nov. 7

Idei de campanii pe bloguri, cu buget zero

bani_din_blog „Auzi, vreau si eu sa fac o campanie pe bloguri, dar am buget zero.” Va suna cunoscut textul asta? Il auziti si voi? Pentru ca eu il aud de 2-3 ori pe luna si, cel mai tare, nu ma deranjeaza ca sunt intrebat de asemenea posibilitati, cat faptul ca mi se cere daca pot sa gasesc eu cativa bloggeri care sa participe la campanie, desi nu exista buget. In special sunt cautat pentru campanii cu bloggerii din Ploiesti.

De cele mai multe ori, cand aud intrebari precum cele de mai sus, caut sa inchei cat mai repede si mai amiabil discutia. Pentru ca e clar ca, atunci cand vrei sa muncesc gratis pentru tine, mai ales daca esti o companie care produce bani, nu prea dai doi bani pe munca mea si cel mai bine e sa ne vedem fiecare de treaba lui, eu sa scriu in continuare pe blog, iar interlocutorul sa devina un social media expert.

Uneori, daca sunt bine dispus, le arunc cate o idee, asa cat sa ii fac curiosi, dupa care le explic ca si consultanta costa, daca vor consultanta si ca nu-s prea priceput la asta, dar ca stiu ca Zoso sau Manafu ofera servicii de consultanta pe zona de social media si campanii si ii trimit la ei. Am facut si eu cateva campanii, cu rezultate bune chiar, dar nu se compara cu experienta lor.

Si totusi se pot face campanii cu rezultate foarte bune si cu buget zero si mai jos am sa va dau cateva idei. Oricum, pentru ca reteta sa fie de succes, trebuie sa adaugati la ideile de mai jos o tona de creativitate, si aici cred ca pot sa va ajut si eu, pentru ca de bine, de rau, eu cred ca de creativitate nu duc lipsa.

Creeaza un infografic

Este una din cele mai simple idei pe care le poti pune in aplicare si care sa ajunga pe bloguri in mod gratuit. Cel mai bun exemplu l-am vazut chiar azi la Victor Kapra pe blog (click aici). Chiar si in cazul acesta, e nevoie de un designer; daca nu ai unul prin firma, s-ar putea sa trebuiasca sa platesti unul, astfel incat infograficul sa iasa perfect. Succesul lui depinde si de cifrele pe care le pui in el, din nou, ma repet, trebuie multa creativitate pentru a face ca alegerea cifrelor si prezentarea lor sa fie facuta intr-un mod cat mai atractiv posibil.

Daca nu ai nici buget pentru un designer, atunci exista tool-uri online unde poti crea un infografic care sa arate cat de cat ok. Mie imi place foarte mult infogr.am de exemplu, dar si acesta costa in jur de 15$ pe luna in varianta Pro.

Gaseste o idee cu care lumea ar putea empatiza

De exemplu, ciocolata ROM vine mereu cu astfel de idei, acum 1-2 ani au avut campania cu „Romanii sunt destepti„, anul acesta au avut campania cu „Bucharest NOT Budapest„. Am scris despre ambele campanii la vremea respectiva pentru ca mi-au placut, la fel si multi alti bloggeri. Despre rezultatele campaniei Bucharest NOT Budapest poti citi aici.

Un alt exemplu, care se poate incadra tot aici, este campania mea pentru Samsung Ambasador, trebuia sa aiba si un element viral, reclama in lifturile cladirii de birouri ale Samsung, dar s-au razgandit cu 2 zile inainte de campanie. Campanie care a fost facuta cu buget foarte aproape de zero, desi a existat un buget pentru ea.

Adauga o componenta CSR campaniei tale

Cea mai recenta campanie care imi vine in minte si la care am participat este „Lumina pentru Ursici„, e drept ca nu a fost chiar cu buget zero pentru compania care a sustinut ideea, dar bloggerii au scris unul sau mai multe articole si au pus bannere pe blogurile lor, fara sa fie platiti pentru asta. Au facut totul din proprie initiativa.

In cadrul componentei CSR, nu trebuie sa se rezume totul la o donatie pentru un caz umanitar/social. Ia-ti colegii de munca si mergeti intr-un weekend la plantat copaci, invitati si cativa bloggeri alaturi de voi. Eu am fost fericit ca am vopsit alaturi de alti blogeri gardul din jurul terenului de rugby la Baicoi (vezi cum a fost aici) sau cand am fost invitat la Build for Tomorrow 2013 la care nu am putut ajunge, fiind in perioada in care ma plimbam prin Cehia.

Sa facem viral

Asta vrea toata lumea, unii sunt dispusi sa bage sume imense de bani pentru un viral, dar nu prea le iese treaba asta. Daca la inceputul articolului spuneam ca ai nevoie de o tona de creativitate, ei bine, pentru viral ai nevoie de 10 tone. Si cu 10 tone de creativitate si cu o caruta de bani, s-ar putea ca totusi efectele lui virale sa fie zero. Asta e viata, e greu sa intuiesti reactia unei mase mari de oameni si daca il vor da mai departe entuziasmati peste masura, sau suparati peste masura. Imi aduc aminte de campania aia tampita cu Urasc. A fost viral pana la urma, desi cei din spatele campaniei au cam pierdut contractul cu clientul, fiind nevoie de o alta agentie ca sa „repare” lucrurile.

Uneori poti face un viral cand faci ceva ce nu a mai facut nimeni pana atunci, sau adaptezi o chestie de pe afara cum a fost campania cu „Delfini in Dambovita„. De asemenea poti sa faci ceva amuzant, precum ultima campanie de la Mercador, cea cu Bormasina.

As mai face o mica adaugire la viral si anume ca uneori e bine sa ai buget pentru cativa influenceri care sa duca campania ta la o masa critica de oameni, de unde poate sa evolueze singura ca viral mai departe.

Concluzii

Dupa cum vedeti si in exemplele de mai sus, se pot face campanii si cu buget zero sau cu un buget redus care sa nu implice si plata bloggerilor. Trebuie doar sa iti mearga mintea, sa ai cateva idei bune si eventual si cateva relatii in blogosfera. Daca nu esti in stare sa gasesti idei singura, s-ar putea sa te pot ajuta, dar fi sigur ca pentru 2-3 articole pe blogul meu, plus orele de consultanta si gandit proiectul, vor costa mult mai mult decat un advertorial pe blogul meu.

Nu poti sti niciodata ce rezultate poti avea, s-ar putea ca ideea ta sa fie super tare, sa imi placa foarte mult, dar exact in momentul in care tu o lansezi pe piata, eu sa fiu foarte ocupat sau plecat din tara si sa nu scriu. Asa ca nu vei putea niciodata sa stii daca iti iese sau nu campania.

Am patit de cateva ori sa pitch-uiesc idei pe la agentii si pe urma sa le vad realizate fara mine, motiv pentru care in ultima vreme fac tot felul de campanii pentru promovarea mea si nu pentru promovarea altora, iar ultima idee, cea cu Samsung, a primit multe aprecieri.

Daca aveti nevoie de consultanta, putem discuta si la acest capitol, desi din nou va recomand sa cautati buget pentru experti, precum cei pe care i-am recomandat la inceputul articolului.

  1. Te cauta lumea pentru campanii cu buget 0 ? WTF ? Dar sa dea un search pe google Dumnezeule unii chiar nu au nicio treaba cu rahatul, dar vor sa faca cornulete cu rahat (metafora). Eu nu inteleg de ce le mai raspunzi la mailuri.

  2. Narcis: daca putem ajuta de ce sa nu ajutam. Probabil articolul asta o sa ii ajute si daca au idei bune poate vor face si succes. Oricum chiar si cu o idee geniala rezultatele atunci cand bugetul e zero sunt mult diminuate. Si probabil o companie concurenta preia ideea ta, o modifica putin si o baga pe piata cu un buget generos si ajunge sa fie cunoscuta de mult mai multi oameni. Si sper ca cei care vor cu buget zero sunt constienti de faptul ca in 90% din cazuri nu o sa le iasa mare lucru.

    Exemplele mele din articol sunt fie campanii in care a existat buget, fie ideile au costat multi bani la firma de „creativi”.

    De exemplu mi se pare geniala ideea campaniei de anul acesta pentru Zilele Biz. Si primul impact a fost de unde naiba scoate Marta si echipa ei astfel de idei dupa care mi-am dat seama ca probabil a dat multi bani echipei de creatie care a scos produsul final „The best of the best”.

  3. Intrebare: cum iti permiti sa ai buget 0 si sa dai un premiu foarte bun? (sunt sigura ca au fost astfel de situatii)
    Si alta chestie: eu am participat la cateva camapanii si apoi am regretat din mai multe motive. Nu-s eu o persoana norocoasa dar si cand e nedreptate e asa trist.
    Si sa stii ca si bloggerii mai mici pot face ceva frumusel dintr-o campanie (ma refer ca si organizatori).

  4. Campaniile de tip concursuri intra intr-o categorie mai aparte. Nu poti spune nici ca sunt cu buget zero, exista intotdeauna discutii la partea de jurizare si singurul mod prin care poti sa intelegi cum functioneaza lucrurile in spatele scenei e sa faci tu o astfel de campanie. Daca dai un premiu important in mod cert vor exista discutii si atnci vei intelege de ce ceea ce tie ti se pare un articol excelent altuia nu i se pare.

    De exemplu in anumite conditii eu as accepta o campanie pe blogul meu cu un premiu de valoare mare fara sa fiu platit pentru asta. Conditiile despre care vorbesc tin de munca mea, nu pot sa stau 6 ore sa fac un raport cu rezultatele campaniei si alte 6 ore sa jurizez campania pe gratis cand in timpul asta pot genera articole bune care imi aduc in final bani.

  5. Aaa si eu nu am regretat nici o clipa participarea la campaniile Blogal Initiative, nici macar in cadrul ultimei campanii la care am participat si cand am decis ca e mai bine sa ma retrag.

    Si ultima campanie la care am participat iti poate arata cat am castigat de pe urma ei. http://haotik.ro/ceva-nou-in-fiecare-zi-ca-sa-ai-ce-povesti/ Aprecierile primite pe messenger, like-urile numarul de comentarii mi-au confirmat ca am facut treaba buna. Am castigat aplauzele cititorilor mei si asta a fost mai important decat faptul ca altcineva a plecat in tabara in Austria. Iar articolul respectiv este inca citit si apreciat si astazi. Deci te intreb am castigat sau am pierdut in acea campanie?

  6. Foarte tare ideea acestui articol.

  7. Asta numa tu poti stii cat de mult ai castigat de pe urma unei campanii. Ma rog, long story si nu are rost sa invoc nici o persoana. Sa o lasam asa dar eu m-am lacuit cel putin cu BI. Cred ca as avea mai mult tupeu sa particip la ceva organizat de tine, sincer. Mnu stiu, imi pari mai vertebral.

  8. Mi-e lene sa caut acum acuzatile aduse mie, cea mai amuzanta era aia ca fac campanie pe stick(s)uri desi printre premii au fos tu telefon de vreo 150 de euro, un laptop, dar si premii in stikuri de 4Gb ca sa fie cat mai multi oameni multumiti.

    As putea sa mai fac dar e foarte mult de munca si bani putini si mai primesc si suturi de la „admiratorii” mei.

  9. Am zis ca si idee. Acum tu stii ce iti convine si ce nu. 🙂 Si sper sa nu te prostituezi la campanii cu Like si Share. 😀

  10. cred ca nu am avut nicidoata campanii cu like and share si au contat 10% la jurizarea articolelor si era vorba de like-urile articolelor de pe blogurile participantilor.

  11. Nu, nu. Ma refer sa impui participantilor sa dea like si share la pagina ta de facebook sau celor ce ofera premiu.

  12. Acum nu as baga mana in foc ca nu am avut niciodata asa ceva, dar cel putin in cadrul celor 4 campanii #evoBlogger stiu ca nu a existat aceasta componenta. Poate cand am mai avut eu cate un mic concurs si am cerut like-uri pe facebook, dar nu-s sigur daca am avut vreodata asa ceva.

Comentariile sunt inchise.