Feb 15

Primii pasi dupa ce am deschis o afacere

Primii pasi dupa ce am deschis o afacere

Am vazut zilele trecute un exemplu clar de „asa nu” la deschiderea unei afaceri si m-am gandit sa vin cu cateva sfaturi sau idei legate de promovarea afacerii atunci cand esti la inceput de drum si probabil bugetul de marketing este foarte mic sau inexistent. Sper sa va ajute si sa punctati de asemenea si alte lucruri care v-au ajutat pe voi la inceput de drum.

 

1. Fa-ti un site web care sa reprezinte afacerea ta

Asta ar fi un pas care trebuie facut inca inainte de a-ti deschide afacerea, dar cum intalnesc destul de des antreprenori care si la 6-12 luni de la deschiderea business-ului nu au inca un site, cred ca este necesar sa punctez aici acest pas. Daca bugetul este limitat, atunci fa macar un minim al prezentei tale online si cumpara-ti un domeniu (costa aproximativ 250-260 de lei la ROTLD) si de asemenea fa-ti un landing page simplu pe care sa pui adresa si telefoanele de contact. Pentru asta te pot ajuta eu in mod gratuit, atat cu partea de consiliere (cumparare domeniu, hosting), cat si cu partea de creare site (acel landig page despre care discutam mai sus).

2. Creeaza-ti o prezenta in social media

O sa fiu scurt: cont pe facebook, linkedin, twitter, pinterest, instagram si, eventual, in functie de specificul afacerii, poate si pe alte retele sociale. Cel mai probabil ai auzit si tu ca twitter e mort in Romania si folosit doar de cativa oameni. Decizi mai tarziu daca acei oameni sunt sau nu relevanti pentru business-ul tau, dar macar fa conturile sa existe acolo. De obicei eu fac un cont de twitter pe care se duc in mod automat mesajele postate pe facebook, doar pentru a ma asigura ca am cat de cat o mica prezenta si pe twitter. Chiar si asa, la ultimul proiect la care lucrez, am considerat ca nu e relevant sa am cont pe twitter si inca nu l-am facut. Trec si blogul la prezenta in social media, desi aici pot fi doua abordari diferite, ambele foarte bune de altfel.

3. Da un comunicat de presa

Si chiar daca probabil nu va fi preluat de prea multe ziare, pe motiv de publicitate gratuita, daca afacerea ta aduce ceva nou pe piata, s-ar putea totusi sa ai surprize placute din partea lor. Pentru asta e bine sa nu uiti sa pui in comunicat detalii despre serviciile pe care le oferi, ce e inedit in afacerea ta si, de asemenea, daca este vorba de o locatie fizica, asigura-te ca ai trecut o adresa sau macar un telefon pentru a putea fi contactat.

De asemenea, este foarte util sa atasezi in comunicatul de presa poze reprezentative cu locatia sau serviciile tale. Nu degeaba se spune ca o poza face cat 1000 de cuvinte.

4. Fii inventiv si cauta modalitati inedite sau gratuite de promovare

Aflat la inceput de drum, orice promovare, din partea oricui, iti este benefica si iti aduce clienti. Cu toate acestea, atentie la investitia de timp pentru a putea beneficia de aceste metode de promovare gratuite pentru ca la final, cand tragi linie, sa nu iesi pe minus. Cunosc un tanar care si-a deschis un magazin online si foloseste cu succes doua modalitati de promovare care nu-l costa aproape nimic. Spun aproape nimic pentru ca trebuie sa dedice macar o ora la cateva zile instrumentelor de promovare pe care le foloseste. Si aici cred ca va pot ajuta cu consultanta daca sunteti interesati.

De asemenea, gasesti alte sfaturi legate de promovarea afacerii intr-un articol mai vechi de-al meu, dar care este inca de actualitate (click pe link).

5. Vorbeste despre afacerea ta

Sunt numeroase oportunitati unde iti poti prezenta afacerea si poti sa spui altora despre cine esti, ce faci si cu ce te deosebesti de concurenta. La Bucuresti sunt o groaza de astfel de evenimente, o sa va dau ca exemplu Open Connect, care se intampla in fiecare joi dimineata la Connect HUB. De asemenea, pentru Ploiesti exista Clubul de Networking unde ne intalnim si discutam despre afacerile noastre in fiecare vineri dimineata (daca vrei sa afli mai multe detalii, poti sa ma contactezi pe e-mail). De asemenea sunt sigur ca in fiecare oras din tara sunt astfel de intalniri, unde poti vorbi despre afacerea ta si ti-o poti promova.

Vorbeste despre afacerea ta si in online, prin intermediul propriului cont de facebook sau a altor sisteme care iti sunt la indemana. Nu trimite totusi e-mailuri la toti prietenii tai, in care sa le povestesti despre noua ta afacere, ca o sa faci spam si nu-i frumos, dar poti alege cativa care crezi tu ca sunt relevanti si sa discuti cu ei, personal.

  1. foarte folositor articolul (y)

    Raspunde
  2. Ok, avem afacerea deschisa pana la stadiul de firma inregistrata si atat. Mai apoi trebuie sa punem la punct tot ceea ce inseamna produs sau serviciu. Degeaba avem firma, ideea produsului sau serviciului, facem tot ceea ce ai scris aici si pe urma ne gandim ca afacerea nu e chiar ok, ca nu avem produse bune sau mai stiu eu ce. Eu mi-as deschide o afacere, as pune tot la punct si pe urma as incepe brandingul. Nu stiu, ma contrazic singur aici, ca e bine asa cum ai scris tu si ca nu, depinde in ce stadiu este afacerea.

    Raspunde
    • Dragos Schiopu 20/02/2016, 8:49 am

      Ceea ce spui tu este validarea ideii, se face inainte de a deschide afacerea (si la propriu si din punct de vedere al actelor), de exemplu daca construiesti un board games, dupa ce il construiesti, inviti cativa prieteni sa se joace cu el, apoi inviti memrbi unui club de board games sa se joace si sa isi dea cu parerea, faci imbunatatiri si apoi scoti produsul pe piata.

Lasa un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.