Georgina, un sistem ingenios bazat pe banner exchange…. nu vreau sa te superi pe mine, dar am avut un sistem de genul asta in 2000 sau 2002… au trecut 12-14 ani de atunci. Exista remarketing, exista bannere care se redimensioneaza, exista sisteme de reclama incredibile…..

Comments are closed.